در مراسم تجلیل از شاعران برجسته آیینی یزد مطرح شد؛

برنامه‌های ادبی یزد با حمایت مسئولان پا می‌گیرد/مطالبات ادبای یزد

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد خواستار حمایت مسئولان شهری از برنامه های ادبی شد و گفت: برنامه های ادبی با حمایت مسئولان شهری پا می گیرد.

به گزارش یزدی نیوزفخرالسادات خامسی هامانه در مراسم تجلیل از ۶ شاعر آیینی استان یزد به مناسبت روز شعر و ادب فارسی با حضور شهردار یزد، وجه تمایز کشور ایران با دیگر کشورها را داشتن سعدی، حافظ و مولانا دانست و وجه تمایز یزد را نیز سرآمدی در اشعار آیینی و نوحه سُرایی بیان کرد.

 
وی با اشاره به اینکه خود نیز اهل شعر و ادبیات است، بیان کرد: خواست ما حمایت از مؤسسه‌هایی است که ادبیات یزد را رونق بخشیده‌اند و انتظار داریم در برنامه‌های ادبی و فرهنگی شهر با شاعران استان نیز مشورت شود.
 
تبدیل فرهنگ و هنر به مطالبه مردم یزد
 
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این مراسم، دردهای شاعران استان را آشنا و مشترک با دیگر اهالی فرهنگ و هنر دانست و گفت: سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد بنا دارد تفاهم‌نامه‌ای برای مشارکت در فعالیت‌های حوزه ادبیات و برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های این حوزه با مؤسسات ادبی به امضا برساند.
 
عباس ملازینلی افزود: معتقدیم سیمرغ فعالیت‌های ادبی شهر یزد در بند است و ما داریم جرعه جرعه آب و نانش می‌دهیم که نمیرد از این‌رو، باید بتوانیم آزادش کنیم تا بال و پر گشاید و نتیجه آن آشنایی و آگاهی‌بخشی جامعه در خصوص ادب و فرهنگ این شهر باشد.
 
وی بیان کرد: باید زبان مردم را دریابیم و فرهنگ، هنر و ادبیات را به مطالبۀ مردم تبدیل کنیم که این اتفاق را اهالی فرهنگ و هنر باید محقق کنند؛ به گونه‌ای که مردم از ادبیات لذت ببرند و با مفاخر شهرشان آشنا شوند.
 
چهره‌های ادبی نظیر ادبای یزد در سایر استان‌ها کمتر دیده می‌شود
 
شهردار یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: استان یزد فرهیختگان و نخبگانی چند وجهی و جامع‌ شرایط دارد که چنین چهره‌هایی در دیگر شهرها کمتر دیده می‌شود.
 
مهدی جمالی نژاد تصریح کرد: شهرداری یزد برای ایجاد بستر لازم برای انجام فعالیت‌های حوزه ادبیات اعلام آمادگی می‌کند و در این راستا از کمیسیون فرهنگی شورای شهر می‌خواهد برنامه‌های درخواستی اهالی شعر و ادب استان را در قالب طرح در جلسه شورای شهر مطرح و برای اجرایی شدن برنامه‌ها زمان‌بندی کنند.
 
انتخاب مسئولان فرهنگ‌دوست با هدف ارتقای فرهنگی یزد
 
عضو شورای شهر یزد نیز گفت: می‌پذیریم که زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی یزد مناسب نیست اما مسئولان استان همۀ تلاش خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر به‌کار گرفته‌اند.
 
ونوس عامری بیان کرد: اولین اقدام ما دعوت از شهرداری فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌شناس به یزد بود و سپس رئیسی را برای سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری انتخاب کردیم که خود از اهالی فرهنگ و هنر بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: پنج فرهنگسرا با پنج بودجه در دستور کار قرار گرفته است؛ موزه فرخی یزدی در منزل فرخی یزدی نیازسنجی شده و برنامه‌هایی برای بزرگداشت فرخی یزدی در نظر گرفته‌ شده است.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر افزود: شورای شهر و شهرداری ارزش ادبیات را می‌داند و این مقوله را در اولویت‌های شهر قرار داده است؛ به این منظور، ایجاد مرکزی فرهنگی و پارک یا باغی برای شاعران یزد در دستور کار قرار گرفته است.
 
در تلاش برای راه اندازی فرهنگسرای کودک و نوجوان در مقبره آذریزدی هستیم
 
وی گفت: همچنین به دنبال راه‌اندازی فرهنگسرای کودک و نوجوان در محل مقبره آذریزدی و نیز نامگذاری خیابان‌های جدیدالاحداث شهر با اولویت نام مفاخر یزد هستیم.
 
در این نشست، شاعران استان به بیان مسائل خود از جمله نیاز به وجود مرکزی با عنوان کانون خاص شعر آیینی در یزد احساس می‌شود و نیز ساخت کتابخانه تخصصی شعرا، اختصاص درجه هنری به شاعران، تشکیل خانه ادبیات و مزین شدن پارک‌ها به اشعار شعرای یزدی پرداختند.
 
اختصاص بودجه فرهنگی برای کمک به چاپ کتاب شاعران یزد، فرهنگسرا یا موزه تخصصی امام حسین(ع) در یزد راه‌اندازی و تمهیدات اطلاع‌رسانی برنامه‌های ادبی نیز از دیگر درخواست‌های حاضران در این جلسه بود.
 
گفتنی است، در این نشست از شش شاعر آیینی پیشکسوت و برجسته استان یزد تجلیل شد و آقایان رضا پهلوان‌نصیر، علیرضا احرامیان‌پور، مهدی قدکی، ملک‌ثابت، خدایی، سید محمود الهام‌بخش، محمد صادقی رنجبر، هاتف کلانتری، سید حسین نجاریان در نشست حضور داشتند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..