وضعیت این روزهای اولین سینمای یزد

اولین سینمای یزد که با نام و تابلوی سینما یزد شناخته شده در سال 1309 به وسیله «محمد گلشن» تاسیس شده ولی اکنون جر متروکه‌ای از آن باقی نمانده است.

به گزارش یزدی نیوزاز کوچه پس کوچه‌ها و معابر اصلی شهر تاریخی یزد که عبور می‌کنیم، به عمارتی در کنار خیابان امام خمینی(ره) بر می‌خوریم که هر نگاهی رو به خود می‌خواند. وقتی به عمارت نزدیک می‌شویم متوجه تابلو ثبت ملی میراث فرهنگی بر سر در آن خواهیم شد که عبارات «سینما گلشن» و «قدمت پهلوی» بر روی آن نقش بسته است.

 
ساختمان این سینمای بازمانده از اوایل دوران پهلوی دارای نمایی تجاری در سه طبقه است و از همسایگان قدیمی و جدید خود که در اطراف آن هستند، یک سر و گردن بلند‌تر است. البته آجرکاری نفیس در نمای این ساختمان نیز جلوه خاصی به آن داده است.
 
با ورود به سینما و گذر از ورودی اصلی ساختمات به یک هشتی خواهیم رسید که روبروی آن پله‌هایی برای رفتن به طبقات بالاتر و البته راهرویی در سمت چپ که اصلی‌ترین راهرو برای ورود به سالن سینما است، قرار دارد.
 
سالن سینما در واقع سالنی بزرگ و یک‌دست مانند سینماهای کنونی ولی با اندک تفاوت‌هایی است، سقف‌های اسن سالن با مصالح سنتی و به صورت طاقی شکل ساخته شده و پله‌‌هایی برای نشستن که با شیبی اندک، به سمت پایین می‌رود و تا محل سن ادامه دارد.
 
در بالای درب ورودی اتاقی برای پخش فیلم  قرار  گرفته و چند اتاق نیز در پشت سن برای عوامل پشت صحنه ایجاد شده است.
 
البته در طبقه بالایی سینما گلشن نیز فضای بازی برای نمایش‌های تابستانه تعبیه شده است. 
 
ساختمان اولین سینمای یزد هنوز در گذر زمان با وقار پایدار مانده و هر چند متروه شده است ولی تحسین هر صاحب نظـری را بر می‌انگیزد.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..