اعصابی که با سندروم پای بی ‎ قرار خرد می ‎ شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به عوامل چندگانه ‎ ای که برای بروز سندروم پای بی قرار وجود دارد، گفت: عمده ‎ ترین عوامل این عارضه قابل مشاهده در گروه ‎ های خاص مانند گروه‌های دیابتی هستند.

به گزارش یزدی نیوز غش رفتن پا از عارضه ‎ های طبیعی است که غالباً در اکثر خانواده‏ها، یک نفر از آن رنج می‌برد و همیشه برخی از افراد به واسطه همین دردهای کم و طولانی، عصبی و به خستگی زودرس دچار می ‎ شوند . 

 
این عارضه شایع و موسوم که به عنوان غش رفتن پا شناخته می ‎ شود، سندروم پای بی قرار تعریف می‌شود و هر چند عوامل متعددی می‌تواند زمینه ‎ ساز این معضل باشد اما هنوز علت واحدی برای آن شناخته نشده است. 
 
«محمدباقر اولیاء» ، با اشاره به غش رفتن برخی اعضای بدن به عنوان معضلی معمول، اظهار کرد: غش رفتن اندام ‎ های تحتانی به ویژه پا در واژه‏شناسی برخی از شهرها مانند یزد و کرمان بسیار مورد استفاده قرار می ‎ گیرد به طوری که احساس ناخوشایندی را برای فرد به دنبال دارد . 
 
وی افزود: این احساس ناخوشایند که به نوعی احساسات مرده درد یا حالت‌های بی‌قراری برای اندام‌های تحتانی است در بسیاری از مواقع با ماساژ دادن برطرف می ‎ شود . 
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد ماساژ دادن معمول خانوده‏ها، گفت: در بسیاری از خانواده ‎ ها این معضل باعث می ‎ شود تا بزرگسالان از فرزندان خود بخواهند که بر روی پاها یا اندام‌هایشان راه بروند . 
 
وی در مورد عنوان علمی این عارضه، تصریح کرد: «سندروم پای بی‌قرار» عارضه ‎ ای بسیار شایع در میان مردم است که شکایت بسیاری را از این وضعیت‌ برانگیخته است، در حالی که فرد با تکان دادن اندام مورد نظر و حرکات پرتابی آرام می‌گیرد . 
 
این فوق تخصص با بیان این که عامل این عارضه قابل جمع ‎ بندی در هیچ ادبیات پزشکی حتی در ایران و غرب نیست، گفت: نمی ‎ توان بروز آن را محدود به یک عامل دانست . 
 
وی در همین راستا افزود: عوامل چندگانه ‎ ای برای بروز این عارضه وجود دارد که عمده ‎ ترین آن ‎ ها در گروه ‎ های خاص نیز قابل مشاهده است، به طوری که بسیاری از این عوامل در گروه ‎ های دیابتی، افراد مستعد ابتلا به دیابت یا بستگان آن ‎ ها وجود دارد.
 
این مسئول در مورد دیگر عوامل بروز عارضه سندروم بی قراری پا، گفت: کمترین علائم شایع در بین بیماران رماتیسمی، غش رفتن پا است، حتی این عامل در افرادی که هنوز به رماتیسم خود پی نبرده ‎ اند نیز وجود دارد و می‌تواند یکی از عوامل شناسایی این بیماری باشد . 
 
وی کم ‎ خونی شدید را نیز یکی دیگر از عوامل این عارضه عنوان و تصریح کرد: کم‌خونی‌های شدید یکی از عوامل بروز این عارضه است اما کم‌خونی ‎ ها همیشه علت خاصی ندارند و گاهی معلول یک بیماری است.
 
این فوق تخصص روماتولوژی افزود: بیماری‏های روحی و روانی و افسردگی ‎ های حاد نیز از دیگر عواملی هستند که می‏توانند منجر به غش دردهای پا شوند. 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..