پایان حرف و حدیث‌های تخریب یک بیمارستان تاریخی؛

معاون میراث یزد: تاکنون تخریبی متوجه ساختمان نبوده است

رییس بیمارستان موقوفه گودرز در شهر جهانی یزد با رد خبر تخریب غیرمجاز بخش تاریخی این بیمارستان، می‌گوید: دیوارهای پیرامونی حیاط بیمارستان به علت ریزش بسیار زیاد قابل مرمت نبودند لذا با مجوز میراث فرهنگی برای بازسازی، تخریب شده است.

به گزارش یزدی نیوزبنای بیمارستان گودرز در یزد به فروردین‌ماه سال ۱۳۲۴ بازمی‌گردد که از سوی فرزندان گودرز به نام‌های شاه‌جهان، فریدون، اردشیر و مهربان به نام پدرشان «گودرز» بنا نهاده شد و فعالیت خود را رسماً از سال ۱۳۲۷ آغاز کرد.

 
این بیمارستان که در نزدیکی مجموعه تاریخی امیرچخماق و در محله قدیمی گازرگاه واقع شده است، در حال حاضر خدمات پزشکی و درمانی متعددی را بیماران سراسر کشور به ویژه بیماران یزدی و همچنین هموطنان استان‌های جنوبی کشور ارائه می‌دهد.
 
البته بیمارستان موقوفه گودرز در گذر زمان دچار فرسودگی‌های زیادی شده، ولی اخیراً دیوارهای پیرامون حیاط آن تخریب شده و برخی منابع از تخریب غیرمجاز این بخش تاریخی به هر بهانه‌ای خبر می‌دهند.
 
با توجه به موقوفه بودن بیمارستان به سراغ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان رفتیم که حجت الاسلام «حسین زارع زاده» در این رابطه می‌گوید: مسئولیت امور بیمارستان بر عهده رییس و مدیریت مجموعه است و اداره اوقاف در چنین مسائلی ورود نمی‌کند . 
 
تخریب با مجوز میراث فرهنگی
 
لذا به موضوع را از طریق رییس این بیمارستان جویا شدیم، دکتر «محمدمهدی حسن پور» رییس بیمارستان موقوفه گودرز در گفت‌و‌گو با  ایسنا اظهار می‌کند: تخریب بخشی از بنای تاریخی این بیمارستان با مجوز انجام شده است.
 
وی می‌گوید: دیوارهای حیاط این بیمارستان به علت ریزش بسیار زیاد قابل مرمت نبودند به طوری که با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، دستور تخریب به منظور بازسازی آن صادر شد . 
 
حسن‌پور با بیان این که ساختمان اصلی این مجموعه به علت قدمت و ارزش آن کاملاً حفظ شده است، می‌گوید: دیوارهای این مجموعه در راستای حفظ میراث گذشتگان، تخریب و با نظارت و تعامل میراث فرهنگی مجدد با در نظر گرفتن موقعیت این محل در بافت تاریخی، بازسازی خواهد شد . 
 
وی تامین هزینه‌های کامل بازسازی دیوارهای این مجموعه را از محل اعتبارات بیمارستان می‌خواند و ادامه می‌دهد: نیازمند حمایت تمام دستگاه‌ها به ویژه میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف، سرمایه‌گذاران و خیرین جهت تبدیل این بیمارستان موقوفه به بیمارستانی شکیل‌تر با ارائه خدمات مطلوب‌تر هستیم . 
 
این مسئول با اشاره به ظرفیت پذیرش ۲۲۰ بیمار در این بیمارستان، تاکید می‌کند: این بیمارستان قابلیت تبدیل شدن به یک بیمارستان با معماری سنتی ایرانی و در عین حال بروز در ارائه خدمات را دارد . 
 
صدور مجوز آواربرداری توسط میراث
 
معاون میراث فرهنگی استان یزد نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تاکنون تخریبی متوجه ساختمان نبوده و بخش فروریخته دیوار با مجوز آواربرداری شده است.
 
«ساشا ریاحی مقدم» تصریح می‌کند: البته مجوز صادر شده در مورد این بیمارستان تحت عنوان آواربرداری و نخاله‌برداری برای دیوارهای بیرونی آن در قالب طرح مرمت و احیا بوده است.
 
وی با اشاره به اهمیت حفظ این مکان تاریخی، بیان می‌کند: این محل، براساس روایات، شکل گرفته و لازم است که به صورت دارالشفا باقی بماند لذا نباید هیچ دخل و تصرفی در این بنای ارزشمند تاریخی اتفاق بیفتد . 
 
ریاحی مقدم با اشاره به مطالبی پیرامون ساخت مهمانسرا برای بیمارستان در قالب طرح توسعه نیز خاطرنشان می‌کند: اجرای طرح توسعه برای بیمارستان در قالب تخریب‌های غیرمجاز، قانونی نیست و عوامل بیمارستان تنها در قالب ارائه طرح مرمت و احیای مکان‌های تاریخی در تملک بیمارستان می‌توانند در مورد ایجاد مهمانسرا برای اقامت مهمانان و مطب‌های وی آی پی پزشکان اقدام کنند.
 
برخورد جدی با رویکرد‌های مخرب
 
البته «محسن عباسی هرفته» عضو شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا در این مورد اظهار می‌کند: بخش تخریب شده در محدوده ثبت ملی قرار داشته و می‌توانست کاربری‌های متعددی را پس از ریزش به دنبال داشته باشد ولی متاسفانه بنا به درخواست مدیریت این مجموعه تخریب شده است . 
 
  وی با بیان این که به درخواست مدیریت بیمارستان بازدیدی قبل از تخریب از این مجموعه انجام شده بود، می‌گوید: در جریان این بازدید بر اهمیت حفاظت و حتی مرمت این بنا تاکید کرده بودیم ولی اکنون اقدامی خلاف آن صورت گرفته است . 
 
این مسئول تاکید می‌کند: پیگیری‌های لازم در مورد تخریب بخش‌های قدیمی این بیمارستان انجام و با این رویکرد برخورد جدی صورت خواهد گرفت . 
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..