۲ برابر شدن کرایه اتوبوس‌ها برای فرهنگ‌سازی!

سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به منظور ارتقای فرهنگ عمومی جهت استفاده از کارت‌های شهروندی، کرایه‌های نقدی اتوبوس‌های شهری که با کارت شهروندی 500 تومان است را به 1000 تومان افزایش داد.

به گزارش یزدی نیوزقصه کارت شهروندی از آن جایی شروع شد که شهرداری‌ها به فکر تسهیل ارائه خدمات شهری به مردم افتادند و به جای دست به دست شدن پول و همچنین بروز تخلفات احتمالی در بخش‌های مختلف، کارت‌های شهروندی را در راستای بهره‌مندی عموم از خدمات شهری ارائه کردند.

 
بر همین اساس نیز خدماتی شامل استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، طرح‌های پسماند شهری، استفاده از ایستگاه‌های دوچرخه و دیگر موارد، از طریق همین کارت‌ها قابل استفاده بود.
 
یکی از مهمترین استفاده‌های کارت شهروندی که سرآغاز ارائه سایر خدمات این کارت نیز بود، استفاده از آن برای بهره‌گیری از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی بود و از طریق آن پرداخت الکترونیکی جایگزین پرداخت نقدی شد.
 
هر چند این روش و استفاده از کارت شهروندی در بین بسیاری ازشهروندان رواج یافته و غالباً نیز به استفاده از آن تمایل دارند اما با گران شدن بلیط اتوبوس‌ها و برابری قیمت بلیط الکترونیمک و با بهای نقدی استفاده از اتوبوس، بسیاری از مردم دوباره به سمت پرداخت نقدی بهای اتوبوس‌ها روی آوردند.
 
به همین دلیل نیز سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد مانند کلانشهرهای کشور به منظور فرهنگ‌سازی مردم جهت استفاده از کارت شهروندی و کنترل تخلف احتمالی رانندگان، هزینه بلیط نقدی را افزایش داده است تا شاید مردم از این طریق به استفاده بیشتر از کارت شهروندی روی آورند.
 
«محمدرضا شفیعی» رییس این سازمان  از افزایش نقدینگی کرایه‌های اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی در یزد خبر داد و گفت: شهر یزد متناسب با شهرهای کلان کشور مانند اصفهان و تهران و مشهد کرایه نقدی اتوبوس‌ها را در مقایسه با قیمت بلیط الکترونیکی تا دو برابر افزایش داده است.
 
وی با اشاره به لازمه افزایش قیمت بلیط نقدی برای استفاده از کارت شهروندی، تصریح کرد: هر چند مردم ملزم به استفاده از کارت شهروندی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هستند اما بعضا برخی افراد به جای استفاده از کارت شهروندی سهوا یا عمدا از پول نقد استفاده می‌کنند لذا برای ارتقای فرهنگ عمومی در استفاده از بلیط شهروندی کرایه‌های اتوبوس که با کارت شهروندی ۵۰۰ تومان می‌شود به صورت نقد ۱۰۰۰ تومان خواهد شد.
 
این مسئول از افزایش ۱۲ درصدی کرایه‌ تاکسی‌ها در یزد خبر داد و گفت: ورودی کرایه‌های تاکسی ۲۰۰۰ تومان و تنها هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر ۱۲ درصد رشد داشته است.
 
شفیعی در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که مردم نسبت به استفاده از کارت شهروندی در راستای کاهش تخلفات رانندگان و فرهنگ‌سازی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..