بمناسبت روز بزرگداشت حافظ؛

لسان‌الغیب بودن حافظ با ذهن و باور ایرانیان گره خورده است

مدرس ادبیات و زبان فارسی دانشگاه علم و هنر با بیان این‌ که برخی منکر فال حافظ و گروهی لسان الغیب بودن او را باور دارند، گفت : اگر کسی با ذهن باورمند به غزل حافظ روی آورد با دلایل روان ‎‎ شناسی موجود با محتویات فال او پیوند خواهد خورد لذا به ذهن افراد بستگی دارد .

به گزارش یزدی نیوز« غلام رضا هاتفی مجومرد » ، با اشاره به شهرت فال حافظ در میان ایرانیان، اظهار کرد : فال گرفتن در تاریخ دیرینه انسان‌ها وجود داشته و مختص ایرانیان نبوده به شکل‌ها و انواع متفاوتی وجود داشته است که اشعار حافظ یکی از مهم‌ترین فال ‎ نامه‌هاست . 

 
وی افزود : حافظ، خود نیز به فال بسیار اعتقاد داشته و آن را در اشعار خود به شکل‌های مختلفی بکار برده است اما آن چه از حافظ بر می‌آید، باوری است که نسبت به فال داشته است . 
 
این مرس ادبیات با بیان این که لسان‏الغیب لقبی است که مردم به علت فال حافظ به او بخشیده‍‍‌اند، گفت : درستی یا نادرستی فال گرفتن، موضوع گسترده‌ای است اما از قرن دهم به بعد، فالنامه‌های مختلفی از  حافظ در دست مردم قرار گرفت . 
 
وی لسان الغیب را آشکار‏کننده اسرار پنهان و ناگفته‌ها دانست و افزود : برخی معتقدند که حافظ با دنیای سَر و سِر ارتباط دارد چرا که حافظ در اشعارش از اسرار و عالم غیب سخن گفته و این در حالی است که خود این شاعر در برخی از دیگر اشعارش، عدم اگاهی افراد از عالم غیب را نیز  گنجانده است . 
 
این مدرس ادبیات دانشگاه علم و هنر با بیان این که استادان زبان و ادبیات فارسی دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به فال حافظ دارند، گفت : برخی منکر فال حافظ و گروهی لسان الغیب بودن او را باور دارند ولی با این وصف، اگر کسی با ذهن باورمند به غزل حافظ روی آورد با دلایل روان ‎ شناسی موجود با محتویات فال او پیوند خواهد خورد و این به ذهن افراد بستگی دارد . 
 
هاتفی در مورد اشعار متناقض حافظ در مورد لسان ‎ الغیب بودنش نیز در پایان بیان کرد : در حالی که حافظ می‎گوید؛ « گر آن هواست که چون جمع به سر غیب رسید / بیا  و همدم جام جهان نما می باش / سر قضا که در تتق غیب منزوی است / مستانه ‎ اش نقاب ز رخسار برکشید / بار باده که دوشم سروش عالم غیب / نوید داد که اب است فیض رحت او » در شعر دیگری از خود با بیان این که «ز سر غیب کس اگاه نیست قصه مخوان / کدام محرم دل در این حرم دارد»، منکر لسان‏الغیب بودن خود شده است . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..