یک عضو شورای شهر یزد:

تغییر عادت‌های غلط مردم از بهترین راه‌های رویارویی با بحران آب است

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد اظهار کرد: آب معنای عمیقی را در شکل‌گیری تمدن ما دارد و از دیرباز مورد توجه بوده است اما با توجه به شرایط بحرانی کنونی می‌بایست به آب و محیط زیست توجه ویژه‌ای داشت.

به گزارش یزدی نیوز«ونوس عامری» در گردهمایی ماهانه فعالان حوزه طبیعت و محیط زیست ضمن اشاره بر عادت‌های غلطی که در مصرف آب میان مردم شکل گرفته است، تأکید کرد: اگر قرار است از دریای عمان آب انتقال داده شود و حقابه‌ای برای استان تعریف شود که قطعاً در آینده شاهد تبعات آن خواهیم بود، بدین معنا نیست که می‌توانیم هر اندازه که می‌خواهیم آب مصرف کنیم . 

 
وی تبلیغات و فرهنگ‌سازی را بهترین شیوه برای تغییر عادت‌های غلط مردم دانست و تصریح کرد: باید شکل زندگی مردم تغییر یابد و برای این امر می‌توان از ظرفیت شهرداری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برای آگاه‌سازی شهروندان استفاده کرد.
 
این عضو شورای اسلامی شهر در پایان نیز تأکید کرد: لازم است از همین الان فرهنگ‌سازی در خصوص آب انتقالی انجام گیرد که آب انتقالی به این معنا نیست که هر اندازه که می‌خواهیم، می‌توانیم آب مصرف کنیم بلک باید یاد بگیریم که مصرف را کاهش دهیم . 
 
«محمدرضا آخوندی» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این نشست با بیان این که چالش آب و تغییر اقلیم از چالش‌های آینده است، عنوان کرد: با توجه به شرایط بحرانی آب، کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت شکل گرفته و به دنبال راهکارهای سازگاری با کمبود آب در کشور است . 
 
وی اولین گام برای سازگاری با کم‌آبی را آموزش مردم در جوامع شهری و روستایی دانست و افزود: ارزش آب برای مردم ملموس نیست و مردم بهای واقعی آب را نمی‌دانند و این مسئله مربوط به یزد، اصفهان یا چهارمحال نیست بلکه کل کشور را در بر می‌گیرد . 
 
آخوندی با مقایسه الگوی مصرف استاندارد جهانی آب در شبانه روز که ۱۳۰ لیتر است نسبت به مصرف ۲۲۰ لیتر در شبانه روز در ایران، گفت: باید الگوی مصرف را کاهش داده و شیوه زندگی را تغییر دهیم و این مهم نه تنها در مصرف شرب بلکه در کشاورزی و دیگر حوزه‌ها نیز باید عملیاتی شود.
 
وی با اشاره به لزوم انتقال آب از دریای عمان به یزد، تصریح کرد: استفاده از منابع مشترک یکی از گزینه‌های رویارویی با بحران آب است که در کنار گزینه‌های دیگر چون مطالعات علمی، اصلاح الگوی مصرف و غیره، باید دیده شود . 
 
در بخش دیگری از این گردهمایی که در مدرسه طبیعت گندمک یزد برگزار شد، «سید حسین درجوش» از فعالان حوزه آب و ایده‌پرداز پویش «آب، صلح و مهرورزی» به ارائه گزارش سفر نمایندگان سمن‌های محیط زیست استان به شهر ورزنه پرداخت و با اشاره به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در موضوع آب، آن را نماد صلح و مهرورزی خواند.
 
وی شرایط سخت کنونی را حاصل مدیریت‌های اشتباه سالیان اخیر دانست و تأکید کرد: مشکلات حال حاضر در خصوص آب در کشور، بیش از آن که بیانگر مشکلات و اختلافات میان مردم باشد، حاصل مدیریت‌های اشتباهی است که تاکنون بوده است . 
 
در ادامه نیز فعالان مدنی حوزه محیط زیست به بیان نظرات خود پرداختند و بر لزوم توجه به تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده تر در خصوص گردهمایی‌های ماهانه، لزوم نگاه جامع به مقوله آب و در نظر گرفتن ابعاد مختلف و آگاهی بخشی و حساس کردن مردم نسبت به موضوعات محیط زیست تاکید داشتند . 
 
گفتنی است، گردهمایی فعالین حوزه محیط زیست و طبیعت استان یزد دوشنبه اول هر ماه برگزار می‌شود و شهروندان و علاقه‌مندان می‌توانند در این گردهمایی حضور یابند . 
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..