معاون عمرانی استاندار در جمع خبرنگاران خبر داد:

اختصاص ۴۰ درصد اعتبارات امسال برای اشتغالزایی/معرفی ۴۰ طرح سرمایه‌گذاری در برنامه «یزد+۴۰»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد از بررسی پیشنهادات سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قالب برنامه «یزد + 40» تعداد 40 طرح سرمایه‌گذاری استان معرفی شود.

به گزارش یزدی نیوز«محسن صادقیان» در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت برنامه‌محور بودن تمام بخش‌های عمرانی و دستگاه‌های خدمات‌رسان استان، اظهار کرد: اعتبارات عمرانی امسال استان به ویژه در بخش تملک دارایی و سرمایه‌ای براساس برنامه‌های هر کدام از بخش‌ها تخصیص خواهد یافت تا پایان سال دستاورد خوبی در قبال هزینه‌کردهای انجام شده، داشته باشیم.

 
وی همچنین یادآور شد: بودجه عمرانی استان امسال نیز مشابه سال گذشته است با این تفاوت که ۴۰ درصد از اعتبارات امسال در بخش اشتغالزایی هزینه خواهد شد به عبارتی در بخش‌هایی هزینه خواهد شد که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در استان شود.
 
معاون استاندار در ادامه به برخی از برنامه‌های در اولویت این معاونت اشاره کرد و گفت: در راستای سیاست برنامه‌محوری تخصیص اعتبارات استان، با ایجاد دفاتر تسهیل‌گری روستایی در تمام ۲۱ بخش استان تلاش داریم که تمام ظرفیت‌ها و چالش‌های روستاهای استان را پایش و شناسایی کنیم و براساس این اطلاعات، برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار صورت دهیم.
 
وی یکی دیگر از موضوعات مهم در دستور کار معاونت عمرانی استان را مسئله آب ذکر کرد و گفت: در این رابطه طی چهار ماه گذشته ۱۲ مورد جلسه سازگاری با کم‌ابی در استان برگزار شده که ۹۰ مصوبه در رابطه با حوزه تامین و مدیریت مصرف آب استان داشته است.
 
صادقیان از نگاه ویژه استان به موضوع حفظ و حراست از خط اول انتقال آب خبر داد و گفت: خوشبختانه طرح‌های حفاظتی خوبی در این رابطه اندیشیده و در دست اجراست.
 
وی همچنین از پیگیری موضوع سرچشمه خط دوم انتقال آب به استان در قالب کارگروهی در وزارتخانه نیرو خبر داد و گفت: خط سوم انتقال آب به استان از خلیج فارس با کمک بخش خصوصی پیشرفت خوبی دارد و پیگیری مجوزهای لازم برای اجرای خط چهارم انتقال آب به استان از دریای عمان نیز هستیم.
 
این مقام مسئول با اشاره به موفقیت حفر اولین چاه ژرف کشور در منطقه زابل، گفت: طرح مطالعاتی آب‌های ژرف در استان با بهره‌گیری از این تجربه در حال انجام مطالعات تکمیلی است و امدواریم به نتایج خوبی برای استان منتج شود.
 
کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی استان تا افق ۱۴۰۰
 
صادقیان همچنین به طرح‌های مدیریت مصرف استان اشاره کرد و گفت: برهمین اساس کاهش ۴۲۶ میلیون مترمکعب مصرف آب بخش کشاورزی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته و طرح‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای جهادکشاورزی در این مورد تعریف شده است.
 
وی با اشاره به افت کنونی سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان، ابراز امیدواری کرد که با تحقق این طرح و رسیدن مصرف آب بخش‌ کشاورزی به ۵۰۰ میلیون مترمکعب دیگر شاهد افت آبهای زیرزمینی استان نباشیم.
 
صادقیان از اجرای طرح‌های مدیریتی مصرف آب در بخش خانگی با استفاده از وسایل کاهنده مصرف و فرهنگ‌سازی و نیز در بخش صنعت با اجرای بازچرخانی و پساب نیز در همین راستا خبر داد.
 
وی در دستور کار قرار گرفتن ایجاد مخازن متعدد ذخیره آب در استان از سوی آب منطقه‌ای در سه ماهه اول امسال خبر داد و تصریح کرد: ساخت دو مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در مسیر خط انتقال، یک مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی در میبد، یک مخزن ذخیره آب ۵۰ هزار مترمکعبی در یزد و یک مخزن دو هزار مترمکعبی در مهریز، در دست اقدام است.
 
