معاون دادگستری استان یزد:

اطلاع دقیق از فرایند دادرسی بهترین راه تکریم ارباب رجوع است

معاون دادگستری استان یزد در امور شوراهای حل اختلاف، گفت: اطلاع رسانی دقیق و صحیح از فرایند های حاکم بر دادرسی و راهنمایی درست مراجعین، بهترین راهکار تکریم ارباب رجوعان است.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا حداد  در نشست کمیته تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی اظهار داشت: نارضایتی در مراجعین زمانی ایجاد می شود که یک پرونده با صرف وقت و هزینه، مدتی را در مرجع قضایی طی کرده و منتج به حصول نتیجه مورد درخواست متقاضی نشده است که در این زمینه ارتقای اطلاعات عمومی و حقوقی مردم و ایجاد سازکارهایی جهت راهنمایی دقیق مراجعین بسیار اثرگذار خواهد بود.

 
وی تصریح کرد: در برخی از موارد به علت عدم آشنایی مراجعین و نبود یک سازکار مناسب، یک ارباب رجوع ممکن است ماه ها در دستگاه قضایی پرونده ای را دنبال کند و تازه زمانی که به تصمیم نهایی می رسد متوجه می شود دعوی به شکل صحیح و قانونی مطرح نشده است که این گونه مسائل باعث بروز نارضایتی است.
 
این مقام قضایی، ایجاد یک ساز و کار دقیق جهت پایش و پالایش دادخواست ها و شکواییه ها در ابتدای شروع فرایند دادرسی شامل تنظیم، پذیرش و ثبت آنها را ضروری دانست و در ادامه بیان داشت: باید با استفاده از ظرفیت وکلا، مشاوران و کارشناسان حقوقی و قضایی، پرونده ها ابتدا به مراجع سازشی رهنمون شده تا مردم با استفاده از خدمات رایگان و بسیار ارزان این مراجع، مشکلات و اختلافات خود را حل و فصل نمایند.
 
معاون قضایی دادگستری با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه ها به ویژه رسانه ملی در جهت آگاهی بخشی به مردم ابراز داشت: رسانه ها و مشخصا رادیو و تلوزیون باید یک بخش مدون و مستمر را جهت ارتقاء آگاهی های عمومی و حقوقی جامعه داشته باشند تا این گونه اطلاعات به صورت مستمر به اطلاع و آگاهی مردم برسد.
 
وی با اشاره به موضوع مهم پیشگیری از وقوع جرم و مراقبت پس از وقوع جرم در جامعه اظهار داشت: امروز باید معضلات و آسیب های اجتماعی را بر اساس جغرافیای محل وقوع آن شناسایی و برای هر منطقه برنامه ویژه تدوین کرد.
 
حداد عدم وجود نهاد های حمایتی را یک مسئله مهم برشمرد و گفت: در جامعه بسیاری از جرائم خُرد بر اساس مشکلات اقتصادی و معیشتی شکل می گیرد که اگر یک نهاد حمایتی در کنار دستگاه قضایی وجود نداشته باشد، در عمل سیاست های اصلاحی دستگاه قضایی در جامعه راه به جایی نخواهد برد.
 
وی تکریم ارباب رجوع را نیازمند عزم ملی دانست و تصریح کرد: در بسیاری از مسائل خلاء های قانونی در حمایت از ارباب رجوع وجود دارد، در برخی موارد قوانین نیازمند اصلاح است که حل این مسائل از عهده استان خارج بوده و نیازمند عزم ملی است.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..