مناطق محروم یزد از سینمای سیار بهره‌مند می‌شوند

با وجود دستگاه‌های پخش دیجیتال سینمایی و با همت مسئولان امر از این به بعد مناطق فاقد سینمای استان به شرط همکاری مسئولان منطقه همزمان با پخش در سینماها، فیلم سینمایی می‌بینند.

به گزارش یزدی نیوزبا فرارسیدن سالروز سینما در ۲۱ شهریورماه بهانه‌ای برای بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در حوزه سینمایی استان یزد به دست آمده است.

 
استان یزد با دارا بودن دو سالن سینمایی در شهر یزد و حدود یک سالن سینما در هر شهرستان استان به جز شهرستان‌های بهاباد و خاتم از حیث زیرساختی در این زمینه جایگاه نسبتا خوبی را در بین استان‌های کشور دارد.
 
در سال‌های اخیر با نگاهی به اقدامات انجام شده در این حوزه، گام‌های موثری در جهت برخورداری بیشتر مردم و هنرمندان از این موضوع دیده شده است که در گفت‌و‌گو به بررسی آنها پرداخته‌ایم.
 
فهیمه سهیلی‌راد رئیس امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم درباره اقدامات انجام شده در حوزه تجهیز و افزایش سالن‌های سینمایی از افزایش این سالن‌ها در استان گفت و اظهارداشت: در اوایل سال ۹۷ با بهره‌برداری از سالن پنجم سینما تک یزد و دو سالن در سینما جام جم به همت بخش خصوصی گامی موثری در جهت رفع کمبودهای موجود در حوزه زیرساختی سینمایی استان برداشته شده است.
 
افتتاح سالن سینما در مجتمع خلیج فارس خبر دیگری بود که فهیمی به آن اشاره کرد و افزود: با تمایل مدیران مجتمع خلیج فارس درباره تاسیس سالن سینما و تئاتر در این مجتمع تقریبا نیاز شهر یزد به سالن سینما با توجه به مطالعات انجام گرفته و مخاطب حاضر تامین شده است و می ‌توان گفت دیگر نیازی به سالن سینما نیست.
 
وی درباره سالن‌های سینمای شهرستان‌ها هم گفت: شهرستان‌های فاقد سالن سینما هم اکنون شهرستان‌های خاتم و بهاباد هستند که شهرستان خاتم به دلیل عدم وجود زیر ساخت مناسب و نبود سرمایه گذار خصوصی امکان تاسیس سالن سینما را ندارد اما در شهرستان بهاباد با پیگیری‌های انجام گرفته و اختصاص سینما سیار در روز‌های آخر هفته و با توجه به سالن خوب موجود در شهرستان  نیاز این شهر به سالن سینما هم برطرف شده است.
 
وی درباره نوع حمایت این نهاد از سرمایه‌گذاران خصوصی سالن سینما هم گفت: چیزی به نام حمایت مالی در این زمینه نداریم چون سوددهی وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به این امر نیاز خود را برطرف کنند اما پشتیبانی ما در جهت تسریع در اخذ مجوزهای لازم و همچنین رایزنی با مراکز پشتیبانی سینماها از قبیل سینما شهر است تا با نگاه ویژه به سینماداران از آنها در امر تعمیرات و… حمایت شود.
 
سهیلی راد سالن سینمای مهریز را نمونه‌ای از این حمایت‌ها دانست و گفت: دستگاه پخش این سالن بصورت رایگان در اختیار سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز قرار داده شده است.
 
وی درباره پخش فیلم در روستاها و مناطق محروم هم تصریح کرد: با همکاری انجمن سینمای جوانان یزد و اختصاص سینما سیار، هر منطقه می‌تواند با همکاری دولتی یا افراد دیگر و ایجاد مقدمات، از سینما سیار استان جهت پخش فیلم‌های روز کشور با حداقل قیمت استفاده کند.
 
وی درباره حمایت از ساخت فیلم در استان اظهار داشت: درباره حمایت مالی از فیلم بلند سینمایی جهت پخش در شبکه اکران هیچ مجوزی نداریم اما فیلمهای ۹۰ دقیقه‌ای ویدیویی را می‌توانیم با حمایت‌های زیرساختی و همکاری در اخذ مجوزها همراهی کنیم که در این خصوص حدود پنج فیلم در سال گذشته و دو فیلم متقاضی در سال جاری و همچنین یک مجموعه چند قسمتی از نمونه‌های این همراهی هستند.
 
وی ساخت فیلم کوتاه را از برنامه‌های جدی این نهاد دانست و پیگیری ویژه انجمن سینمای جوانان یزد را مختص این امر عنوان کرد و ادامه داد: با حمایت‌های مالی در این خصوص امسال شش فیلم کوتاه به جشنواره منطقه‌ای ملایر ارسال شده‌ است که حائز رتبه‌های گوناگون گشته است و در گذشته هم بصورت میانگین هر ماه بین سه تا چهار فیلم کوتاه از این نهاد مجوز و حمایت ساخت گرفته‌اند.
 
وی ساخت فیلم مستند را با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال پیشرفت دانست و اظهار داشت: در روز ملی سینما پروژه فیلم کوتاه داستانی مهر به کارگردانی بهناز زحمتکش و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان یزد و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) استان و با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورده‌ است.
 
رییس امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه این گفتگو و درباره مراکز آموزشی سینمایی در سطح استان تصریح کرد: هم اکنون تنها یک مرکز آموزشی سینمایی در سطح استان مجوز فعالیت دارد که رابطه و هماهنگی خوبی در زمینه برنامه‌ریزی‌های فنی و تخصصی با همدیگر داریم.
 
راهبری و جهت‌دهی آثار ساخته شده با توجه به اولویت‌های موجود کشور سوالی دیگر بود که سهیلی درباره آن اظهار داشت: از لحاظ فنی آثار باید با نظارت شورای فنی سینمایی اداره کل پیش برود اما در خصوص مسائل محتوایی قطعا هنرمندان دغدغه‌های روز کشور را به ذهن دارند اما حمایت ما از آثار دارای موضوعات روز در اولویت است.
 
روز ملی سینما، روز یادآوری جایگاه رفیع سینماست. جایگاهی که با رفعت هنرمندان و شناخت نقش خود درآن می‌تواند بالاتر از اکنون شناخته شود و یا با ناآگاهی و غفلت آنان جایگاهش را به کلی از دست بدهد.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم
 
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..