برپایی آیین سنتی «ماتم چهار مناره» در ابرکوه

یکی از آداب ورود به ماه محرم در ابرکوه، سنت «ماتم چهار مناره» است که با حضور هیئت‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و عموم عزاداران در این شهرستان برگزار می‌شود .

به گزارش یزدی نیوزبر اساس تحلیل‌های تاریخی، گفته بزرگان و معمرین و اسناد قدیمی، تاریخچه تعزیه‌خوانی، برپایی روضه و راه‌اندازی هیات در شهرستان ابرکوه به بیش از یک قرن می‌رسد . 

 
عزاداری در ابرکوه آیین‌ها و آداب خاصی داشته که برخی از آن‌ها منسوخ شده و برخی نیز همچنان به قوت خود باقی‌مانده و همه‌ساله با حضور پرشور عزاداران حسینی برگزار می‌شود . 
 
به گفته‌ی «حامد اکرمی» محقق و پژوهشگر ابرکوهی، یکی از سنت‌های مذکور «ماتم چهار مناره» است که طی آن چهار مناره‌ی مشهور در شهر توسط سادات بزرگ هر محله با آداب خاص عزاداری مشکی‌پوش می‌شوند . 
 
وی می‌گوید: مراسم مذکور از یک هفته مانده به آغاز ماه محرم انجام می‌شده و خاصیت آن این است که با مشکی پوش شدن این چهار مناره، شهر رنگ عزا به خود می‌گرفته است ولی امروزه این مراسم در روز اول ماه محرم برگزار می‌شود . 
 
اکرمی با بیان این که مردم بی‌اختیار با مشکی پوش شدن این مناره‌ها خود را آماده محرم می‌کردند، ادامه می‌دهد: مناره‌های «مسجد آقا» در محله دروازه میدان، «مسجد گل‌کاران»، «مسجد جامع» در مرکز شهر و «حرم مطهر امامزاده احمد(ع)»، در آیین مذکور مشکی پوش می‌شدند . 
 
گفتنی است، مراسم مشکی پوش کردن مناره‌های امامزاده احمد (ع) و تعویض پرچم آن به رنگ مشکی با حضور هیئت‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و هیئت مذهبی ورزشکاران انجام می‌شود . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..