مصرف خون در یزد بالاست

مدیر کل انتقال خون استان یزد با اشاره به پاسخگویی 99.6 درصدی انتقال خون استان به درخواست بیمارستان‌ها، اظهار کرد: در بیمارستان‌های استان شاهد مصرف بالای خون و فرآورده‌های خونی هستیم که نیاز به بازنگری در مصرف آن مطابق با استانداردهای جهانی است.

به گزارش یزدی نیوز«نقی تقوائی» در نشست مشترک با رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی یزد و مدیران و روسای بیمارستان‌های استان ضمن تشکر بابت کاهش ضایعات خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌ها، در مورد اهمیت استقرار سیستم مراقبت از خون(هموویژیلانس) و نتایج آن در بیمارستان‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

 
وی با اشاره به حرکت انتقال خون به سمت محصولات نوین، گفت: هدف سازمان انتقال خون حفظ متوسط اهدای خون و حرکت به سوی محصولات جدید مثل پلاکت آفرزیس و پلاسمای آفرزیس، گلبول قرمز کم لوکوسیت و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز است که با تولید محصولات با کیفیت جدید در ارائه خدمات به بیماران کمک می‌کند . 
 
تقوائی در ادامه با اشاره به افزایش ۸۰ درصدی تولید پلاکت آفرزیس و تحویل آن به بیمارستان‌ها، گفت: میزان تحویل خون و فرآورده‌های خونی به درخواست بیمارستان‌ها در خصوص گلبول قرمز ۹۹.۹ درصد، پلاکت ۹۸.۸ درصد و فرآورده‌های پلاسمایی ۹۹.۸ درصد و در مجموع با پاسخگویی انتقال خون استان به بیمارستان‌ها ۹۹.۶ درصد بوده که از این لحاظ یکی از بالاترین رتبه‌های کشوری به یزد اختصاص یافته است.
 
وی با تاکید بر مدیریت مصرف خون افزود: در حالی که میزان متوسط مصرف خون در کشور  26 در هزار است ولی در بیمارستان‌های استان شاهد مصرف بالای خون و فرآورده‌های خونی هستیم که نیاز به بازنگری در مصرف آن مطابق با استانداردهای جهانی است.
 
مدیر کل انتقال خون استان در این باره از آمادگی این اداره کل برای برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای کادر درمانی بیمارستان‌ها در راستای رسیدن به کاهش مصرف خون و فرآورده‌های خونی و مدیریت مصرف خون خبر داد.
 
به گفته دکتر فاطمی مسئول کمیته‌های بیمارستانی و سیستم هموویژلانس انتقال خون یزد، در حال حاضر در هر ۱۸ بیمارستان استان، سیستم مراقبت از خون برقرار است و برخی بیمارستان‌ها نیز عوارض تزریق خون را به خوبی گزارش می‌کنند.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..