وقتی اراده بر فقر فائق آمد؛

بانویی که احیاگر مراتع شد/از مددجویی امداد تا کارآفرینی برای زنان

مسیر زندگی همواره برای او ناهموار بود، از کودکی در فقر زندگی کرد و پس از ازدواج هم مشکلات دست از سر او بر نداشت اما همت و غیرت او را به حرکت واداشت و از او بانویی کارآفرین ساخت.

به گزارش یزدی نیوزفقر و تنگ‌دستی در زندگی هر فردی به شکلی ظهور و بروز می‌کند، یکی مصداق فرمایش حضرت علی (ع) می‌شود که با ورود فقر از یک در، از در دیگر ایمانش می‌رود و یکی مصداق ده‌ها و شاید صدها زن و مردی باشد که کمر همت بستند و غول فقر را از زندگی خود بیرون راندند.

 
برخی‌ها قدم همت را فراتر برداشتند، نه تنها زنگار فقر را از زندگی خود زدودند بلکه ناجی زندگی دیگران نیز شدند و با کارآفرینی و ایجاد شغل، خانواده‌های دیگری را صاحب کسب و کار و درآمد کردند.
 
راه‌اندازی مرکز فروش گیاهان دارویی و تولیدات محلی برای بانوان روستا
 
بانوی کارآفرین یزدی از جمله این بانوان است، بانویی که خواست حتی از ذکر نامش نیز خودداری کنیم، امروز توانسته با دریافت تسهیلات اشتغال از کمیته امداد و راه‌اندازی مرکز فروش گیاهان دارویی و تولیدات محلی ضمن ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار روستا، به خودکفایی برسد.
 
این بانوی مددجوی یزدی که ساکن یکی از روستاهای شهرستان بهاباد است، با بیان اینکه از بدو تولد به ‌عنوان فرزند مددجو تحت حمایت کمیته امداد بوده است، اظهار داشت: پس از ازدواج به دلیل مشکلات خانوادگی از همسرم جدا شدم و اکنون با پسرم در کنار مادرم زندگی می‌کنم.
 
تحول در زندگی در چند خانوار تنها با یک وام ۲۰ میلیون تومانی
 
وی افزود: پس ‌از اینکه تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفتم با مشاوره و راهنمایی مددکاران و کارشناسان این نهاد با توجه به وجود گیاهان دارویی فراوان در محل سکونت اقدام به تهیه و بسته‌بندی گیاهان دارویی کردم، سپس با دریافت ۲۰ میلیون تومان وام اشتغال از کمیته امداد مرکز فروش گیاهان دارویی و تولیدات محلی را در شهرستان بهاباد دایر کردم.
 
این بانوی کارآفرین با اشاره به اهمیت توسعه و ترویج انواع گیاهان دارویی سازگار با منطقه عنوان کرد: کشت گیاهان دارویی به لحاظ صرفه اقتصادی و منبع درآمد مناسب برای کشاورزان و مساعد با شرایط آب و هوایی منطقه در حال افزایش است.
 
نشاط اجتماعی و امید به زندگی در روستا زنده شد
 
 وی که نشاط اجتماعی، رفاه و امید به زندگی را در اهالی روستا زنده کرده است، افزود: با راه‌اندازی مرکز فروش گیاهان داروی، ۱۷ نفر از بانوان سرپرست خانوار روستا که از لحاظ مالی وضعیت مناسبی نداشتند در زمینه جمع‌آوری و بسته‌بندی گیاهان داروی، عرقیجات و پخت غذاهای محلی مشغول به کار شده و حقوق دریافت می‌کنند.
 
بانوی کارآفرین یزدی ادامه داد: با همکاری بانوان روستا مراتعی را که به دلیل برداشت بی‌رویه تخریب ‌شده بود با انتقال و کاشت ۶ هزار نهال احیا کردیم و کار حفاظت و آبیاری را خودمان انجام می‌دهیم، با ایجاد چاله و سطوح آبگیر در حدود ۲۰۰ هکتار از مراتع، باقیات ‌الصالحات ارزشمندی را برای نسل‌های آینده از خود باقی گذاشتیم.
 
هرگز از کار کشاورزی خسته نمی‌شوم
 
وی با بیان اینکه علاقه زیادی به کشاورزی دارد و از این کار خسته نمی‌شود، گفت: علاوه برکشت گیاهان دارویی هر سال محصولات قابل‌ توجهی چون عدس سیاه، سیر، پیاز و حبوبات از مزارع خود برداشت و روانه بازار مصرف می‌کند.
 
این بانوی کارآفرین گفت: سال ۱۳۹۴ به‌ عنوان مدیرعامل نمونه کشوری در زمینه منابع طبیعی انتخاب شدم و دارای مسئولیت‌های زیادی ازجمله رئیس تشکل‌های زنان روستا، مسئول طرح منارید که یک پروژه بین‌المللی و برای توسعه روستایی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است و رئیس امور فرهنگی بسیج بانوان در روستا هستم.
 
تحریر یک جلد کتاب با موضوع طب سنتی توسط بانوی کارآفرین
 
وی گفت: در زمینه اجرای طرح کانون کودکان روستا، همیاران طبیعت، ایجاد موزه سنتی مردم‌شناسی در روستا، سد سازی توسط خواهران در روستا، احیاء مراتع طبیعی مشغول خدمت هستم.
 
وی بیان کرد: یک جلد کتاب به نام طب سنتی و شیوه درمان قدیم به رشته تحریر درآورده‌ام و تاکنون در نمایشگاه‌های متعددی در سطح استان و کشور شرکت کرده‌ام.
 
این بانوی کارآفرین که در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مشغول به فعالیت است، دارای روحیه خستگی‌ناپذیری است و در زمره کارآفرینان برتر کشور موفق به کسب موفقیت فراوان شده و به‌ عنوان یک مشاور شغلی در روستای خود ایفای نقش می‌کند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..