وزیر نیرو تأکید کرد:

لزوم تدوین«طرح آمایش آب محور» برای مدیریت آب کشور

وزیر نیرو با بیان این‌که همین امسال جمع بندی‌های وزارت نیرو در بحث انتقال آب به یزد تکمیل و به استان ابلاغ می‌شود، گفت: تدوین «طرح آمایش آب محور» یکی از نیازهای جدی مدیریت منابع آبی در استان و کشور است.

به گزارش یزدی نیوز«رضا اردکانیان» در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان، با بیان این‌که حداکثر تلاش برای انتقال آب به استان یزد انجام می شود، اظهار کرد: در این دوره مدیریت وزارت نیرو برنامه انتقال دراز مدت آب به یزد تدوین و در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

 
وی افزود: همین امسال جمع بندی‌های وزارت نیرو در بخش آب و بحث انتقال آب به استان یزد تکمیل و به استان ابلاغ می‌شود.
 
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این که بحث آبهای فسیلی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است، گفت: بر‌اساس نتایج کمی و کیفی و آنالیز اقتصادی تصمیمات نهایی در این خصوص اتخاذ می‌شود.
 
اردکانیان تصریح کرد: در حال حاضر در بخش آب، برق، فاضلاب و انرژی های تجدیدپذیر، ۸۰۴ طرح با اعتبار یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.
 
این مقام مسئول با بیان این‌که بررسی و پیگیری بحث آب استان یزد جزو اولین احکامی است که در پرونده پرسنلی من وجود دارد، خاطرنشان کرد: برکت معنوی تأمین آب استان یزد برای تمام عمر کاری من و فرزندانم کافی است.
 
وی با اشاره به این که طرح‌های بلند مدتی که امروز مطرح است و همه اسرار دارند که سریع تر انجام شوند، از روزهای اول هم مطرح بوده است، گفت: من هنوز هم دنبال برنامه و اهداف خود در مورد تأمین آب به استان یزد هستم.
 
وزیر نیرو در ادامه با بیان این‌که مسئله تأمین آب استان یزد مستلزم تحقق یک سری پایبندی‌های پیش نیاز فرهنگی و اخلاقی است، تأکید کرد: به حمدالله در استان یزد سطح بسیار بالایی از پایبندی اخلاقی و فرهنگی وجود دارد.
 
اردکانیان ارزش تلقی شدن مصرف صحیح منابع آبی که باید به عنوان امری اخلاقی در سطح جامعه نهادینه شود را ضروری دانست و بیان کرد: بحث مصرف صحیح آب باید طوری در جامعه نهادینه شود که حتی در زمان زیاد بودن این نعمت الهی هم درست و بهینه مصرف شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که کم آبی یکی از شرایط اجتناب ناپذیر برای تمام انسان‌هاست، گفت: عرصه آب عرصه‌ای چند وجهی و میان بخشی است.
 
این مقام مسئول استانداران، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه را از جمله دستگاه های میان بخشی دانست و بیان کرد: دوران مدیریت تأمین و عرضه، دوران مدیریت توامان عرضه و تقاضا و دوران مدیریت صرف تقاضا، سه دوران مدیریت آب در جهان است.
 
اردکانیان با بیان این‌که ایران دوران مدیریت تأمین و عرضه را طی کرده است، افزود: ساختار وزارت نیرو باید اصلاح و فضا را برای ورود کارشناسان و نخبگان اجتماعی به منظور مدیریت عرصه «عرضه و تقاضا» باز کند.
 
وزیر نیرو با بیان این‌که طرح «پایداری حیاط استان» با مشارکت بخش خصوصی و تمام مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه آب در استان یزد باید تدوین شود، گفت: «طرح آمایش آب محور» یکی از نیاز های جدی مدیریت منابع آبی در استان و کشور است.
 
این مقام مسئول اصلاح قیمت آب را از دیگر ضرورت‌های اجرایی مدیریت منابع آبی کشور دانست و بیان کرد: قیمت باید طوری اصلاح شود که بخش عمده‌ای از مردم به دلیل صرفه جویی آن را پرداخت نکنند.
 
وی در پایان با بیان این‌که الان یک فرصت منحصربفرد در اختیار یزد و یزدیهاست، گفت: یزد باید با ایجاد ترکیبی از برنامه های مدیریتی منابع آبی به مرجعی برای مدیریت منابع آبی آیندگان تبدیل شود.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..