صباغیان:

توسعه اقتصادی کشور مستلزم توجه بیشتر به جامعه کارگری است

رییس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی، گفت: جامعه کارگری یکی از دو بال اصلی توسعه اقتصادی کشور است که اگر به آن توجه نشود، توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد.

به گزارش یزدی نیوز،«محمدرضا صباغیان» در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت، معدن و تجارت استان، با بیان این‌که کشور در ایام و شرایط سخت اقتصادی است، اظهار کرد: صنعتگران و معدن کاران فرصت و ظرفیت مناسبی در برابر تحریم ها و جایگزین مناسبی برای منافع و منابع اقتصادی کشور هستند.

 
وی افزود: اگر آن طور که باید و شاید به بخش خصوصی بها داده شود، شرایط اقتصادی و رونق تولید به وضعیت مطلوب خواهد رسید.
 
نماینده مردم ابرکوه، خاتم، بهاباد، بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه "ما یک سری ضعف‌هایی داریم که دشمن با استفاده از این ضعف‌ها به ما فشار می‌آورد" گفت: اگر ما خودمان ضعف نداشته باشیم دشمن نمی‌تواند به کشور پهناور و توانمندی همچون ایران فشار وارد کند.
 
صباغیان تصریح کرد: باید این بررسی صورت بگیرد که چرا ما پس از ۴۰ سال باید بگوییم با ضعف‌هایی در حوزه‌هایی از جمله اقتصاد روبه‌رو هستیم و الآن بخش صنعت و تولید ما دچار مشکل باشند.
 
وی افزود: یک موضوع به کشور ما آسیب وارد کرده و تا نتوانیم این بخش را اصلاح کنیم قطعاً نمی‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم و این موضوع عدم رعایت قوانین در کشور است.
 
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد بیان کرد: بالاترین نقش در این زمینه به‌عهده مجلس است و مجلس هم در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو است و وقتی قانون نباشد نظارت هم وجود ندارد و به این ترتیب کشور ما همیشه با مشکل مواجه می‌شود.
 
وی با تصریح به اینکه به بخش خصوصی به‌درستی توجه نمی‌شود گفت: دولت به‌حدی در صنعت و معدن و تولید و مسائل مختلف وجود دارد و از رانت برخوردار است که بخش خصوصی اصلاً نمی‌تواند فعالیت کند.
 
صباغیان با یادآوری اینکه بخش خصوصی از دو بال کارگر و کارفرما تشکیل شده گفت: وقتی جامعه کارگری که رکن اساسی بخش خصوصی است با توجه چندانی روبه‌رو نمی‌شود، طبعاً بخش خصوصی هم موفق نیست.
 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: الآن در ژاپن وقتی یک کارگر به شرایط مجموعه معترض می‌شود، یک علامت روی دوشش می‌گذارد و به‌محضی که این علامت بر دوش کارگر نصب می‌شود مسئولان مرتبط سریعاً مراجعه و مشکل وی را بررسی می‌کنند.
 
وی با تذکر اینکه کارگران برای اینکه مشکلاتشان را بگویند ترس بسیار زیادی دارند ادامه داد: امروز کارگر باید قرارداد سفیدامضا آن هم نه در ابتدای فعالیت خود بلکه در پایان دوره سه‌ماهه‌ای که انجام داده امضا کند و هیچ حق و حقوقی نمی‌تواند دریافت کند.
 
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد اضافه کرد: زمانی هم که کارگر می‌خواهد این مشکلات را به یک نماینده یا عضو شورا و یک مسئول دیگر بیان کند، ابتدا هزار قسم می‌دهد که "نام من مطرح نشود وگرنه اخراج می‌شوم".
 
صباغیان تشکل‌های کارگری را یکی از مهمترین مسائل برای پیگیری مشکلات کارگران دانست و گفت: متأسفانه هنوز کارگرانی هستند که هیچ تشکلی ندارند و ما در این حوزه هم با مشکل مواجه هستیم.
 
این نماینده مجلس روایات متعددی را که در ارتباط با لزوم توجه به حقوق کارگران در اسلام وجود دارد یادآور شد  و گفت: هم قرآن و هم روایات نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند.
 
وی اظهار کرد: در صورتی که ما حمایت‌ها و تسهیلاتمان را به واحدهایی ارائه کنیم که حق و حقوق کارگران را رعایت می‌کنند و حق منطقه و محل فعالیتشان را هم پرداخت می‌کنند، قطعاً سایر واحدها هم به این مسیر وارد می‌شوند.
 
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد خاطرنشان کرد: همان‌طوری که ما امروز بررسی می‌کنیم چه نقاطی کارخانه‌های بدون ظرفیت احداث شده و به‌دنبال وجود این واحدها باشیم، یک بررسی باید داشته باشیم که چه نقاطی از استان یزد ظرفیت داشته و واحد تولیدی در آن احداث نشده و نسبت به ایجاد واحدهای تولیدی در این نقاط اقدام کنیم و به این صورت توسعه متوازن در یزد را به‌وجود آوریم. 
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..