مرگ تدریجی عقابکوه

کوه بی نظیر عقاب، از جاذبه‌های بکر استان یزد، به مرور در حال ریزش است و شاید در آینده جز تپه‌ای از آن باقی نماند.

به گزارش یزدی نیوز عقابی خسته که خستگی را از تن به در می کند
 
از جاده شیراز به سمت یزد در حال عبور بودیم، ساعت ها رانندگی واین مسیر خسته کننده ما را کلافه کرده بود و برای رسیدن به مقصد لحظه شماری می کردیم، ۱۰کیلومتری تفت، به روستای اسلامیه که نزدیک شدیم، به ناگاه نگاهمان به منظره زیبایی افتاد که به خاطرش ترمز کردیم، متوقف شدیم و به این پدیده شگفت انگیز خیره شدیم، گویا خداوند می خواست در این منطقه ما را غافلگیر کند.
 
این ها، حرفهای یک مسافرست که برای دیدن اقوامش به سوی یزد درحال حرکت بوده، مسعود که با همسر و دو دخترش در حال گرفتن عکس های سلفی هستند می گوید من زیاد مسافرت می کنم اما تا کنون چنین کوهی را ندیده ام.مرگ تدریجی عقابکوه + آلبوم تصاویر
 
من و همراهانم اما از یزد برای دیدن این منظره زیبا حرکت کردیم، ۳۰کیلومتر طی شد تا از دور عقاب معروف روستای اسلامیه را دیدیم، انگار مانند ما خیلی های دیگر هم مشتاق دیدنش بودند.
 
درباره این عقابی خاکستری که پنجه های قوی اش را در زمین طلایی کویر فرو برده و جاخوش کرده حرفهای زیادی زده شده و از قدیم الایام شخصیت داستان ها و افسانه هایی بوده که مادربزرگ ها برای نوه هایشان تعریف می کردند.
 
بیشتر مردم استان یزد این کوه را به عقابی خسته از پرواز که برای استراحت این منطقه را برگزیده می شناسند، اما این عقاب خسته سالهاست که خستگی از تن مسافران این مسیر به در می کند،چشم هر رهگذری را به بند زیبایی خود می کشد و بعد خود شکار سوژه عکس های یادگاری سفر می شود.
 
 
 
 
 
منظرگاه بکر و بی نظیر استان یزد
 
این کوه زیبا ۲هزار و ۱۸متر از سطح دریا و ۱۴۰متر از زمین ارتفاع دارد وچون جاده هم در کنار آن قرار گرفته، عظمت و شکوه آن برای هرکسی جذاب است،ظاهر عقابکوه به گونه ای
 
ست که رهگذران از هر طرف به آن نگاه می کنند شکل یک عقاب را می بینند.مرگ تدریجی عقابکوه + آلبوم تصاویر
 
یک سمت عقابکوه، کویر دیده می شود و سمت دیگرش روستای سرسبز اسلامیه، روستایی که در یک و نیم کیلومتری غرب این کوه قرار دارد و زیبایی های آن را دوچندان می کند.
 
یکی از گردشگرانی که این جا در حال عکاسی است می گوید طبیعی بودن این کوه برایم بسیار جالب است، انگار خداوند کوهی را با دستانش به شکل عقاب تراشیده و این جا نصب کرده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مرگ تدریجی عقابکوه تصاویریک از همراهان من که از اساتید برجسته در رشته های معماری، خاک وپی و برنامه ریزی شهری ست می گوید: پیدایش عقابکوه مربوط به دوره دوم زمین شناسی ست، جنس این کوه از آهک است و پشت قصه ی آن سه فاز کوه زایی که بر اثر این فازها نشستی ایجاد شده و توده ی گرانیتی شیرکوه این کوه را به وجود آورده است.
 
به گفته دکتر سید مصطفی صالحی فرآیندهای فرسایشی آبی و بادی باعث تشکیل این کوه شده و کوههای مرتفع انجیرایی،سهراب و شیرکوه که اطراف عقابکوه را گرفته اند، یک تونل باد را به وجود آورده اند که همراه باد و باران باعث ایجاد آن شده اند.
 
همراه من مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان است،سید مصطفی فاطمی می گوید در دنیا کوهی با این نماد که به این عظمت باشد وجود ندارد به گفته وی منظرگاه عقابکوه با شماره ۳۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
 
 
شکارچی ای که پناهگاه جانوران اطراف شده
 
در یک روز نسبتا سرد پاییزی با یک گروه کارشناسی در حال قدم زدن در دامنه های عقابکوه هستم.دو نفر که از بالای کوه به پایین می آیند می گویند چون این کوه، کوهی یک نواخت نیست بالا رفتن از آن زیاد سخت نیست. آنها حفره های روی آن را نشانم می دهند که می توان ازآنها برای صعود کمک گرفت.
 
