رکن اصلی مدیریت بحران آموزش خودامدادی است

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، با بیان این‌که در عصر کنونی برای حل بحران‌ها به آگاهی و آمادگی قبل از وقوع حادثه نیاز داریم گفت: پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

به گزارش یزدی نیوزبشر از آغاز آفرینش تاکنون همواره با انواع آسیب‌ها درگیر بوده از این رو آسیب‌های جانی و مالی فراوانی متحمل شده است.

 
برنامه‌ریزی، ارائه راهکارهای مناسب، توجه به جایگاه ارتباطات مردمی و نقش آن‌ها در مدیریت بحران از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
بنابراین توجه به حوزه آموزش و اطلاع رسانی برای کاهش تلفات ناشی از حوادث امری ضروری است که گسترش اطلاع رسانی باعث کاهش مشکلات افراد جامعه می‌شود.
 
«هادی‌هادی‌نسب» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با بیان این‌که چرخه‌ مدیریت بحران از پیشگیری و کاهش خطرپذیری شروع می‌شود و به مرحله‌ آمادگی، مقابله، بازتوانی و بازسازی می‌رسد، اظهار کرد:‌ با توجه به چهار مرحله مدیریت بحران، باید در نظر گرفت که مدیریت نباید محدود به زمان حادثه شود.
 
وی با اشاره به این‌که تشکیلات مدیریت بحران فقط برای مقابله با یک حادثه نیست بلکه این مدیریت قبل از وقوع حادثه نیز نقش دارد، گفت: براساس دانش مدیریت بحران در شرایط عادی هم باید اقدامات کاهش خطر را در دستور کار خود قرار داد و با برنامه ریزی، آن را اجرا کرد.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، با بیان این‌که در عصر کنونی شاهد معضلات و بحران های شدیدی هستیم، تصریح کرد: برای حل این مشکلات نیاز به آگاهی و آمادگی قبل از وقوع حادثه داریم.
 
وی با اشاره به این‌که یکی از اصول اساسی مقابله با بحران‌ها، آمادگی در مقابل حوادث غیر مترقبه است، خاطرنشان کرد: شرط اولیه مقابله با بحران ارتقا آگاهی‌های عمومی، ایجاد شناخت، احساس مسئولیت و مشارکت عموم در کسب آمادگی با بحران، ایجاد پتانسیل خود امدادی و ارتقاء دانسته‌های افراد با هدف کاهش آسیب‌پذیری است.
 
هادی‌نسب، با بیان این‌که آموزش از بهترین شیوه‌های ارتقای شاخص بهره‌وری در جوامع انسانی است، گفت: برای جلب مشارکت فراگیر و مردمی باید به  تمام گروه‌های سنی و اجتماعی آموزش داد.
 
وی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم برای مقابله با بحران، اظهار کرد: مشارکت مردم در امداد رسانی در هنگام وقوع بلایا می‌تواند کمک زیادی در سرعت بخشیدن به تسکین آلام افراد سانحه دیده باشد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: این امر زمانی تحقق می‌یابد که مردم آگاهی لازم نسبت به مسائل امدادی داشته باشند.
 
وی با بیان این‌که ایران به دلیل وضعیت خاص اقلیمی و زمین شناختی خود همواره در معرض آسیب‌های ناشی از سوانح طبیعی قرار دارد، افزود: حجم گستردگی خسارات و تلفات ناشی از بلایای طبیعی به گونه‌ای است که پیشگیری، مقابله، بازسازی و آمادگی در برابر آن بدون مشارکت گسترده مردم امکان پذیر نیست.
 
هادی‌نسب آموزش صحیح و فراگیر مردم و فعال کردن آنان در این زمینه را یکی از روش‌های پیشگیری از حوادث عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی ما در آموزش و پرورش است که دانش آموزان را با مفاهیم مدیریت بحران آشنا نمی‌کنند.
 
این مقام مسئول در پایان به نقش رسانه اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین کاری که رسانه‌ها باید انجام دهند این‌که بی جهت بزرگنمایی نکنند و پیش از بحران به مردم هشدار که مسائل مربوط به ایمنی را رعایت کنند.
 
۷۰ درصد از مصدومان سوانح از ناحیه سر دچار آسیب می‌شوند
 
«احمددهقان»در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با بیان این‌که مدیریت بحران به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای مدیریت سازمان در هنگام مواجهه با حوادث انجام می‌شود، اظهار کرد: هدف از این مدیریت کاهش روند، کنترل و رفع بحران است.
 
وی با بیان این‌که امروزه عدم همکاری افراد و سازمان‌ها یکی از نقاط ضعف مدیریت بحران به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: اقدامات در راستای پیش‌بینی و پیش‌گیری از وقوع بحران و بهبود شرایط پس از بحران را مدیریت بحران می‌گویند.  
 
