‌نظام بانکی صنعت‌گران یزد را با چالش روبه‌رو می‌کند

صنعت کاشی و سرامیک استان یزد این روزها با مشکلاتی از جمله ایرادات نظام بانکی و عدم ترخیص تجهیزات از صنعتگران از گمرک روبه‌رو‌‌ست.

به گزارش یزدی نیوز کاشی و سرامیک یکی از مهمترین صنایعی است که در استان یزد مشاهده می‌شود و در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه صورت گرفته است.

 
گسترش و توسعه این صنعت در استان یزد به حدی بوده که امروزه هرکجا در ایران اسلامی نامی از صنعت کاشی و سرامیک به گوش برسد، قطعا نام یزد هم در کنار آن قرار گرفته و یکی از محصولات این استان هم در نقاط مختلف کشور دیده می‌شود.
 
از مهمترین ویژگی‌های این استان در حوزه صنعت کاشی و سرامیک، گستردگی کارخانجات تولید است به گونه‌ای که در نقاط مختلف استان یزد به ویژه در مسیر اردکان به مهریز این کارخانه ها به صورت بسیار زیاد قابل مشاهده هستند.
 
این تعداد بالای کارخانجات تولید کاشی و سرامیک سبب شده که استان یزد به عنوان قطب تولید کاشی و سرامیک کشور شناخته شود و بیش از ۵۰ درصد از کل محصولات کاشی و سرامیک کشور در این استان تولید شود.
 
در سال‌های قبل صادرات کاشی و سرامیک یکی از اصلی‌ترین صادرات استان به ویژه به لحاظ وزنی را به خود اختصاص می‌داد و کشورهایی از جمله عراق بیشترین میزان از سهم صادرات کاشی و سرامیک استان یزد را به خود اختصاص داده بودند.
 
امروزه هم صادرات این محصول در استان یزد به میزان بسیار زیادی مشاهده می‌شود البته شاید به نسبت برخی زمان‌های دیگر صادرات آن حداقل به لحاظ وزنی تغییراتی کرده باشد ولی این صنعت در حال حاضر با چالش‌های جدی روبرو است که برخی تولید کنندگان را با مشکل اساسی روبرو کرده است.
 
مشکلاتی که برای این صنعت به وجود آمده را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد که یک سری از این مشکلات مربوط به تولید کنندگان آن و سری دوم آن به مسئولان و متولیان صنعت و اقتصاد استان و کشور باز می‌گردد.
 
این مشکلات سبب شده که صنعت کاشی و سرامیک استان در این روزها به صورت کامل حال خوب و خوشی نداشته باشد و مسئولان تولید کاشی و سرامیک یزد در نشست‌های مختلف از این مشکلات و رنج‌هایی که ناشی از آن است بگویند.
 
در بخش مشکلاتی که به تولید کنندگان باز می‌گردد شاید یکی از مهمترین عواملی که برخی کارخانه‌های تولید با آن روبرو هستند، مشکل به روز نبودن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه است که سبب شده قیمت تمام شده و همچنین کیفیت آن با محصولات مشابه خارجی رقابت‌پذیری کاملی نداشته باشد.
 
یکی دیگر از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، سوء استفاده برخی از تولید کنندگان از برند و نام کاشی و سرامیک یزد است و با تولید محصولات نامرغوب و غیر استاندارد، زمینه بدنام شدن این محصول مهم استان یزد را فراهم می‌آورند.
 
برخی از تولید کنندگان هستند که این دو مشکل را همزمان دارند و این دسته با وجودی که شاید در یک برهه از زمان توانسته باشند با صادرات و فروش محصولات نامناسب و بی‌کیفیت سودی به جیب بزنند، اما الان و با گذشت زمان با مشکل اساسی روبرو شده‌اند.
 
مشکلاتی که از سوی تولید کنندگان وجوددارد زیاد است که در این مجال نمی‌توان تمام آن را بیان کرد و به اختصار به همین موارد اکتفا و در گزارش‌های بعدی به این موضوع بیشتر رسیدگی می‌شود.
 
در طرف مقابل برخی مشکلات هست که از سوی مسئولان و متولیان امر بر این صنعت وارد شده که این مشکلات عاملی برای ایجاد لرزه‌هایی در ثبات تولید کاشی و سرامیک یزد را به وجود آورده و در کنار مشکلاتی که تولید کنندگان دارند این مشکلات سخت‌تر شده است.
 
یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، بحث حمایت‌ها و یا عدم حمایت‌های بانکها از صنایع است که سبب شده بسیاری از تولید کنندگانی که در این حوزه فعالیت دارند با مشکل مواجه شوند.
 
در این زمینه خبرنگار تسنیم با مرضیه سهرابی یکی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک استان به بررسی مشکلاتی که تولید کنندگان در این حوزه با آن روبرو هستند پرداخت.
 
سهرابی در این راستا با اشاره به اینکه بانک‌ها در کشور و در کل نظام بانکداری ایران آسیب زیادی به صنعت وارد می‌کند اظهار داشت: الان تمام واحدهای تولیدی و صنعتی کشور درگیر مشکلاتی هستند که ناشی از فعالیت بانک‌ها است.
 
این تولیدکننده کاشی و سرامیک استان یزد با تاکید بر اینکه یک واحد صنعتی برای دریافت یک وام و تسهیلات باید روند بسیار طولانی را سپری کند خاطرنشان کرد: این روند طولانی و در کنار آن سود وام بانکی عاملی برای افزایش این مشکلات است.
 
مدیرعامل کاشی امرتات سرام با اشاره به اینکه برخی کارخانه‌ها اقداماتی در زمینه نوسازی تجهیزات تولید خود کرده‌اند خاطرنشان کرد: بسیاری از این اقدامات با مشکلات گمرکی روبرو شده‌اند و برخی تجهیزات خریداری شده در گمرک نگهداری می‌شود و اقدامات ترخیص آن انجام نشده است.
 
سهرابی با گلایه از اینکه به نظر می‌رسد برخی مسئولان نگاه دغدغه‌مند به صنعت ندارند خاطرنشان کرد: اینکه ماشین‌آلات و تجهیزات یک واحد صنعتی در گمرک بماند و عملیات ترخیص آن انجام نشود، هر روز بر مشکلات این واحدها افزایش پیدا می‌کند.
 
قطعا تداوم مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد صنعت کاشی و سرامیک استان را با مشکل مواجه می‌کند و باید هم مسئولان و هم تولید کنندگان این استان در راستای رفع مشکلات قدم بردارند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..