کاهش ۲۰ درصدی تولید محصول هلو و شلیل در ابرکوه

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه : برداشت محصول هلو و شلیل از 55 هکتار باغ‌های این شهرستان پایان یافت و امسال میزان تولید با 20 درصد کاهش به 350 تن رسید.

به گزارش یزدی نیوزمهدی غیب الهی افزود:متوسط تولید در شهرستان  هفت تن در هر هکتار و در بعضی از باغ‌ها تا ۱۰ تن در واحد سطح است.

 
وی دلیل کاهش تولید را تداوم ۲دهه پدیده خشکسالی ، افت سطح آب‌های زیرزمینی ، تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصول کم آبخواه عنوان کرد.
 
وی ارقام مرغوب منطقه را زعفرانی ، انجیری و بومی پاییزی ذکر کرد و افزود: ایجاد صنایع فرآوری نقش تأثیرگذاری در توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال دارد.
 
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سالانه در شرایط عادی از هشت هزار هکتار باغ‌های شهرستان ۴۵ هزار تن انواع محصول سردرختی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
 
وی میوه‌های تولیدی را زردآلو، گوجه‌سبز، انگور، خربزه ، خربزه مجیدی ، هندوانه، انگور ، انجیر ، شلیل و هلو ذکر کرد.
 
غیب الهی گفت: در سال زراعی ۹۷ – ۹۶، این عدد نسبت به سال زراعی قبل به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی منطقه، ۲۵ درصد کاهش دارد.
 
به گفته این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی ابرکوه برای بهره‌وری آب از سال ۱۳۷۰ تاکنون در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان با مشارکت کشاورزان و کمک‌های رایگان دولت سیستم آبیاری نوین اجراشده است.
 
.
 
۳۵ درصد  از اشتغال مردم وابسته به فعالیت کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
 
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان ۱۵ هزار هکتار است که سالانه ۱۹۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را تأمین می‌کند.
 
مرکز شهرستان ۵۳ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..