مدیر کل فرهنگ و ارشاد یزد:

کانون‌های مساجد فعالیت‌های خلاقانه و پرانگیزه‌ای را ایجاد کرده‌اند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دوره مدیریت جدید خود فعالیت‌های خلاقانه و پرانگیزه‌ای را ایجاد کرده‌اند که عرصه‌های جدید را برای فعالیت بوجود آورده‌اند.

به گزارش یزدی نیوز«مجید جوادیان زاده» در مراسم افتتاحیه اوقات فراغت کانون‌های مساجد استان یزد افزود: اگر کارکردهای مساجد در گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، شاهدیم که کارکردهای مساجد بسیار گسترده تر از امروز بوده است به نحوی که در هم آمیخته با زندگی مردم بوده است. 

 
وی بیان کرد: اگر ما بتوانیم مساجد را به همان کارکرد خود برگردانیم، بسیاری از مشکلات و اختلافات امروز از بین می‌رود زیرا جایگاه و هویت آن بسیار موثر است. 
 
جوادیان‌زاده تصریح کرد: مسجد ظرفیت‌های بی‌شماری دارد و الان با تعاملی که ما با دبیرخانه کانون‌های مساجد داریم، بسیاری از فعالیت‌های ما از این طریق پیگیری می‌شود که طرح پایتخت کتاب و برگزاری طرح «کاروان دانایی» از جمله این طرح‌ها است. 
 
وی ادامه داد: پیوند کتاب و کتابخانه‌ها به مساجد بسیار ارزشمند است زیرا حضور کتاب در بین اقشار مختلف می‌تواند بسیار در جامعه اثرگذار باشد. 
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌هایی که متاسفانه چندی سال است که در کشور ما مغفول مانده، اوقات فراغت است و به نوعی عاملی در جهت ترغیب جامعه در زمینه فرهنگی است. 
 
جوادیان زاده بیان کرد: ما اگر بتوانیم در راستای تعالی اوقات فراغت در جامعه گام برداریم در زمینه فرهنگی نیز موفق  عمل خواهیم کرد. 
 
وی افزود: اگر می‌خواهیم در اوقات فراغت به نتیجه برسیم بایستی فعالیت‌های خلاقانه را گسترش دهیم و در پایان برنامه ها نیز گزارش عملکرد داشته باشیم. 
 
حجت الاسلام «مصطفی گرجی» مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد یزد در این مراسم ضمن تبریک و تشکر از حضور گرم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گردهمایی اوقات فراغت استان یزد و با اشاره به کلام پیامبر اکرم(ص) که فرمودند؛ «یا علی اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، ارزشش از آنچه که خورشید بر آن تابیده، بیشتر است»، گفت: آنچه از کلام پیامبر (ص) می فهمیم ارزش کار فرهنگی است و در این راستا کسانی که پا در عرصه و میدان تعلیم و تربیت می گذارند به مراتب ارزشی بالا و والا دارند. 
 
وی افزود: لازمه کار فرهنگی دو چیز است؛ یکی دانش فرهنگی و دیگری مهارت فرهنگی و در این راستا دانش فرهنگی همان دانایی و آگاهی و اطلاعات از فضائل اخلاقی و رذائل نفسانی است و مهارت فرهنگی نیز یعنی استفاده از ابزار و قالب های متناسب با زمان، مکان و مخاطب است. 
 
مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد یزد خاطرنشان کرد: ما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی باید همیشه ذهنی خلاق و چشم‌هایی باز و دلی آگاه داشته باشیم زیرا در غیر این صورت پروسه تبلیغ دینی و فعالیت فرهنگی ما با شکست مواجه می‌شود. 
 
حجت الاسلام گرجی تصریح کرد: ما باید بدانیم حتی کسانی که در زمینه مسائل غیراخلاقی و غیرانسانی فعالیت می‌کنند، کار جدی انجام می‌دهند و حتی شب بیداری‌های زیادی را متحمل می شوند تا فرهنگی غلط را در جامعه انسانی بارور کنند، بنابراین بر تمامی کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت ورود کرده‌اند لازم است که کار جدی و علمی فرهنگی را دنبال کنند و لحظه ای غافل نباشند و به تعبیر سعدی؛ «حرم در پیش است و حرامی در پس، اگر رفتی بردی و گر خفتی، مردی» 
 
وی افزود: فلسفه وجودی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، دعوت و تعالی‌بخشی جامعه در رشد معنوی و همزیستی مسالمت‌آمیز و نیز جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است. 
 
مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد یزد بیان کرد: زمانی ما می‌توانیم سخن از موفقیت و پیشرفت فرهنگی سخن بگوییم که در کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، خیانت، بزه کاری و اعتیاد، گامی موثر برداشته باشیم. 
 
حجت الاسلام گرجی بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند؛ « کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم …» که با استعانت از این روایت می‌فهمیم جامعه امروز ما نیازمند امام موسی صدرهاست که با صبوری و دانش فرهنگی و اخلاق نیکو بتواند رمیدگان از جامعه دینی و انسانی را به آغوش لطف و مهربانی بازگرداند. 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..