نظام ارتباطی، برنامه ریزی و توسعه

بی‌تردید به دنبال هر برنامه ریزی و تصمیم سازی کلان در حوزه اقتصادی و اجتماعی، توجه به افکار عمومی، اعتمادسازی و اطلاع رسانی صحیح و سریع اهمیت مضاعفی دارد.

به گزارش یزدی نیوزمسعود طوفان: بی‌تردید به دنبال هر برنامه‌ریزی و تصمیم سازی کلان در حوزه اقتصادی و اجتماعی، توجه به افکار عمومی، اعتماد سازی و اطلاع رسانی صحیح و سریع اهمیت مضاعفی پیدا کرده و فقدان روابط عمومی فعال و پیشرو یک آسیب جدی محسوب می شود.

 
تجربه انتخاب اولین سخنگوی لایحه بودجه ۹۷ و نیز شکل گیری امواج بی سابقه اجتماعی و رسانه ای در جریان تصویب برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نشان داد دشواری همراه ساختن افکار عمومی با اهداف مورد نظر کمتر از دقت و حساسیت در تهیه محتوای برنامه ها نیست و بی توجهی به برقراری یک نظام ارتباطی صحیح با ذی‌نفعان می تواند پذیرش عمومی و موفقیت هر برنامه ای را تحت تاثیر قرار دهد.
 
با توجه به تحول در نقش رسانه ها به ویژه رسانه‌های نوظهور و تغییر مدل‌های ارتباطی از عمودی به افقی و تعاملی، پیوند مدیریت راهبردی در موفقیت برنامه‌های توسعه با تولید موافقت در افکار عمومی بیش از پیش آشکار شده و این در حالی است که فقدان یک نظام ارتباطی و رسانه‌ای برای تبیین برنامه‌های توسعه و پروژه‌ها و طرح‌های ملی و فراگیر از آسیب‌های جدی برای تغییر نگرش‌های اجتماعی و همگرایی در این حوزه است .
 
واقعیت این است که در سال‎‎های اخیر تصویر ناخوشایندی در ذهن مردم از رکود، تورم، رشد منفی اقتصادی، نرخ بیکاری، افزایش شکاف طبقاتی و جرائم اقتصادی شکل گرفته که نشان می‎‎دهد اگر روند توسعه نامطلوب باشد، نه تنها روندهای اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه منجر به زایل شدن امید و مخدوش شدن روحیه و تصویر امیدوارانه مردم از آینده و بروز اغتشاشات اجتماعی خواهد شد .
 
در شرایط پیچیده و حساس کنونی که کشور در معرض خصومت‌های اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته و ارائه تصاویر مخدوش در برخی رسانه‌ها به یک حرکت هدفمند مبدل شده، شایسته است مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور و استان‌ها با اجرای فعالیت‌های مدیریتی و تعیین کننده نقش اساسی خود را در اطلاع رسانی مناسب و به موقع در حوزه هایی نظیر برنامه های ضد تحریمی، وضعیت بودجه و طرح‌های ملی و فراگیر، اسناد توسعه و آمایش و برنامه‌های اشتغال‌زایی و پیوند آن با منافع جمعی و تحقق اهداف و ماموریت های خطیر این سازمان و دولت خدمتگزار ایفا کند.
 
خوشبختانه با ارتقای مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و بین الملل در سازمان برنامه و بودجه کشور، این جایگاه که مدتی با غفلت مواجه شده بود، ترمیم گشته و بستر مناسب برای تحول در این حوزه فراهم شده است.
 
افزایش کمی و کیفی دامنه ارتباطات، بالا رفتن شفافیت و نیز استفاده هدفمند از فناوری‌های جدید ارتباطی از جمله این تحولات محسوب می‌شود که نمود و بروز این امر را در اتصال مجدد بدنه تخصصی سازمان با رسانه‌ها و افزایش سرعت و کیفیت پاسخگویی و اطلاع‌رسانی‌ها شاهد هستیم و اما اینک آنچه بیش از پیش در این برهه حساس ضروری است، تلاش روابط عمومی برای شفاف سازی، استفاده صحیح از رسانه‌ها، برقراری ارتباط دوسویه و صادقانه میان آحاد مردم، کارگزاران و مدیران و نیز ایجاد فضای همدلی و تفاهم ملی است.
 
*رئیس روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد
 
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..