یزد شهر متفاوت ایران در نگاه گردشگران خارجی/ شهر جهانی چشم انتظار بازشدن گره نواقص گردشگری

هرچند بسیاری از گردشگران خارجی به متفاوت بودن گردشگری شهر جهانی یزد در مقایسه با دیگر شهرهای گردشگری ایران اذعان دارند ولی برخی نواقص را نیز بر آن وارد می‏‌کنند که رفع آنها می‌‏‏تواند موجب ارتقای گردشگری این شهر کهن شود.

به گزارش یزدی نیوزبه دنبال ثبت جهانی بافت تاریخی یزد توجه مردم و مسئولان به سمت ارتقای صنعت گردشگری استان معطوف شده و تمام تلاش‌های مسئولان مربوطه در این حوزه به کار گرفته شده است به طوری که گردشگران این شهر تاریخی با دیدن این شهر تاریخی انگشت حیرت به دهان می‌گیرند و آرامش و امنیت این شهر را ستایش می‌کنند.

 
البته با این وجود گردشگری یزد در نگاه برخی از گردشگران خارجی دارای اشکلاتی نیز هست که اهتمام به این موارد برای ارتقای سطح گردشگری این شهر جهانی ضروری است.
 
نحوه سرویس‌دهی خدمات، نبود تابلوهای راهنمای گردشگران و حتی المان‌های شهری در بافت تاریخی و اماکن گردشگری شهر یزد از جمله این موارد است گاهاً گردشگران را در ابهام و سردرگمی قرار می‌دهد.
 
ستایش آفرینی آرامش شهر جهانی در نگاه گردشگران
 
«تیم» گردشگر آلمانی که برای دیدن شهر جهانی به یزد سفر کرده است، در مورد این شهر جهانی می‌گوید: شهر جهانی یزد، شهری بسیار زیبا و متفاوت با دیگر شهرهای گردشگری ایران مانند اصفهان و شیراز است و مردمانی بسیار مهمان‌نواز دارد.
 
وی ادامه می‌دهد: یزد به اندازه‌ای در چشم گردشگر خاص و زیباست که یک گردشگر نمی‌تواند به راحتی از این شهر دیدنی ایراد بگیرد چرا که زیبایی‌ها و خوبی‌هایش بر موارد ناچیز انتقادها غلبه می‌کند و سکوت و آرامش حاکم بر این شهر قابل ستایش است.
 
به گفته این گردشگر آلمانی، یزد دارای اماکن تاریخی، خیابان‌های قدیمی و مردمانی با زندگی ایده ‎ آل است و همین موضوع جذابیت بسیار زیادی برای من دارد اما مواردی هم وجود دارد که اگر برطرف شود، دیگر نمی‌توان نقص و ایرادی به این شهر وارد کرد.
 
وی به نحوه‌ی سرویس‌دهی برخی مراکز خدماتی این شهر ایراد می‌گیرد و می‌گوید: هر چند این شهر و مراکز خدماتی آن بسیار تمیز هستند اما خدمات ارائه شده نسبت به یک شهر جهانی سطح پایین‌تری دارد.
 
وی اضافه می‌کند: بسیاری از اماکن تاریخی یزد فاقد راهنمای گردشگری مستقر در این فضاهاست و علاوه بر آن، هیچ گونه المان و تابلویی برای مشخص شدن بایدها و نبایدها و محدودیت‌های این اماکن وجود ندارد به عنوان نمونه در بازدید از مسجد جامع از نکاتی که باید در این محل رعایت کنم، اطلاعی نداشتم.
 
این گردشگر آلمانی همچنین در دسترس نبودن اطلاعات دقیقی در مورد زمان بازدید از اماکن و بناهای تاریخی را از دیگر ایرادات وارد به گردشگری یزد می ‎ داند.
 
زمستان سال آینده موعود پایان نصب المان‌های تاریخی
 
البته «ساشا ریاحی‌مقدم» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد مشکل تابلوهای راهنمایی گردشگری به خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، می ‎ گوید: هرچند ضوابط تابلوهای شهری مسیرهای گردشگری تهیه شده اما ساخت و نصب این تابلوها در حوزه بخش خصوصی قرار گرفته است که باید در این رابطه اقدام کند.
 
وی اضافه می‌کند: سازمان میراث فرهنگی از زمان ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد اقدام به نصب تابلوهای  محدوه این عرصه ثبتی و حریم آن کرده است و در حال حاضر تنها بناهای تاریخی فاقد تابلوهای راهنمایی گردشگران هستند که پیش‏‏بینی می‏‏شود تا پایان زمستان سال آینده متناسب با اعتبارات تخصیص داده شده، این اقدام نیز به پایان برسد.
 
مدیریت هتل ‎ های یزد در انتظار تربیت هتلداران نسل جدید
 
«سید امیرناصر طباطبایی» رییس جامعه هتلداران یزد و عضو هیات مدیره جامعه هتل‏داران کشور نیز در گفت‏وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به ضعف مدیریت هتل‌داری در سطح کشور، اظهار می‌کند: متاسفانه در تربیت مدیریت هتل‌ها دچار مشکل هستیم و تعداد کمی از مدیران هتل‌ها با نحوه این گونه مدیریت‌ها آشنا هستند چرا که این صنعت در گذشته صنعتی پول ‎ ساز نبوده است.
 
وی اضافه می‌کند: ارتقای سطح مدیریت هتل‌ها با تربیت مدیران جوان نسل جدید و دارای تحصیلات دانشگاهی این حوزه، بالا خواهد رفت اما الزاماً ارتقای سطح مدیریت هتل‌ها به دوره‌های آکادمیک و دانشگاهی محدود نمی‌شود و ارائه دوره‌های ضمن خدمت کوتاه مدت و متناسب با علم روز دنیا به این افراد نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.
 
این مسئول در رابطه با بهبود و ارتقای سطح و نحوه سرویس‏دهی هتل‌ها و مراکز خدماتی، تصریح می‌کند: دوره‌هایی آموزشی در همین راستا تدوین شده که به همت موسسات گردشگری در سال جاری برگزار خواهند شد.
 
وی ادامه می‌دهد: البته دانشگاه علمی و کاربردی میراث فرهنگی نیز در زمینه افزایش دانش جامعه میزبان در حوزه گردشگری، دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند و انتظار می‌رود به همت دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری، تمام صنوف مسیرهای پرتردد گردشگری در زمینه برخورد با جامعه میزبان ارتقای سطح پیدا کنند و به نوعی در این مسئله درگیر شوند.
 
رییس جامعه هتل ‎ داران یزد در رابطه با نظارت بر کار هتل ‎ داران استان هم می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی به علت کمبود کارشناس نمی‌تواند نظارت دقیقی بر فعالان گردشگری داشته باشد و جامعه هتل‏داران مستلزم نظارت بر عملکرد این حوزه است. 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..