شاه‌بیت اقتصاد مقاومتی نیازمند حمایت؛

دانش‌بنیان‌ها پنجره‌ای به بیکران/ کارآفرین‌های استانی چه می‌کنند؟

شرکت‌های دانش‌بنیان از عوامل اصلی توسعه اقتصادی، رشد تولید ملی و یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک هستند، ظرفیتی که در شرایط کنونی کشور نیازمند حمایت جدی‌تر است.

به گزارش یزدی نیوزامروزه چالش بیکاری و نبود شغل مناسب در کشور بسیار پررنگ بوده و برای همگان قابل‌لمس است و بسیاری از شرایط موجود گلایه دارند. اما در کنار این گلایه‌ها باید به این موضوع نیز توجه داشت که شاید نوع نگاه جوانان به شغل مشکل دارد، زیرا برخی اشتغال را تنها استخدام در ادارات و یا مراکز دولتی می‌دانند.

 
یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق و نوآور است
 
برخی دیگر نیز از شغل مناسب انتظار حقوق و دستمزدهای بالا دارند که به‌طور حتم این انتظار برای همه جویندگان کار قابل تحقق نیست. انتظار استخدام و رسیدن راحت به میز باعث شده که امروز شاهد افزایش آمار بیکاری در میان جوانان و به‌خصوص تحصیل‌کرده‌ها باشیم و آنچه می‌توان از این اتفاقات برداشت کرد نوع آموزش اشتباه در مدارس و دانشگاه‌ها است که به استفاده از توانایی‌های فردی کمتر توجه می‌شود.
 
آموزش بهره‌گیری از مهارت‌های فردی و استفاده مناسب از امکانات موجود، چنانچه با فکر و برنامه‌ریزی همراه باشد می‌تواند به ایجاد شغل بینجامد.
 
یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ کشور، باید موردتوجه قرار گیرد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور می‌گوید: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند که رقم قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد عدد قابل‌توجهی از اقتصاد توسط این شرکت‌ها تأمین می‌شود.
 
سورنا ستاری تصریح کرد: باوجود فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان یک سیستم کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینی و نسل جدید کارآفرینی به سیستم اقتصاد کشور تزریق می‌شود و با توجه به جوان بودن شرکت‌ها مدت‌ها می‌توانند در خدمت اقتصاد کشور باشند.
 
ستاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: با فعالیت این شرکت‌ها ۳۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد شده است.
 
در کشور پهناور ایران که هر نقطه آن، پتانسیل‌های مخصوص به خود را دارد، به همان نسبت نیز تعدد فعالیت‌های دانش‌بنیان و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها مشاهده می‌شود.
 
استان فارس: ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه برق و الکترونیک
 
به استان فارس می‌رویم تا با تعدادی از کارآفرینان جوان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به گفتگو بنشینیم. بانوی جوان کارآفرین شیرازی به خبرنگار مهر می‌گوید: بعد از دوران دانشگاه به این نتیجه رسیدم که باید از توانایی و استعدادهای شخصی برای ایجاد کار و اشتغال استفاده کنم درحالی‌که در دوران تحصیل مانند دیگر نوجوانان و دانش آموزان به دنبال پشت میز نشستن بودم.
 
مژگان جعفریان که امروز به‌عنوان یک بانوی تحصیل‌کرده موفق در بازار کسب‌وکار خصوصی کشور و استان فارس شناخته می‌شود نوع نگاه خانواده‌ها به اشتغال را نیز بر آینده جوانان تأثیرگذار دانست و گفت: سیستم نظام آموزشی کشور و نگاه خانواده‌ها همواره به سمت حفظ کردن مطلب و داشتن نمره‌های مناسب بوده که در نهایت به مهندس با دکتر شدن ختم می‌شود.
 
باید آفریننده کار باشیم
 
وی افزود: نظام آموزشی باید به سمتی حرکت کند که نوع نگاه به شغل از حالت سنتی خارج شود و جوانان آفریننده کار و نه ادامه‌دهنده اشتغال‌های سنتی موجود در کشور باشند.
 
نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان استان فارس تصریح کرد: نباید به سمتی برویم که از بچه‌ها کارمند بسازیم بلکه باید با ارائه آموزش‌های مناسب ظرفیت‌ها و توانمندی بچه‌ها را پرورش دهیم تا در آینده شاهد ایجاد شغل‌های جدید باشیم.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..