آیا یزد در جذب سرمایه‌های خارجی موفق است؟

هرچند متولیان امر سرمایه‌گذاری، سال گذشته را سال درخشانی برای سرمایه‌گذاری در یزد عنوان می‌کنند، اما برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به عملکرد این بخش گلایه دارند.

به گزارش یزدی نیوزدر عصر کنونی بسیاری از کشورها برای پیشرفت در زمینه اقتصادی و کسب جایگاه‌های مطرح جهانی به سوی جذب سرمایه‌های خارجی روی آورده‌اند. سرمایه‌گذاری بخش خارجی در هر کشور و منطقه‌ای زمینه ساز رشد اقتصادی پایدار است.

 
یک سرمایه‌گذاری خوب می‌تواند مزایایی نظیر بهبود کیفیت صنایع وابسته و تغییر و بهبود خدمات حسابداری را به همراه داشته باشد.
 
استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب و برخورداری از معادن، صنایع و نیروهای انسانی متخصص، قابلیت جذب سرمایه‌های زیاد داخلی و خارجی را دارد.
 
تا کنون صحبت‌های زیادی در مورد عملکرد مسئولان استانی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی مطرح و جواب‌های متفاوتی از سوی مسئولان و کارشناسان اقتصادی دریافت شده است، اما اکنون این سوال که آیا یزد در جذب سرمایه‌های خارجی موفق بوده یا خیر؟ در ذهن بسیاری از مردم یزد بی‌پاسخ مانده است.
 
 
انرژی خورشیدی ظرفیت شاخص یزد برای سرمایه گذاری
 
«علی‌نمازی» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد، با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در این استان در دولت دوازدهم مورد توجه جدی قرار گرفته و نگرش مسئولان استان را به سوی خود جلب کرده است، اظهار کرد: یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران و برخورداری از ظرفیت‌های خوب گردشگری، صنعتی، معدنی و انرژی خورشیدی دارای پتانسیل خوب سرمایه‌گذاری است.
 
وی انرژی خورشیدی را یکی از ظرفیت‌های خوب استان برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: انرژی‌های خورشیدی طی سال‌های اخیر نگرش سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را به سوی خود معطوف و استقبال خوبی از آن شده است.
 
نمازی ادامه داد: طی این سال‌ها در هر منطقه و شهرستان استان یزد بنا به موقعیت مکانی و شرایط اقلیمی، سرمایه گذاری‌هایی انجام شده که زمینه‌ای مناسب برای رشد و توسعه این چنینی سرمایه گذاری‌هایی ایجاد است.
 
وی با بیان این‌که یزد در ردیف استان‌های شاخص در زمینه سرمایه‌گذاری، توسعه و اشتغال قرار گرفته، تصریح کرد: یزد در رابطه با زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری نیز همواره وضعیت مناسب و جایگاه خوبی داشته است.
 
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تأکید کرد: بدون سرمایه‌گذاری ظرفیت تولید افزایش نمی‌یابد، رشد اقتصادی پایدار اتفاق نمی‌افتد و راه توسعه نیز هموار نمی‌شود.
 
این مقام مسئول در ادامه سرمایه‌گذاری خارجی را زمینه بالابردن ظرفیت تولید کشور، ایجاد اشتغال و تولید کالاهای متنوع و برند دانست و بیان کرد: اگر سرمایه خارجی به قدری برخوردار شود که توانایی تغییر اقتصاد یک منطقه را داشته باشد می‌تواند استانداردهای تولیدی یک منطقه را جابجا کند.
 
نمازی افزود: حضور شرکت‌های مختلف بزرگ از ملیت‌های مختلف باعث می‌شود تهدیدات امنیتی یک کشور کمتر شود.
 
ورود پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی به یزد
 
وی در ادامه با اشاره به این‌که سال ۹۶ درخشان‌ترین سال از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بوده، گفت: برمبنای گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور وارد شده است.
 
نمازی با بیان این‌که استان یزد در سال گذشته جزو ۱۰ استان برتر کشور در زمینه جذب سرمایه مستقیم خارجی بوده است، اظهار کرد: طبق مجوز سرمایه‌گذاری خارجی، سال گذشته بالغ بر ۴۲۰ میلیون دلار سرمایه در قالب شش طرح سرمایه‌گذاری برای استان مصوب شده است.
 
وی افزود: این طرح‌ها زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در زمان ساخت و حدود ۱۰۰ نفر در زمان اجرا ایجاد کرده است.
 
نمازی با اشاره به این‌که در حال حاضر مجوز ۴ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان یزد صادر شده، گفت: ۳ مورد از مجوزهای اخذ شده در حوزه نیروگاه خورشیدی و یک مورد در زمینه شمش بیلت فولاد ساده کربنی است.
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکنون ۲۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی با مجوز معتبر سرمایه‌گذاری خارجی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶ طرح در سال گذشته در استان به تصویب رسیده است.
 
چرا پول‌های خارجی به یزد نمی آیند؟
 
«عباس علوی‌راد» رییس دانشگاه آزاد یزد واحد ابرکوه، با بیان این‌که سرمایه گذاری در اقتصاد یکی از مواردی است که می‌تواند در پویا نگه داشتن و رشد اقتصادی کشور و استان‌ها موثر باشد، اظهار کرد: کلیه سرمایه گذاری‌ها از طریق بخش خصوصی، بخش خارجی و دولت انجام می‌شود.
 
وی به وضعیت سرمایه گذاری‌های بخش خارجی در استان یزد اشاره کرد و گفت: تحولات و روندهای که در دو سال اخیر دنبال شده نشان می‌دهد چشم انداز خوبی نسبت به سرمایه گذاری‌های اجرا شده در یزد وجود ندارد.
 
علوی‌راد با بیان این‌که صنایع فولاد یکی از حوزه‌هایی است که ظرفیت جذب سرمایه‌های خارجی دارد، تصریح کرد: با توجه به این‌که صنعت فولاد در استان مشکلاتی در زمینه زیست محیطی و منابع آب ایجاد کرده، انتظار می‌رفت که مسئولین استانی بتوانند با جذب سرمایه‌های خارجی، چرخه تولید محصولات فولادی را تکمیل کنند.
 
لزوم سرمایه گذاری خارجی در حوزه فولاد یزد
 
وی افزود: تا کنون که نیمی از سال ۹۷ گذشته تحرکی در رابطه با سرمایه‌گذاری بخش خارجی در صنعت فولاد استان صورت نگرفته است.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که ثبت جهانی یزد فرصتی برای جذب سرمایه‌های خارجی است، اظهار کرد: مسئولین باید پس از ثبت جهانی در زمینه گردشگری با ایجاد انگیزه در خارجی‌ها زمینه را برای سرمایه گذاری آن‌ها در بخش‌های گردشگری و زیرساخت‌های شهری فراهم کنند اما متاسفانه نتوانستند از فضای موجود در استان برای جذب سرمایه استفاده کنند.
 
وی با بیان این‌که استان یزد یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است، گفت: در سال جاری حدود ۵۰ درصد اشتغال استان در بخش صنعت انجام شده است و بیش از نیمی از ارزش افزوده کل استان مربوط به صنایع و معادن است.
 
علوی‌راد با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل خوب استان در بخش توسعه گردشگری و صنعت، اظهار کرد: باید مسئولین و متولیان استان در راستای شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در یزد برای خارجی‌ها تلاش کنند.
 
این مقام مسئول در پایان گفت: لازم است با استفاده درست از فرصت‌های موجود زمینه پایداری استان فراهم شود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..