“جشنواره عمار” انقلابی در سینمای ایران ایجاد کرد

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان یزد با اشاره به اینکه هنرهای وارداتی به کشور هنوز مسیر اصلی انقلاب را درک نکردند گفت: "جشنواره عمار" انقلابی را در زمینه سینما در کشور ایجاد کرد.

به گزارش یزدی نیوزعلی محمد پارسائیان در میزگرد تخصصی هنر و انقلاب اسلامی که در دفتر تسنیم یزد برگزار شد با اشاره به اینکه قبل از انقلاب جریان هنری خاصی بر کشور حاکم نبود اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفکری بر پایه فرهنگ و ارزش با همراهی مردم بر کشور حاکم شد.

 
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان یزد با اشاره به اینکه پس از همراهی ۹۸ درصدی مردم با انقلاب نیاز بود که در مجموعه‌های مختلف تغییراتی ایجاد شود گفت: این تغییرات باید در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در سطح جامعه صورت می‌گرفت.
 
هنر در این چهل ساله انقلاب با آرام آرام پیشرفت کرد
 
وی افزود: در زمینه‌های مختلف تغییراتی را شاهد بودیم اما در عرصه هنری دیدیم که از ابتدا تاکنون آرام آرام پیش رفت، به این معنا که آن اتفاق سریعی که پس از پیروزی انقلاب باید تحقق می‌یافت، انجام نگرفت و رشدی با سرعت کم را در این زمینه مشاهده کردیم که آن هم دلایل متعددی دارد.
 
پارسائیان بررسی دلایل و چرایی کُند پیش رفتن انقلاب در زمینه هنر را از الزامات دانست و عنوان کرد: تنها هنری که از اوایل انقلاب به روند و رشد انقلاب کمک کرد بحث موسیقی و گرافیک بود و به گفته شهید آوینی هم تنها هنری که توانسته در عرصه انقلاب کمک شایان توجهی را به روند انقلاب داشته باشد بحث گرافیک بود.
 
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان یزد با بیان اینکه در برخی از انقلاب‌ها اگر به خوبی بنگرید می‌بینید که هنرمندان جلودار بودند ادامه داد: در این انقلاب‌ها، هنرمندان مکتبی را با ذوق هنری خود خلق می‌کردند و سپس مردم نیز با آنها همراه و هم قدم بودند ولی در انقلاب اسلامی ایران مردم به خاطر ارزش‌ها و دین انقلاب کردند و هنرمندان نیز در کنار مردم حضور پیدا کردند، به این معنا که متاسر از جو جامعه هنرمند هم به خلق اثر روی آورد.
 
گوشه‌گیری برخی هنرمندان از دلایل تولید آثار نامناسب در اوایل انقلاب بود
 
وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب دو دلیل وجود داشت که سبب شد آثاری زیاد مناسبی ارائه نشود خاطرنشان کرد: یکی از آن خروج هنرمندان از کشور و دیگری هم گوشه‌گیری هنرمندانی بود که انقلاب را نمی‌پسندید و به نوعی از ادامه فعالیت‌های خود در عرصه فیلم سازی کناره‌گیری کردند.
 
پارسائیان گفت: اوایل انقلاب فیلم‌های تولید شده که هنرمندان جوان به خلق آثار ارزشمند می‌پرداختند و با توجه به شور انقلابی که در جامعه و در بین مردم حاکم بود شاهد تولید آثاری از این دست بودیم.
 
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه هنرمندان در ایجاد این انقلاب مانند انقلاب‌های دیگر جلودار نبودند جای کار بسیاری داشت که بتوان هنرمندان ارزشی با تفکر انقلابی در کشور تربیت شوند.
 
وی با اشاره به سخنی از شهید آوینی در ارتباط با حقیقت هنر افزود: "سید شهیدان اهل قلم " در مورد حقیقت هنر به دو مورد اشاره می‌کند که یکی این است که هنرمند باید حقیقت گرا باشد و دیگری اینکه قدرت بیان داشته باشد و اگر هر کدام از این دو مطلب نباشد، هنرمند نمی‌تواند اثر خوبی را خلق کند.
 
هنرمند باید با اصل و اصول انقلاب اسلامی به خوبی آشنا شود
 
پارسائیان به آثار ایجاد شده در طول چهل سال انقلاب اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: در این سال‌ها آثار ارزشمند بسیاری از هنرمندان کشور ایجاد شده ولی باید دانست که هنرمند باید با اصل و اصول انقلاب آشنا شود و اگر ضعف و کاستی وجود دارد و هنر به خوبی کارکرد خودش را ندارد نشان از کم کاری در این زمینه است.
 
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان یزد با بیان تأثیر مثبت مدیریت صحیح در اجرای هنرهای مختلف در سطح کشور اشاره و عنوان کرد: برخی از هنرها مانند خوشنویسی، گرافیک و شعر که مدیریت خوبی داشته و یا صنایع دستی که ریشه در آداب و رسوم کهن ایرانی دارد که به بیشتر هم به وجهه اسلامی باز می‌گردد در قبل و بعد از انقلاب هم می‌بینیم که با افت و خیز مسیر خود را طی کرده است.
 
هنرهای وارداتی به کشور هنوز به خوبی راه حقیقی خود را پیدا نکرده است
 
وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب سینما و تئاتر با توجه به وارداتی بودن این هنرها نتوانسته به خوبی راه خود را بیابد تصریح کرد: خود انقلاب در این چهل سال تأثیر بسیار زیادی را در مجموعه هنر گذاشت و حتی در برخی از مکتب‌ها که بعد از انقلاب به ثبت رسید، حالت جهانی پیدا کرد؛ به طور مثال در زمینه گرافیک و نقاشی با توجه به اینکه هنرمند دو خصلت سنت دینی و هنر مدرن را در خود تقویت کرده و برخوردار بوده توانسته آثار بسیار خوبی را در سطح جهان با مضامین ارزشی و اسلامی خلق و به ثبت برساند.
 
پارسائیان ادامه داد: در هنر سینما با توجه به اینکه ریشه در غرب دارد باید بنا بر گفته شهید آوینی حقیقت هنر در او زنده کرد تا بتواند آثار ارزشمند و ماندگاری را بتوانیم شاهد باشیم.
 
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان یزد فعالیت جشنواره عمار در این سال‌ها را جزو رویش‌های انقلاب برشمرد و گفت: این جشنواره آثاری را معرفی و مطرح می‌کند که دغدغه انقلاب و ارزش‌های اسلامی را دارند و یکسری مسائل نمی‌تواند به این راحتی‌ها مانع تلاش و کوشش این هنرمندان جوان انقلابی شود و شاهد انقلابی در زمینه سینما در کشور هستیم.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..