محقق مرکز تحقیقات و فناوری کشاورزی یزد خبر داد:

باقیمانده فلزات در آب عامل بروز بیماری‌های انسانی و دامی

محقق مرکز تحقیقات و فناوری کشاورزی یزد با اشاره به مشکلاتی که استفاده از پساب در بخش کشاورزی مشکل‌ساز باشد، گفت: باقیمانده فلزات در آب عامل بروز بیماری‌های مهلک انسان و دام است.

به گزارش یزدی نیوزسیدرضا فانی عصر امروز در جلسه راهبردی اساتید دانشگاه پیرامون مسئله پساب با برشمردن برخی مشکلات ناشی از استفاده از پساب در بخش کشاورزی اظهار داشت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که آثار مخرب آب آلوده در گیاهان می‌تواند هم به دام و هم به انسان صدمات جدی وارد کند.

 
وی با برشمردن برخی از این خطرات عنوان کرد: نارسایی نوزادان به خاطر انتقال باقیمانده سموم موجود در آب به جنین اتفاق می‌افتد و مشکلات قلبی یا جسمی را برای نوزادان به همراه دارد.
 
فانی بیان کرد: بیماری‌ها حتی از طریق خوراک دام نیز می‌تواند به انسان سرایت کند به عنوان نمونه، توکسین که سمی خطرناک در کپک نان است، در انسان باعث بروز سرطان کبد می‌شود و اگر نان کپک زده توسط دام خورده شود، بر گوشت و شیر آن اثر نامطلوب می‌گذارد و زمانی که انسان از آن استفاده می‌کند، دچار بیماری می‌شود.
 
محقق مرکز تحقیقات و فناوری کشاورزی یزد ادامه داد: تصفیه آب کشاورزی از نظر میکروبی چندان اهمیتی ندارد زیرا بیماری مشترک میکروبی نداریم اما باقیمانده فلزات در آب در صورتی که جذب گیاه شود، اگر گیاه توسط انسان مصرف شود، یا خوراک دام شود، آثار نامطلوب آن باز هم به انسان باز می‌گردد.
 
فانی تاکید کرد: بنابراین پساب در صورتی که فاقد ذرات فلز یا برخی سموم باشد، می‌تواند در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و تنها آلودگی میکروبی است که در صورت وجود آن در آب، اثر نامطلوبی در بخش کشاورزی نخواهد داشت.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..