تصمیم می گیرم کمی بالاتر بروم تا این حفره ها را بهتر ببینم کمی بالاتر می روم اما عبور جانوری از دور منصرفم می کند.
 
دکتر صالحی،زمین شناس می گوید به دلیل آهکی بودن جنس کوه، به مرور زمان غارهای کوچکی در این کوه به وجود آمده که جای زندگی برای جانوران اطراف که اغلب روباه و شغال هستند،شده است.مرگ تدریجی عقابکوه + آلبوم تصاویر
 
عقابی که خود نمادی از شکار است حالا پناهگاه جانورانی شده که بعد از شکار برای استراحت به آن پناه می برند.
 
 
 
عقابکوه در حال فروپاشی
 
در دامنه های عقابکوه سنگریزه های زیادی ریخته که نشان از ریزش این کوه دارد و شکل ظاهری آن را تغییر داده است.
 
مردم روستای اسلامیه که خود را بچه های عقابکوه می دانند از ما تقاضا دارند تا از ریزش این کوه گزارش تهیه کنیم.
 
حاج رسول که بازنشسته آموزش و پرورش این روستاست می گوید من ۶۲ سال دارم و در طول این سالها شکوه و عظمت عقابکوه را دیده ام اما در سالهای اخیر شاهد ریزش این کوه هستم و بعد سنگریزه های دامنه کوه را نشانمان می دهد و می گوید این سنگها خود گواه این ماجراست.
 
محمود هم که یکی از جوانان روستای اسلامیه است می گوید در سال های گذشته نوک عقابکوه ریخته و این را می توان از عکس های قدیمی آن فهمید.مرگ تدریجی عقابکوه + آلبوم تصاویر
 
دکتر مظفری از اساتید زمین شناسی که همراه ماست می گوید حفره ها و غارهایی که در این کوه به وجود آمده به مرور پیشرفت می کنند و باعث ریزش می شوند.
 
به گفته وی وجود جانوران زیادی که در این کوه لانه دارند، رفت و آمدهای گردشگران و کوهنوردان و بارش باران و برف هم در این زمینه تاثیر دارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
مرگ تدریجی عقابکوه 
 
عقابکوه تورا صدا می زند
 
به عقابکوه نگاه می کنم که سال های سال صدای شادی گردشگران را شنیده و باعث ثبت خاطرات خوش برای رهگذران شده،
 
با آن که به ظاهر هنوز قوی و استوار ایستاده اما در واقع در حال فروپاشی و نابودی ست.حالامردم روستای اسلامیه و رهگذران و گردشگران زیادی صدای کمکشان در این کوه پیچیده و خواهان رسیدگی به این جاذبه ی زیبا هستند گویا عقابکوه دارد مسئولان را صدا می زند تا به او توجه کنند.
 
دهقانپور، دهیار اسلامیه می گوید سال های سال است به هرجایی مراجعه کرده ام و گفته ام که این کوه در حال ریزش است اما توجهی به آن نشده است.
 
با اینکه این کوه برای مردم بسیار ارزشمند است اماانگار مسئولان تاکنون توجهی به آن نداشته اند.
 
از مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان پرسیدم راهی برای جلوگیری از این اتفاق نیست و او می گوید:
 
ما به دنبال این نیستیم که این کوه را به شکل مصنوعی درست کنیم و در طبیعت دستکاری کنیم و قسمتهایی از آن که ریزش کرده را بازسازی کنیم. فاطمی می افزاید  باید با یک کارمطالعاتی دید که چطور می شود به طور طبیعی از فرسایش بیشتر و افزایش غارهای این کوه جلوگیری کرد. او می افزاید ممکن است از دوردست به نظربیاید که این کوه از یک سنگ تشکیل شده اما نیاز به تحقیقات بیشتر دارد تا بتوان بهتر درباره آن تصمیم گرفت.مرگ تدریجی عقابکوه 
 
مدیرکل میراث فرهنگی آنگاه به من می گوید انشاالله در بهمن ماه سال جاری نشستی با اساتید و صاحب نظران برگزار خواهیم کرد تا به یک نتیجه برای حفظ عقابکوه برسیم.
 
حالا این جاذبه ی طبیعی و منحصر به فرد در استان یزد که گردشگران زیادی برای دیدنش مسافتی را طی می کنند، برای باقی ماندن باید مورد توجه قرار بگیرد، از طرفی این را را باید در نظر گرفت که این کوه همانطور که به صورت طبیعی تشکیل شده همانطورهم باید طبیعی بماند، البته تا مشخص شدن راهکار مناسب از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان، مردم هم می توانند برای کاهش ریزش آن  رفت و آمدهایشان را در این کوه محدود کنند.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..