کاهش شدید برداشت پسته در یزد/بهانه برای افزایش قیمت جور شد

برداشت پسته در یزد تقریبا روزهای پایانی خود را طی می‌کند و همه پسته‌کاران، ناراضی از کاهش شدید محصول امسال، زمزمه‌های افزایش قیمت، حتی بیش از میزان فعلی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش یزدی نیوز گروه استان‌ها ـ نیره شفیعی‌پور: یزد که روزگاری در تولید محصولات کشاورزی به دلیل بی‌آبی جایگاه قابل توجهی نداشت، طی دو دهه اخیر در تولید بسیاری از محصولات از جمله پسته، در کشور دارای جایگاه و رتبه شده به نحوی که اکنون در تولید محصول پسته جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

 
طی سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از پسته تولیدی کشور به بازارهای خارجی ارسال شده و این امر در روند زندگی پسته‌کاران تحولی چشمگیر ایجاد کرده است.
 
گرچه اغلب پسته‌کاران طی سال‌های مختلف در مصاحبه‌های متعدد از وضعیت موجود اظهار نارضایتی کرده‌اند اما واقعیت این است پسته‌کاری توانسته زندگی همه پسته‌کاران را به لحاظ اقتصادی سر و سامان ببخشد به نحوی که برخی روستاها که زمانی از آنها به عنوان روستاهای محروم یاد می‌شد، امروز به مدد پسته‌کاری متحول شده و بسیاری از امور عمرانی روستاها دیگر توسط خود روستاییان پسته‌کار انجام می‌شود.
 
پسته‌کاری و تحول جدی در وضعیت معیشتی پسته‌کاران روستاهای یزد
 
در شرایطی که تنها محصول تولیدی برخی روستاها به دلیل ناآگاهی، زردک، شلغم و در بهترین حالت انار بود و درآمد بسیار ناچیزی از این محصولات نصیب کشاورزان زحمتکش می‌شد، امروز پسته‌کاری زمین‌های آنها را که می‌رفت تا به شوره‌‍زار تبدیل شود، نجات داده و شرایط اقتصادی مردم این مناطق را نیز به طرز چشمگیری متحول کرده است.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..