آغاز گازرسانی به دهستان‌های شیرکوه تفت و جلگه بهاباد
 
معاون عمرانی استاندار با اشاره به حفر تا ۲۵ حلقه چاه اضطراری جدید برای تامین آب شرب یزد در مواقع بحرانی، افزود: پس از شناسایی تمام چاه‌های کشاورزی سطح شهر، ۱۱ حلقه چاه مناسب شرب شناسایی و برای استفاده از مواقع اضطراری لوله‌گذاری شده است.
 
وی با اشاره به برخورداری حدود ۹۷ درصد از جمعیت استان از نعمت گاز،‌ تصریح کرد: در حال حاضر تمام شهرها و ۸۴ درصد از جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند.
 
وی افزود: در سه ماهه نخست امسال کلنگ عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای دهستان میانکوه مهریز به زمین زده شده و به زودی نیز عملیات اجرایی دهستان شیرکوه تفت و دهستان جلگه در بهاباد نیز آغاز خواهد شد.
 
سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیاردی بخش خصوصی در گردشگری
 
صادقیان در حوزه میراث فرهنگی نیز با اشاره به تهیه ۲۲۰ پرونده ثبت ملی بناهای تاریخی استان در سال گذشته، گفت: برای امسال نیز تاکنون ۶۸ اثر برای ثبت ملی شناسایی شده و ۱۶ مورد نز مستندسازی شده است.
 
وی همچنین از در دستور کار بودن مرمت ۱۶۵ اثر تاریخی استان برای امسال، گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز بخش خصوصی در قبال ۲۷ طرح گردشگری به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده است.
 
این مسئول به اقدامات صوذرت گرفته و در دستور کار استان در حوزه ‌راه‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: مهمترین طرح در این حوزه ساخت آزادراه تهران – بندرعباس که ۲۷۰ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی استان است، می‌باشد که در سه فاز نایین – اردکان، اردکان – مهریز و مهریز – انار تعریف شده و در دست اقدام است.
 
به گفته وی، در سه ماهه اول امسال همچنین ساخت ۲۷ کیلومتر راه مشارکتی روستایی در استان ایجاد شده و ادامه روکش آسفالت راه زرند – بافق، ۱۲ کیلومتر راه یزد – طبس، قطعه نهایی راه یزد – بافق، نیز عملیات اجرایی کمربندی جنوب شرقی خاتم و محور اسفندمآباد – صفاشهر در ابرکوه را نیز در دستور کار داریم.
 
وی از عقد قررداد راهداری برای انجام روکش آسفالت ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های استان در سالجاری خبر داد و گفت: امسال قرارداد توسه محور یزد – ده‌بالا نیز منعقد می‌شود.
 
معرفی ۴۰ طرح سرمایه‌گذاری در قالب برنامه « یزد + ۴۰ »
 
معاون عمرانی استاندار از تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی استان با شکل‌گیری کمیته‌ای در این رابطه در استان خبر داد و گفت: از جمله این اقدامات واگذاری طرح‌های نیمه تمام استان به بخش خصوصی به ویژه در مباحث تفریحی و ورزشی و حتی در حوزه راه سازی است.
 
وی از بررسی پیشنهادات سرمایه‌گذاری استان در قالب این کمیته خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قالب برنامه «یزد + ۴۰» تعداد ۴۰ طرح سرمایه‌گذاری استان معرفی شود.
 
سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیاردی برای بازآفرینی ۵ محله یزد
 
صادقیان در بخش پایانی سخنانش نیز به موضوع بازآفرینی شهری اشاره و تصریح کرد: این طرح که بافت‌های تاریخی، فرسوده و ناکارآمد شهری را هدف قرار داده است با هدف ساماندهی و ایمن‌سازی این بافت‌های مسکونی، تامین نیازهای جدید مسکن و اشتغالزایی و رفع بیکاری انجام خواهد شد.
 
به گفته وی، در همین رابطه ۹۰ محله در شهر یزد مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد ۴۸ محله واجد شرایط طرح شناسایی شد که در فاز نخست ۵ محله شامل محلات حسن آباد، اسکان، شاه ابوالقاسم، قاسم آباد و پشت باغ برای این منظور انتخاب شدند.
 
معاون استاندار در این باره خاطرنشان کرد: در قالب این طرح در مجموع پنج سال برای این پنج محله ۲۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.
 
گفتنی است، در ادامه نیز ضمن ارائه گزارشی از سوی مدیران زیرمجموعه حوزه عمرانی استانداری، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..