برگزاری پنجمین نشست شب یزد با موضوع«بن مایه‌های اخلاقی حقوق بشر معاصر»

پنجمین نشست شب یزد با موضوع«بن مایه‌های اخلاقی حقوق بشر معاصر» با حضور و سخنرانی «سیدفاطمی» استاد دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از فرهیختگان یزدی در بیت سومین شهید محراب برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز«سید محمد قاری سیدفاطمی» در این نشست با بیان این‌که گزینش گری جوانان نشان دهنده مدرنیته شدن آنهاست، اظهار کرد: مدرن شدن یکی از ویژگی‌های ورود تکنولوژی به جوامع است.

 
وی با اشاره به این‌که ایرانی‌ها سه منبع هویتی مدرنیت، اسلامیت و ایرانیت را ملاک عمل خود قرار داده‌اند، افزود: حقوق بشر یکی از عناصر مورد توجه انسان ها در جامعه مدرن است که البته منتقدانی هم دارد.
 
این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: برخی از منتقدان معتقدند که حقوق بشر تولید انسان‌های ذره‌ای و از هم جدا است.
 
انسان‌های ذره‌ای به دلیل نوع رفتار و عدم تعامل صمیمی با اطرافیان به عنوان انسان‌های تنها در دام تکنولوژی و سرمایه داری وحشی گرفتار شدند.
 
دکتر سید فاطمی انتقاد محیط زیستی را از دیگر نظرات منتقدانه حقوق بشر دانست و بیان کرد: برخی معتقدند محیط زیست زخمی انسان‌های بی مبالات است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سنتگرایان دینی نیز بر این باورند که حقوق بشر انسان را از هرگونه معنویت تهی کرده و از راه حق دور می‌کند.
 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که برخی معتقدند حقوق بشر جاهیت مدرن است، تصریح کرد: حقوق بشر در حال تبدیل شدن به شریعت جهانی است و احلاق جهانی را در خود جای داده است.
 
وی در پایان با اشاره به این‌که در حال حاضر بن مایه‌های حقوق بشر اخلاقی هستند، گفت: در ادیان ابراهیمی یک بن مایه مشترک حقوق بشر وجود دارد که باید بیش از پیش نسبت به معرفی آن اقدام شود.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..