صحبت‌های قابل تامل شهردار اصفهانی در مورد یزد

شهردار شهر جهانی یزد در دیدار با سفیر اتریش در ایران صحبت های قابل تاملی در ارتباط با شهر یزد مطرح کرد.

به گزارش یزدی نیوزمهدی جمالی‌نژاد دقایقی قبل در دیدار با سفیر اتریش در ایران با اشاره به اینکه شهر یزد سال گذشته به ثبت جهانی رسید اظهار داشت: همچنین در همان سال یزد به عنوان شهر جهانی انرژی پایدار از سوی بنیاد جهانی انرژی انتخاب شد.

 
وی با اشاره به اینکه رئیس بنیاد جهانی انرژی چند هفته قبل در یزد میهمان بودند گفت: در این نشست مطرح شد که یزد در سال آینده به عنوان پایتخت شهرهای انرژی پایدار جهان معرفی می‌شود.
 
شهردار شهر جهانی یزد با بیان اینکه یزد بزرگترین شهر خشتی جهان است گفت: در خیلی از نقاط جهان شهرهای خشتی داریم ولی درون این شهرهای خشتی زندگی جریان ندارد و بیشتر به صورت ماکت است ولی درون شهر یزد زندگی کاملا در جریان است.
 
جمالی‌نژاد بیان کرد: سال آینده به دلیل اینکه قطارهای مسافربری زیادی از داخل شهر تردد می‌کند، قرار است که اجلاس جهانی شهرهای ایستگاهی در این شهر و به میزبانی یزد برگزار شود.
 
وی بیان کرد: در ایران یک هزار و ۲۶۰ شهر وجود دارد که شهر یزد به عنوان پایلوت شهر گردشگر ایران انتخاب شده و قرار است که طرح‌های متعددی در زمینه گردشگری در شهر یزد اجرا شود.
 
شهردار شهر جهانی یزد با بیان اینکه ویژگی‌های شهر یزد، آن را تبدیل به یک شهر افسانه ای کرده، گفت: این شهر مملو از قصه ها و روایت های ناگفته است که از جمله آن داستان قنوات در دل زمین و بادگیرهایی در اوج آسمان است.
 
جمالی نژاد بیان کرد: شما وقتی به منطقه تاریخی یزد وارد می‌شوید به یک تونل زمان وارد شده‌اید که شما را به عمق تاریخ می‌برد و آثاری را مشاهده می‌کنید که بدون دست‌خوردگی سالم مانده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر ونیز شهری در دل آب است یزد شهری در دل کویر است خاطرنشان کرد: شهر یزد یک جنس متفاوتی نسبت به سایر شهرهای تاریخی ایران و جهان دارد.
 
شهردار شهر جهانی یزد زیبایی یزد را خلاصه به کالبد و ساختمان‌های آن ندانست و گفت: میراث معنوی یزد هم از زیبایی‌های بسیار خاصی برخوردار است و تنوع میراث معنوی این شهر جزو شاخصه‌هایی بود که این شهر را ثبت جهانی کرد.
 
جمالی‌نژاد بیان کرد: مردمان این شهر متمایز از سایر شهرهای ایران هستند و حتی می‌توان گفت که جنس مردمان کویر به نسبت سایر نقاط متفاوت است و مردمی عمیق با ضریب هوشی بالا، سخت کوش و تلاشگر، کم توقع و قانع و فکور هستند و به همین دلیل از گذشته‌های دور این شهر به عنوان دارالعلم می‌شناختند.
 
وی با اشاره به اینکه بحث "شهرهای دانش‌محور" الان بیست سال است که در جهان مطرح است ولی یزد را بیش از ۴۰۰ سال است که دارالعلم می‌شناسند و این نشان دهنده سبقت گرفتن این شهر در مسائل علمی است.
 
