رییس ایکوموس ایران:

حفاظت از روابط انسانی موجود لازمه نگهداری از بافت جهانی یزد است

رییس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران با اشاره به ضرورت حراست از ظرفیت‌های بافت تاریخی و جهانی یزد، گفت: جلوگیری از تغییر کاربری بافت تاریخی و حفاظت از روابط انسانی موجود در بافت جهانی یزد ضروری است.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی حجت» با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی با بیان این‌که آموزش و کمک به مجموعه کنش‌ها و رفتارهایی که به ارتقای فهم عمومی و معرفی آثار تاریخی مربوط می‌شود در دستور کار ایکوموس قرار گرفته است، اظهار کرد: ثبت دو معنی می‌تواند داشته باشد، یکی درج اسم یزد در دفتر جهانی یونسکو و دیگری به معنای تثبیت و نگهداشت واقعی بافت تاریخی یزد است.

 
وی افزود: در ثبت جهانی این امر بیان شده که اگر یزد نبود در فرهنگ جهان، اقدامات و پیشرفت‌هایی پیدا نمی‌شد.
 
رییس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران با بیان این‌که همه مردم جهان نسبت به چیزی که ثبت جهانی شده مسئول هستند، گفت: یک شهر تصویر زندگی مردم در آیینه ماده است و اگر منظور از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، تثبیت باشد، به این معناست که شیوه زندگی مردم یزد بافت و کالبد بافت تاریخی را به این شکل نگه داشته است.
 
حجت در ادامه تصریح کرد: امروز امکان نگهداری از کالبدی که عامل وجود آن تغییر کرده باشد غیرممکن شده است.
 
این مقام مسئول با بیان این‌که روابط انسانی یکی از عاملان اصلی شکل گیری بافت تاریخی یزد است، خاطرنشان کرد: روابط انسانی شیرین، بی‌نظیری، الهی و لطیف در بافت تاریخی یزد به خوبی دیده می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود رفتن به سمت تکنولوژی و صنعتی شدن را یکی از آفت‌های جدی برای روابط انسانی در شهرها دانست و افزود: نگهداری از ظرفیت‌های سنتی و کهن اجتماعی نقش مهمی در مدیریت شهرهای صنعتی امروز ایفا می‌کند.
 
رییس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران با بیان این‌که یزد می‌تواند در حوزه حفاظت از بافت تاریخی و کالبد فرهنگی انسانی الگویی برای تمام شهرهای ایران و جهان باشد، تأکید کرد: اگر قرار است از جنس و ظرفیت‌های تاریخی و عتیغه، پولی در بیاوریم باید از تاریخی بودن آن استفاده کنیم.
 
حجت مرمت دیوارها و بناهای بافت تاریخی را کمترین اقدام برای نگهداری از آن دانست و بیان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر یزد باید علاوه بر مرمت و بهسازی به حراست و حفاظت از رفتار و روابط انسانی موجود در بافت توجه داشته باشند.
 
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و انسانی در استان یزد، گفت: مسئولان و مدیران شهری باید سعی کنند با استفاده از ظرفیت‌های علمی و دینی بومی کالبد شهر تاریخی یزد را حفظ کنند.
 
وی در پایان با بیان این‌که شکل زندگی و کاربری در بافت تاریخی یزد نباید تغییر کند، گفت: اگر بافت تاریخی یزد که بسیار پر ارزش هم است سرو سامان پیدا کند دلربایی آن کامل می‌شود.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..