وجود ۹۰۰ سالمند و ۲۰۰ ناشنوا و کم‌شنوا در میبد

رییس اداره بهزیستی شهرستان میبد اظهار کرد: با توجه به رویکرد جهانی و افزایش سن امید به زندگی در جهان و همچنین در کشورمان، روز به روز شاهد آمار سالمندی هستیم که ضرورت دارد برنامه‌ریزان جامعه به سمتی حرکت کنند که نیازها و ملزومات سالمندان را هم در بحث تکریم سالمندان براساس آموزه‌های دینی و در سایر مسا...

به گزارش یزدی نیوز «سیدمحسن فلاح» شعار جهانی سالمندان را «گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان» ذکر و از مهمترین موضوعات در مقوله سالمندی را سالم سالمند شدن، برخورداری سالمندان از بضاعت مالی، استفاده از تجربیات آنها، ایجاد امنیت لازم برای سالمندان در محیط زندگی و دسترسی لازم به تمام خدمات شهری، مراقبت‌های خانگی و تکریم سالمندان، عنوان کرد .

 
فلاح با اشاره به عناوین روزهای این هفته، برخی از برنامه های هفته تکریم سالمندان در شهرستان را برگزاری همایش سالمندان، مراسم عزاداری حسینی ویژه سالمندان زن در مرکز حبیب ابن مظاهر، اجرای مسابقات گوناگون در بین سالمندان، اجرای برنامه ورزشی و تفریحی با حضور سالمندان، دیدار مسئولان و بازدید از منزل چندین سالمند و تقدیر از آنها عنوان کرد .
 
وی با بیان این که هم‌اکنون ۹۰۰ نفر سالمند تحت پوشش اداره بهزیستی است، طرح ویزیت در منزل را مهمترین خدمت جهت این عزیزان برشمرد.
 
وی از دیگر خدمات به طرح مراقبین منزل اشاره کرد و گفت: در این طرح عمدتاً خدمات توانبخشی و آموزشی به سالمندان ارائه می‌شود.
 
وی مهمترین رویکرد بهزیستی در این حوزه را سوق دادن سالمندان به سمت مراکز روزانه سالمندی به جای مراکز نگهداری شبانه‌روزی ذکر کرد که یکی از این مراکز، مرکز حبیب ابن مظاهر است که در شهرستان در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی به ۸۵ نفر از سالمندان خدمات ارائه می‌دهد.
 
به گفته رییس بهزیستی میبد، توزیع لوازم کمک توانبخشی و ارائه خدمات توانبخشی نیز به صورت عمومی برای سالمندان مراجعه‌کننده به بهزیستی از دیگر خدمات ارائه شده به این عزیزان است .
 
وی افزود: در حال حاضر مهمترین مشکلات سالمندان بحث مناسب سازی اماکن و خیابان‌هاست که امیدواریم با همکاری مسئولان شهرستان این مورد در شهرستان رفع شود.
 
فلاح در بخش دیگری از سخنانش نیز دوم تا هشتم مهرماه مصادف با هفته ناشنوایان برشمرد و شعار این هفته را «زبان من بشناس تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم» عنوان کرد .
 
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش بهزیستی میبد قرار دارند و از خدماتی شامل گفتار درمانی، تربیت شنوایی، سمعک و باتری آن، کمک هزینه کاشت حلزون به مددجویانی که نیاز به کاشت حلزون دارند، تامین هزینه‌های گفتار درمانی و غیره برخوردارند .
 
  رییس بهزیستی  میبد خاطرنشان کرد: به طور متوسط سالیانه برای دو مددجو کاشت حلزون انجام شده که کمک هزینه آن از طرف بهزیستی پرداخت می شود. همچنین مرکز تحقیقات ژنتیک میبد خدماتی در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها از جمله شنوایی ارائه می‌دهد و با توجه به این که هزینه این آزمایشات زیاد می‌باشد، اداره بهزیستی کمک هزینه این آزمایشات رابه خانواده ها پرداخت می‌کند.
 
فلاح در ادامه به خانواده‌ها توصیه کرد: جهت پیشگیری از کم‌شنوایی و ناشنوایی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مشاوره قبل از بارداری به خصوص اگر فرد ناشنوایی در فامیل وجود دارد، صورت گیرد.
 
وی در مورد تحصیل ناشنوایان اظهار کرد: ناشنوایان مانند دیگر معلولان، از خدمات کمک هزینه تحصیلی و دانشجویی برخوردار هستند و از خدماتی دیگر مانند شغل و غیره بهره‌مند هستند .
 
  رییس بهزیستی میبد همچنین افزود: بیش از ۱۵۰۰ نوزاد در شهرستان در سال ۹۶ تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی با همکاری بهزیستی میبد و بیمارستان امام جعفرصادق(ع) قرار گرفتند که با شناسایی به موقع نوزادان ناشنوا و کم‌شنوا و مداخلات زود هنگام از بروز دیگر اختلالات در آنها پیشگیری می‌شود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..