فرماندار ابرکوه خبر داد؛

اجرای طرح آبیاری نوین در ۵۰ هکتار از اراضی ابرکوه

فرماندار ابرکوه، گفت: اجرای طرح آبیاری کم فشار در مزارع و چاه‌های کشاورزی بهترین روش مدیریت مصرف آب است که با اجرای آن راندمان مصرف آب 30درصد افزایش می‌یابد .

به گزارش یزدی نیوز«محمد کاظمی‌نسب» در آیین بهره‌برداری سامانه آبیاری کم فشار شهرستان ابرکوه،‌اظهار کرد: آبیاری کم فشار از جمله روش‌های جدیدی است که با استفاده از فشار آب در لوله‌های آبرسانی مزرعه یا با ایجاد فشار کم آب به درون مخزن کوچک به مانند لوله دارای جدار با اتصال به موتورخانه بدون نیاز به استخر و پمپاژ آب انجام می‌شود .

 
وی با بیان این‌که در این روش راندمان انتقال آب ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و برای افزایش راندمان مصرف بایستی از سیستم‌های تحت فشار استفاده کرد، افزود: در شرایط کم آبی، مدیریت مصرف آب برای ارتقا بهره وری از منابع آب در دسترس، بسیار حایز اهمیت است .
 
فرماندار ابرکوه گفت: به کارگیری روش‌های مناسب انتقال و توزیع آب در باغ‌ها و مزارع از جمله راهکارهای مدیریتی مؤثر در راستای ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد .
 
«مهدی غیب الهی» مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با قدردانی از حسین قدیری نماینده کشاورزان در پیگیری طرح سامانه آبیاری مزارع مریم آباد،‌تصریح کرد: این سیستم به صورت کم فشار و با ایجاد مخزن و خط هیدروفیکس برای هر قطعه زمین و با دریچه‌های ایجاد شده بر روی هر خط اجرا شده است .
 
وی با اشاره به این‌که برای آبرسانی به مزرعه بیش از شش هزارمتر لوله گذاری شده است،‌ ادامه داد: ۱۵۰خانوار کشاورز از این طرح بهره مند شدند .
 
وی بیان کرد: اجرای طرح آبیاری کم فشار در مزارع و چاههای کشاورزی بهترین روش مدیریت مصرف آب است که با اجرای آن راندمان مصرف آب ۳۰درصد افزایش می یابد .
 
غیب الهی در پایان با اشاره به تداوم دو دهه خشکسالی در شهرستان و افت سطح آب‌های زیر زمینی، خاطرنشان کرد: کشاورزان برای تغییر الگوی کشت از آبیاری غرقابی به آبیاری نوین و کشت محصولات کم آب خواه تلاش کنند .
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..