شهردار شهر جهانی یزد دارالعباده را یکی دیگر از ویژگی‌های بارز یزد دانست و خاطرنشان کرد: اینجا همیشه محل گفت‌و‌گوی ادیان و اقوام بوده و نمی توان گفت زندگی مسالمت آمیز بلکه از گذشته های دور یک زندگی عاشقانه و بسیار نزدیکی بین مردمان این شهر بوده و هست.
 
جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه اماکن مذهبی ادیان مختلف هم در این شهر نزدیک به هم قرار دارند عنوان کرد: از ۱۲۰ سال قبل ما مکان‌هایی را به عنوان صفاخانه در کشور داشتیم که ادیان مختلف در این مکان‌ها به صحبت با یکدیگر می‌پرداختند.
 
وی با تاکید بر اینکه شرایط اقلیمی این شهر مردمش را هم نسبت به دیگر نقاط متفاوت کرده خاطرنشان کرد: به همین دلیل این شهر از گذشته‌های دور شعرا، نویسندگان و دانشمندان بسیار خاصی داشته است و همیشه رتبه‌های اول کشوری را در جهت مسائل علمی، کنکور سراسری، جشنواره‌ها و المپیادها را دانشجویان و دانش‌آموزان شهر یزد درو می‌کنند.
 
شهردار شهر جهانی یزد عنوان کرد: همه این فضاها از شهر یزد یک شهر متفاوت ساخته است و امیدوارم که انشاالله بتوانیم این ظرفیت‌ها را با شهرهای خوب اتریش به اشتراک بگذاریم.
 
جمالی‌نژاد خواستار انعقاد تفاهم‌نامه‌ها بین وین و یزد شد و گفت: امیدوارم که تفاهم نامه‌های خوبی در حوزه شهری بین یزد و وین انجام شود و همه این تفاهم‌نامه‌ها هم به صورت کامل اجرایی شود.
 
وی به پیشرفت وین در حوزه حمل و نقل شهری اشاره کرد و افزود: در کنار تفاهم‌نامه‌ای که می‌توانیم در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر داشته باشیم، در عرصه گردشگری شهر یزد فوق العاده جالب است از جمله اینکه کویر ناب در دل شهر یزد وجود دارد در حالی که در دیگر شهرهای ایران برای دیدن کویر باید کیلومترها مسیر را طی کنید.
 
شهردار شهر جهانی یزد عنوان کرد: ما اینجا در عین حالی که کویر منحصر به فردی داریم، قنوات بسیار خاص و منحصر به فردی هم داریم که بعضی از آنها کیلومترها طول دارند و برای افرادی که به طبیعت ارزش قائل هستند این قنوات بسیار دیدنی و جالب هستند.
 
جمالی‌نژاد از وجود بزرگترین بادگیرهای جهان در یزد صحبت کرد و گفت: معماری یزد یک معماری منحصر به فرد است و به گفته رئیس بنیاد جهانی انرژی بافت قدیمی شهر یزد اصلا نیاز به دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی در طول سال ندارد.
 
وی گفت: بادگیرها در تابستان نقش خنک کننده و معماری منازل هم منحصر به فرد است و با توجه به کوچ بین طرف سردسیر و گرمسیر در تابستان و زمستان نیاز به وسایل گرمایشی هم نیست و همه اینها در نوع خود منحصر به فرد است.
 
شهردار شهر جهانی یزد ادامه داد: اگر فضایی ایجاد شود که بتوانیم گردشگرانی از اتریش و شهرهای آن به یزد داشته باشیم این گردشگری نه تنها سیاحتی بلکه یک گردشگری آموزشی هم هست.
 
جمالی نژاد با بیان اینکه متاسفانه معماری جدید ما با معماری سنتی کمی فاصله گرفته بیان کرد: باید برگردیم به استفاده از تجارب پیشینیان در معماری و دانش بومی که مدیریت انرژی را هم در بافت جدید هم به صورت کامل پیاده کنیم.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..