معاونت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری در شهرداری یزد ایجاد می‌شود

رئیس مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری یزد از ایجاد معاونت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری در شهرداری یزد خبر داد و گفت: یزد به عضویت شبکه شهرهای جهانی در می‌آید.

به گزارش یزدی نیوزجعفر امین‌مقدم در نشست خبری اظهار داشت: پس از آغاز به کار جمالی‌نژاد در شهرداری یزد، ساز و کاری تحت عنوان ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری پایه‌گذاری شد و شورای شهر هم با این طرح موافقت کرد.

 
وی با اشاره به اینکه این ساختار با توجه به مصوبه شورای شهر باید به عنوان یک معاونت به شهرداری یزد اضافه شود تصریح کرد: یکی از مهمترین ایده‌هایی که دکتر جمالی‌نژاد برای یزد داشت ایجاد این مرکز بود که خدمات آن بتواند در توسعه یزد نقش‌آفرین باشد.
 
رئیس مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری یزد با اشاره به اینکه بحث تبدیل این مرکز به معاونت در حال عبور از مراحل اداری است خاطرنشان کرد: یکی از جدی‌ترین راه‌های مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و دیده شدن آنها، توجه به ایده‌ها و خلاقیت‌های آنها و جمع‌بندی این ایده‌ها در مدیریت شهری است.
 
امین‌مقدم عنوان کرد: مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین به دنبال ایجاد یک مدیریت شهری مبتنی بر علم و مشارکت‌جو است و در عنوان خلاقیت سازمان، به راحتی تولید علم هم می‌تواند قابل توجه باشد و ما باید برای کلان مدیریت شهری، سعی در اضافه کردن دانش داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه این مرکز به عنوان یک ترمینال بین دانشگاه و سایر مجامع داخلی و خارجی ارتباط ایجاد می‌کند گفت: یک بعد از عنوان این مجموعه در بحث خلاقیت می‌تواند به زمینه علم و وارد کردن آن در مجموعه مدیریت شهری باشد.
 
رئیس مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری یزد ادامه داد: امروز با توسعه روند اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی، خواست و مطالبه مردم از شهرنشینی افزایش پیدا کرده و نیازها جدی‌تر شده و در واقع با بالارفتن این سطح توقع، انتظار از مدیران شهری هم بالاتر می‌رود.
 
امین‌مقدم تصریح کرد: اگر صرفا این انتظار بالاتر برود و از طرف دیگر مشارکت وجود نداشته باشد، مدیریت شهری امکان و توان تحقق نیازها و توقع‌های شهروندان و جامعه هدف خود را ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه بحث فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین یکی دیگر از بخش‌های این مرکز است افزود: امروز در دنیا با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در راستای خدمات بهتر و بیشتر به مردم حرکت می‌شود.
 
رئیس مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری یزد با اشاره به اینکه این مرکز هیچ تداخل و موازی کاری با سایر بخش‌های شهرداری از جمله آی‌تی ندارد عنوان کرد: فناوری به صورت عام مورد توجه این مرکز است که هم می‌تواند مبتنی بر آی‌تی بوده و هم ارتباطی با آن نداشته باشد.
 
امین‌مقدم با بیان اینکه این مرکز از حدود چهارماه قبل شروع به کار کرده عنوان کرد: استارت‌آپ‌ها از جمله مواردی است که به صورت جدی مورد توجه این مرکز قرار گرفته و از جمله رویکردهای اصلی و اهداف جدی این مرکز به حساب می‌آید.
 
وی  با اشاره به اینکه امروزه دنیا استارت‌آپ‌ها را به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات شهری مورد توجه قرار داده گفت: تلاش در جهت کارآفرینی در حوزه شهری برای قشر تحصیل‌کرده و گرفتن بازخوردهای آن از مهمترین مسائلی است که به آن می‌پردازیم.
 
این مقام مسئول نقش شهرداری در زمینه استارت‌آپ‌ها را حمایت دانست و ادامه داد: شورای اسلامی شهر یزد به لحاظ اینکه این دیدگاه‌ها را قبول داشت اعتبار بسیار خوبی برای این منظور در نظر گرفته که معادل حدود یک درصد بودجه مصوب شهرداری است.
 
امین‌مقدم خاطرنشان کرد: این مرکز به صورت تمام قد آماده حمایت از استارت‌آپ‌ها، ایده‌ها و سایر مواردی است که می‌تواند برای بهبود مدیریت شهری یزد موثر باشد و از تمام نظرات و ایده‌ها در این زمینه استقبال می‌کنیم.
 
وی ایجاد اتاق فکر را در بحث مدیریت شهری بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و با بیان اینکه این اتاق فکرها در دنیا نقش بسیار موثری در مدیریت‌ها ایفا می‌کنند گفت: نظر شورای اسلامی شهر و جمالی‌نژاد شهردار وقت یزد این بود که این مرکز به عنوان یک اتاق فکر هم مطرح باشد.
 
رئیس مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری یزد یکی از تاثیرهای مثبت تشکیل این اتاق فکر را جلوگیری از اجرای پروژه‌هایی دانست که ممکن است با مشکلات روبرو باشد گفت: ممکن است برخی از پروژه‌های عمرانی در شهر ایجاد شود و تاثیرهای مثبتی در زمینه عمرانی داشته باشند اما با مشکلات بسیار زیاد فرهنگی هم مواجه باشد که پیش از تصویب طرح با بررسی عواقب احتمالی اجرا، جلوی اجرای این پروژه گرفته می‌شود.
 
امین‌مقدم یکی دیگر از رویکردهای این مرکز را پیگیری حضور یزد در شبکه شهرهای جهانی دانست و عنوان کرد: پس از ثبت جهانی یزد، در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها و بالابردن شاخص‌های زندگی شهری چه در فرهنگ، مسائل اجتماعی، تکنولوژی و سایر عرصه‌ها تصمیم گرفتیم به یک سری شبکه‌های شهرهای جهانی بپیوندیم.
 
وی شبکه شهرهای خلاق، شهرهای یادگیرنده، شهرهای دوست‌دار کودک، شهرهای دوست‌دار سالمند، شهرهای پایدار را از جمله شبکه‌های شهرهای جهانی دانست و گفت: با یونسکو ارتباطات خیلی جدی و اساسی داریم و از بحث ساختاری به لحاظ اینکه یزد در یونسکو ثبت جهانی شده در حال ایجاد یک ارتباط معنایی با این نهاد هستیم.
 
این مقام مسئول شکل دادن یک ساختار دائمی و علمی در روابط بین یزد و یونسکو را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: ما پیشنهاد دادیم و خواستار ایجاد یک نمایندگی از سوی یونسکو در یزد شدیم و کمیسیون فرهنگی این نهاد به نحوی پیشنهاد شهرداری یزد را پذیرفته و با وجودی که هنوز اجرای آن نهایی نشده ولی به آن بسیار نزدیک شده‌ایم.
 
امین‌مقدم با اشاره به پیشنهاداتی که برای معرفی یزد به عنوان نخستین پایتخت شهرهای پایدار جهان ارائه شده گفت: براساس گفته رئیس بنیاد جهانی شهرهای پایدار جهانی، یزد می‌تواند این عنوان را در آینده‌ای نزدیک دریافت کند.
 
وی به موافقت‌نامه بین شهرداری یزد و مرکز فناوری اقبال یزد که با حضور معاون رئیس جمهور انجام شد گفت: این موافقت‌نامه در واقع بیانگر ارتباط مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری یزد با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..