سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه سالانه ۶۲ سانتی‌متر افت می‌کند

رئیس اداره منابع آب ابرکوه از افت سالانه سطح آب‌های زیرزمینی این شهرستان به میزان ۶۲ سانتی‌متر خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدعلی شرافت  در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ابرکوه اظهار داشت: شاخص برداشت آب در یزد نسبت به میزان آب تجدید شونده ۲۶.۱ است در حالی که  نرمال برداشت کمتر از ۴۰ درصد است و این رقم به معنی مصرف آب بیشتر از ۳ برابر حالت طبیعی است.   

 
وی متوسط سالانه افت سطح آب‌های زیرزمینی را در دشت ابرکوه ۶۲ سانتیمتر و در دشت چاهگیر، ۴۰ سانتی متر دانست و گفت: کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی در دشت ابرکوه نزدیک به ۱.۱ میلیارد متر مکعب است که با دشت اردکان حدود ۷۰ درصد کسری مخزن آب کل استان را شامل می‌شود.
 
رئیس اداره منابع آب ابرکوه  خاطرنشان کرد: در دشت ابرکوه ۷۰۹ و در دشت چاهگیر ۴۶  حلقه چاه و ۱۰ رشته قنات فعال وجود دارد که حفاظت از این منابع بسیار با اهمیت است.
شرافت با بیان اینکه کاهش مصرف برق یکی از مزایای طرح خاموشی زمستانه چاه‌ها است اظهار داشت: این طرح از سال ۹۴-۹۵ آغاز شد و به مدت ۳۰ روز اجرا شد که از سال اجرای این طرح، مصرف برق سالیانه  14 درصد کاهش داشته است.
 
وی افزود: امسال نیز مدت زمان خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی، ۶۰ روز تعیین شد که این طرح در دو مرحله و از ۲۶ آبان ماه در شهرستان اجرایی شده است و مرحله اول آن تا ۲۶ آذرماه ادامه دارد.  
 
شرافت از فاصله ۱۵ روزه بین اجرای مرحله دوم اجرای طرح خبر داد و شروع دوره دوم این طرح را ۱۱ دی ماه عنوان کرد و گفت: این طرح نقش بسیار مهمی در مدیریت مصرف آب در  شهرستان داشته است.
 
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نصب کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و تعیین تکلیف کلیه انشعابات آب شرب مصرفی در بخش فضای سبز، شناسایی میزان بهره‌وری و بازچرخانی  آب در صنعت را از جمله فعالیت‌های اداره منابع آب ابرکوه در راستای طرح ملی سازگاری با کم آبی عنوان کرد.
 
وی با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی در این شهرستان اظهار داشت: برطبق آمارهای ملی، استان یزد از لحاظ شاخص پایش منابع آب شرایط بحرانی دارد و  12 استان در شرایط قابل تامل و ۷ استان تنش آبی شدید دارند و یزد تنها استان در شرایط بحران شدید است.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

 

بخش نظردهی بسته شده است..