مسئولان جهادکشاورزی یزد تاکید کردند؛

اجرای آبیاری کوزه‌ای در قطعات خرد کشاورزی مناطق کوهستانی یزد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی یزد و مدیر باغبانی این سازمان از دو طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو و سیستم آبیاری کوزه‌ای اجرا شده در دهستان شیرکوه بازدید کردند.

به گزارش یزدی نیوز «سید علی‌محمد ضیاء‌کاشانی» معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان در جریان این بازدید میدانی که از درختان گردو سرشاخه‌کاری شده در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ انجام و طی آن میزان گیرایی پیوند و روند اجرایی طرح مذکور بررسی شد، عنوان کرد: گیرایی پیوندک‌ها به خوبی انجام گرفته و بومی‌سازی آن نقش مهمی در همه‌گیری آن در بین کشاورزان خواهد داشت.

 
به گفته این مسئول، انتخاب درختان مرغوب و با عملکرد بالا نقش مهمی در افزایش تولید و بهره‌وری خواهد داشت. 
 
«ید الله جوادپور» مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان نیز در جریان بازدید از سیستم ثقلی و لوله‌گذاری و اتصال کوزه‌ها به لوله‌ها در یک واحد باغی دهستان شیرکوه که به سامانه آبیاری کوزه‌ای مجهز شده  بود، با اشاره به این که روش آبیاری کوزه‌ای، شیوه‌ای سنتی، کم مصرف و ارزان قیمت شناخته می‌شود و از دیرباز در مناطق خشک و نیمه خشک ایران استفاده ‌شده است، گفت: در روش کوزه‌ای به علت جلوگیری از تبخیر سطحی، با کمترین مقدار آب، بیشترین مقدار محصول تولید می‌شود. 
 
دراین بازدید تاکید شد که اجرای آبیاری کوزه‌ای با موفقیت در باغ بازدید‌شده انجام شده است و می‌طلبد تا برنامه ‎ ریزی لازم برای مطالعه و اجرای آن به صورت عمومی در قطعات خرد کوهستانی اجرایی شود.
 
«محمدرضا غفاریان» کارشناس جهادکشاورزی شیرکوه و مجری طرح‌های مذکور نیز گفت: تاکنون اجرای ۱۲۳ مورد سرشاخه‌کاری درختان گردو در این دهستان اجرا شده است.
 
وی ادامه داد: با تجربه‌های اجرایی کسب شده در سه سال گذشته، موفقیت‌های خوبی به دست آمده که مهمترین آن بومی‌سازی و پایش منطقه‌ای درختان پربازده و اجرای عملیات با سرشاخه درختان بومی خود منطقه است که گیرایی پیوند آن بالاتر از ژنوتیپ‌های غیر بومی است.
 
غفاریان اشاره کرد که در سیستم آبیاری کوزه‌ای اجرا شده با تراوش آب از کوزه‌ها و در زیر خاک، تبخیر به صفر درصد رسیده و افزایش بهره‌وری آب، شاداب ماندن گیاه در طول دوره رشد و کاهش رشد علف‌های‌ هرز در اطراف درختان از دیگر مزایای این روش اجرا شده است. 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..