آیت الله اعرافی:

اصلاح الگوی مصرف آب باید یک فریضه اسلامی تلقی شود

امام جمعه میبد اظهار کرد: اصلاح الگوی مصرف آب را باید به عنوان یک فریضه و تکلیف اسلامی، انقلابی، ملی و جهادی مورد توجه قرار داد.

به گزارش یزدی نیوزآیت الله «علیرضا اعرافی» در آستانه ۲۷ خرداد سالروز تاسیس جهادکشاورزی در جمع پرسنل جهادکشاورزی شهرستان میبد، گفت: جهادکشاورزی یکی از مهمترین ادارات و نهادهاست که باید الگو و نمونه باشد چرا که تلفیقی از کشاورزی و جهاد است و از اینرو انتظار می‌رود که هم سطوح کارشناسی‌ در آن ارتقاء پیدا کند و هم مسائل معنوی و اخلاقی و هم مسائل فرهنگی آن الگو و الهام بخش دیگران باشد. 

 
وی اصلاح الگوی مصرف آب را به عنوان یک فریضه و تکلیف اسلامی نام برد و اظهار کرد: اصلاح الگوی مصرف آب باید به عنوان یک فریضه و تکلیف اسلامی، انقلابی، ملی وجهادی مورد توجه قرار گیرد و نکته اصلی در این باره این است که باید به عنوان یک وظیفه اصلاح شود و این امر باید با همکاری همه مردم صورت گیرد. 
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که موضوع آب یکی از مهمترین مباحث حال حاضر دنیاست، بیان کرد: مهمترین مسئله کنونی کشورها مسئله کمبود آب است به نحوی که کارشناسان معتقدند که تا ۱۰ سال آینده، جنگ کشورها بر سر آب خواهد بود هر چند که در کشور ما از هم‌اکنون چنین اتفاق، عینیت یافته است.
 
وی با اشاره به این که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: اصلاح امور آبیاری محصولات کشاورزی، کانال‌های آبرسانی و موضوع مصرف آب و همه این طرح‌ها با این مسئله مرتبط است به طوری هر روز وضعیت آب، بحرانی و بحرانی‌تر می‌شود و وظیفه امروز ما این است که اصلاح آب و الگوی مصرف آن در حوزه کشاورزی جزء مهم‌ترین اولویت‌ها قرار گیرد. 
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور همچنین گفت: یکی از شاخص‌های ادارات موفق این است که فراتر از برنامه‌های معمول و تعریف شده بتوانند اعتبارات جذب کنند و فراتر از برنامه‌های متعارف خود فعالیت داشته باشند که جهادکشاورزی نیز در همین راستا باید در حوزه‌هایی مانند ایجاد کانال‌های آبرسانی اقدام کند.
 
آیت‌الله اعرافی اقتصاد مقاومتی و فعال کردن مردم در همه برنامه‌ها  را یک سیاست و اصل مهم دانست و افزود: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مردم را در برنامه‌ها فعال‌تر کنیم و همه چیز به خود مردم بازگردانده شود چرا که توان‌افزایی مردم بهترین راهکار برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و در این بین حوزه کشاورزی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است.
 
وی تامین سلامت و زیرساخت‌های سلامت مردم در همه نهادها به وی‍ژه در بخش کشاورزی را نیز مهم برشمرد و گفت: مجموعه جهادکشاورزی هم در تولید و هم در ایجاد دسترسی مردم به مواد اصلی زندگی‌شان نقش بسزایی دارد بنابراین تامین سلامت یکی از موضوعاتی است که باید در این حوزه مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد.
 
امام جمعه میبد در بخش دیگری از سخنانش نگهداری از فضای سبز موجود و گسترش آن را مورد اشاره قرار داد و افزود: مقوله فضای سبز و محیط زیست یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین سلامت جامعه و جهادکشاورزی در این حوزه باید به حفظ اراضی زراعی و فضای سبز موجود همت گمارد و اگر این فضاها از بین رفت با بهره‌گیری از پساب بخش فاضلاب مجدداً برای ان جایگزینی ایجاد کند.
 
بحث گیاهان دارویی، پرورش ماهیان زینتی و قلمروهای جدید حوزه جهادکشاورزی که با آب و هوای استان سازگاری دارد، حفظ منابع طبیعی، توجه ویژه به منطقه ندوشن به عنوان قطب کشاورزی و دامداری استان، موضوع قیمت‌ها و تولید بیشتر و با‌کیفیت‌تر محصولات از دیگر موضوعات مورد اشاره این عضو شورای انقلاب فرهنگی بود.

بخش نظردهی بسته شده است..