آئین ۱۰۲ ساله “پرسه امام حسین(ع)” در یزد برگزار می‌شود

آئین سنتی پرسه امام حسین(ع) یکی از مراسم‌های عزاداری قدیمی یزد است که ۱۰۲ سال در مسجد ملااسماعیل یزد برگزار شده است.

به گزارش یزدی نیوز برگزاری مراسم‌های عزاداری در استان یزد از جنبه‌های مختلف دارای ویژگی‌های خاصی است که از هر جنبه به این موضوع توجه شود می‌توان ویژگی‌های بسیار خوب و قابل توجهی در آن یافت.

 
از جمله برنامه‌های عزاداری که در استان یزد به صورت بسیار ویژه وجود دارد، حضور هیئت‌های عزاداری در نقاط مختلف استان است به گونه‌ای که هر هیئت با حضور در هیئت‌های عزاداری دیگر اقدام به سینه‌زنی کرده و شهادت حضرت را به دیگران تسلیت می‌گویند.
 
این مراسم در طول ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به صورت گسترده در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود اما در زمان‌های خاص، برخی اماکن شاخص به صورت ویژه و متمرکز میزبان هیئت‌های عزاداری استان یزد هستند.
 
مسجد روضه محمدیه در ایام عاشورا و تاسوعا یکی از نقاطی است که هیئت‌های قدیمی و بزرگ یزد با حضور در آن، اقدام به عزاداری می‌کنند و مراسم آنها به صورت مستقیم از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود.
 
از نکات قابل توجه عزاداری‌های این دو روز در مسجد روضه محمدیه، حضور تعدادی از گردشگران خارجی است که عزاداری مردم یزد را از نزدیک مشاهده می‌کنند و قطعا این حضور نقش مهمی در معرفی اسلام به جهانیان دارد.
 
دیگر مراسمی که در این ایام برگزار می‌شود، برگزاری پرسه‌های عزاداری است که در نقاط مختلف استان به صورت بسیار پرشور و با حضور اقشار مختلف مردم انجام می‌شود.
 
پرسه همان مراسم عزاداری در سوم، هفته، چهلم و سالگرد افراد است که مردم یزد به صورت ویژه در سوم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مراسم‌های پرسه برگزار می‌کنند.
 
یکی از قدیمی‌ترین این پرسه‌ها، پرسه عزاداری مسجد ملااسماعیل یزد است که ۱۰۲ سال قدمت دارد و توسط روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه استان برگزار می‌شود.
 
در این مراسم طلاب میزبان جلسه هستند و تمام امور از جمله پذیرایی از هیئت‌های عزاداری توسط این افراد برگزار می‌شود و هیئت‌های عزاداری هم به نوبت اقدام به حضور در این مراسم می‌کنند.
 
هر ساله نخستین هیئتی که در این مراسم حضور پیدا می‌کند، هیئت روحانیون است که متشکل از طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه یزد است و تمام این هیئت از مداحان و اعضا در حوزه‌های علمیه به تحصیل علوم می‌پردازند و یا از اساتید حوزه‌های علمیه استان هستند.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..