استاد مجاهدی، شاعر آیینی پیشسکوت تاکید کرد؛

اهتمام شاعران به روحیه حماسی و عزت دینی و ملی در اشعارشان

یکی از شعرای آیینی پیشکسوت کشور اظهار کرد: در شرایط امروز باید روحیه حماسی و عزت دینی و ملی در اشعار شاعران مورد توجه قرار گیرد .

به گزارش یزدی نیوز«محمد علی مجاهدی» متخلص به «پروانه» از شعرای آیینی پیشکسوت کشور در نشست هم اندیشی شاعران آیینی استان یزد که در محل سالن اجتماعات اداره کل تبلغیات اسلامی یزد برگزار شد، بر لزوم به روز بودن شاعران و مداحان تاکید کرد و گفت: نباید تنها به داشته‌ها و شنیده‌های خود اکتفا کرد و از آن‌ها در سرودن شعر و انتقال پیام بهره برد . 

 
وی با بیان این که قیام امام حسین(ع) قیامی سراسر حماسی و عزت آفرین بود، اظهار کرد: در شرایط امروز باید این روحیه حماسی و عزت دینی و ملی در اشعار شاعران مورد توجه قرار گیرد . 
 
مجاهدی بر لزوم احترام شعرای جوان نسبت به شعرای پیشکسوت تاکید کرد و گفت: شاعران جوان باید از تجربیات پیشکسوتان و اساتید در اشعار خود بهره بگیرند . 
 
وی با اشاره به تأثیر بالای شعر در جامعه عنوان کرد: شعر از هر سلاحی برنده‌تر و از اثرگذاری بالایی برخوردار است که می‌توان از این اثرگذاری در جهات مختلف بهره برد . 
 
حجت الاسلام «سید محمد شریف حسینی کوهستانی» مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: در زمانی قرار داریم که کشور درگیر جنگ و تهاجم همه جانبه‌ای است اما از آنجایی که ما در انقلاب و دین خود از بشارت‌های آسمانی برخورداریم قطعاً در این میدان پیروز خواهیم بود . 
 
وی با بیان این که در اشعار آیینی به ویژه اشعار ماه محرم سه مؤلفه حماسه، عرفان و سوگ مورد توجه جدی شاعران است، افزود: اگر به دنبال شعری هستیم که در جامعه اثرگذار باشد باید آن شعر از هر سه مؤلفه به صورت قوی برخوردار باشد . 
 
حسینی کوهستانی تصریح کرد: اما قطعاً با توجه به شرایط زمانی و موضوع باید یک بعد بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شاعر آن بیشتر از سایر ابعاد بپروراند . 
 
وی با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: در شرایطی که دشمنان بر طبل جنگ می‌کوبند، شاعران باید در اشعار خود به بعد حماسی و تقویت روحیه اتحاد در جامعه بیشتر توجه داشته باشند . 
 
این مسئول بیان کرد: در بحث آزدی و آزادگی اولویت با آزادگی است چرا که هرکس آزادگی را قبول داشته باشد به آزادی دیگران احترام می‌گذارد اما برعکس آن صادق نیست . 
 
وی از شهید حججی به عنوان نمونه‌ای از یک انسان آزاده یاد کرد و افزود: آن شهید بزرگوار با آن که در بند بود اما آزاده بود و بر همین اساس به اسرا دوران دفاع مقدس لقب آزاده داه شده است . 
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: دستی که برای نوحه‌ای بلند می‌شود، وقتی اثرگذار است که قبل از نشستن به سینه سیلی محکمی بر گوش دشمن باشد . 
 
وی بر لزوم توجه به بحث امیدافزایی در اشعار تاکید کرد و گفت: دشمنان به دنبال گسترش روحیه ناامیدی در بین این ملت هستند که در این کارزار شاعران نقش بسزایی بر عهده دارند . 
 
حجت الاسلام «علی کارگر» معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد هم با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) که فرمودند؛‌» انسان مومن با سه چیز می‌تواند جهاد کند، گاهی با جان، گاهی با شمشیر و گاهی با زبان»، افزود: با مطالعه تاریخ می‌بینیم که بسیاری از شاعران توانستند با زبان خود و در قالب شعر در حفظ اسلام و گسترش آن اثرگذار باشند . 
 
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد توسط مقام معظم رهبری با شعرای کشور، گفت: همانگونه که معظم له می‌فرمایند؛ شعر انقلاب آن شعری است که در خدمت آرمان‌های انقلاب باشد . 
 
کارگر افزود: با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و داغ بودن بحث اشعار و نوحه‌های هیات در کشور و به طبع آن در استان یزد به عنوان حسینیه ایران، این نشست هم‌اندیشی برگزار شده است . 
 
وی از اشعار شاعران به عنوان رکن اساسی یک هیئت یاد و اظهار کرد: اشعار شاعران است که با هنرمندی مداحان شور خاصی را در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین حاکم می‌کند . 
 
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این گونه نشست ها زمینه‌ساز رشد معنایی و مفهومی اشعار شاعران استان باشد .
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..