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس استان یزد،  در ادامه با اشاره به این‌که دسترسی به اطلاعات، شفاف سازی و آموزش افراد مهمترین ارکان برای تحقق اهداف سازمان‌ها است، اظهار کرد: اطلاع رسانی و شفاف سازی وضعیت موجود در حوزه مدیریت بحران از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
وی با بیان این‌که برای مقابله و مدیریت بحران باید سطح دانش و آگاهی افراد جامعه افزایش یابد، تصریح کرد: باید با برگزاری آموزش‌های عمومی در مورد وقوع حوادث ناگوار توجه مردم و مسئولان را نسبت به اهمیت این موضوع افزایش داد.
 
دهقان همگانی کردن مدیریت بحران را برای عموم مردم ضروری دانست و گفت: با توجه به این‌که همه نهادها در فرهنگ سازی مدیریت بحران نقش دارند بنابراین ضروری است با آموزش و اطلاع رسانی، مردم را نسبت به مدیریت بحران حساس کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود صداقت را مهمترین شاخص در اطلاع رسانی عنوان کرد و افزود: صداقت در گفتار و اطلاع رسانی زود هنگام تاثیر بسزایی در مدیریت و پیشگیری از حوادث ترافیکی دارد.
 
دهقان با اشاره به این‌که برای مدیریت یک بحران چهار فاز داریم، اظهار کرد: پیشگیری، مقابله، پاسخ و بازیابی فازهای مدیریت را تشکیل می‌دهند.
 
وی با بیان این‌که فاز پیشگیری و آمادگی مربوط به بخش آموزش می‌شود، خاطرنشان کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی اطلاعاتی را که برای اصلاح معابر، اصلاح وسایل نقلیه و تست سلامت رانندگان در دست دارد را در اختیار سازمان‌های همکار به خصوص در حوزه حوادث ترافیکی قرار می‌دهد.
 
این مقام مسئول با اشاره به این‌که یزد در طی ۱۰ سال گذشته در رابطه با حوادث ترافیکی روندی کاهشی داشته است، اظهار کرد: برای ادامه این روند نیاز به تلاشی بیش از پیش داریم.
 
وی با بیان این‌که برای کاهش این حوادث خانواده مهمترین نقش را دارند، تصریح کرد: والدین باید مانع از استفاده فرزندان از موتور سیکلت شوند زیرا حدود ۷۰ درصد از افراد مصدوم یا فوت شده دچار آسیب دیدگی از ناحیه سر و گردن شدند.
 
دهقان با اشاره به این‌که رسانه‌ها باید در زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی فعالیت بیشتری کنند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با تولید بسته‌های فرهنگی، فیلم، انیمیشن و مصاحبه‌های فرهنگی نقش بسیاری در این زمینه داشته باشند.
 
وی در پایان با بیان این‌که تلاش برای آماده سازی و مدیریت تیم پزشکی پس از آموزش مهمترین فعالیت مرکز فوریت‌های پزشکی است، اظهار کرد: ما از همه مردم تقاضا داریم در هنگام وقوع حادثه مسیر را برای ما باز کنند تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حضور یابیم.
 
فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از سوانح نیازمند رسانه‌ها است
 
«علی صالحی» سرپرست روابط عمومی استانداری یزد، در گفت‌وگو با ایسنا- با بیان این‌که اطلاع رسانی تنها یک مسئله یا چالش نیست، اظهار کرد: فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از سوانح و حوادث به یک پیوست جامع اطلاع رسانی و رسانه‌ای نیاز دارد.
 
وی با اشاره به این‌که آموزش نقش بسزایی در پیشگیری از سوانح دارد، گفت: در مورد حوادث عدم آگاهی عاملی است که باعث افزایش تلفات جانی و مالی می‌شود.
 
صالحی با تاکید بر این‌که برای اطلاع رسانی خوب باید روی آموزش متمرکز شد، تصریح کرد: اگر در محور آموزش بتوانیم درست برنامه‌ریزی کنیم و به درستی آن را به مردم انعکاس بدیم و یک گام خیلی بلندی را با استفاده از ابزار اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ سازی محقق کنیم بسیاری از مسائل در حوزه مواجه شدن با سوانح و حوادث حل می‌شود.
 
وی با بیان این‌که در مورد حوادث اطلاع رسانی به موقع ملاک عمل نیست، گفت: اطللاع رسانی باید روی موضوع آموزش متمرکز شود.
 
سرپرست روابط عمومی استانداری یزد، با اشاره به این‌که برای کاهش تلفات ناشی از حوادث باید به حوزه آموزش و اطلاع رسانی توجه بیشتری شود، خاطرنشان کرد: در حوزه اطلاع رسانی باید شرایط اجتماعی هر جامعه، وضعیت آسیب دیدگان و میزان خسارات وارده به افراد مدنظر قرار گیرد.
 
این مقام مسئول در پایان افزود: در این شرایط اطلاع رسانی گسترش دهنده مشکلات افراد نیست بلکه کمک حال و کمک یار مردم است.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..