شروع به کار دبیرخانه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در یزد؛ کاهش ۲۰ درصدی زندانیان استان در دستور کار است

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان یزد با اشاره به شروع به کار دبیرخانه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در مرکز استان، گفت: کاهش جمعیت کیفری با رعایت موازین قانونی و تحقق رویکرد اصلاحی دنبال می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز«حجت اسدی» در اولین جلسه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در سال جاری با بیان این که کاهش ۲۰ درصدی جمعیت زندان‌های استان در دستور کار این ستاد قرار دارد، بیان کرد: در این راستا اقداماتی به صورت مستمر و منظم با همکاری دادگستری و سازمان زندان‌های استان صورت گرفته و قضات خدوم دادگستری نیز آراء خوب و در چاچوب موازین قانونی صادر کرده‌اند.

 
وی با بیان این که یکی از مهمترین کارهایی که در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می‌تواند از سوی دادگستری‌ها صورت پذیرد، صدور آراء جایگزین حبس است، اظهار کرد: در این خصوص نیز اقدامات خوبی صورت گرفته به نحوی که در سال گذشته تعداد قابل توجهی از آراء صادره محاکم دادگستری استان به مجازات‌هایی از جمله مراقبت الکترونیک و خدمات عمومی رایگان اختصاص یافته است . 
 
رییس کل دادگاههای عمومی و انقلاب یزد ادامه داد: البته صدور این تعداد آراء و اقدامات صورت گرفته مناسب بوده اما کافی نیست، زیرا این ظرفیت وجود دارد که در سال جاری بتوانیم تا ۵۰۰ نفر از زندانیان موجود را کاهش دهیم . 
 
وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند به این مهم کمک کند بازید مستمر و منظم قضات در راستای اجرای دستورالعمل ابلاغی ریاست قوه قضائیه از زندان‌هاست چرا که در این بازدیدها علاوه بر رسیدگی به امور قضایی زندانیان، می‌توان از نزدیک در جریان دغدغه‌های پرسنل اداری و انتظامی زندان قرار گرفت و فضای فیزیکی زندان را نیز مورد واکاوی قرار داد . 
 
این مقام قضایی در پایان سخنان خود از تشکیل دبیرخانه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به صورت متمرکز در مرکز استان در جهت ارزیابی اقدامات صورت گرفته به صورت تخصصی خبر داد . 
 
«ذوالفعلی نژاد» مدیر کل زندان های استان نیز با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ تعامل خوب و سازنده‌ای بین مراجع قضایی و سازمان زندان‌ها وجود داشته از کسب عنوان چهارم در بین استان‌های کشور در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها خبر داد . 
 
وی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد علیرغم رشد ۹ درصدی ورودی افراد به زندان‌های استان در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ با کاهش ۵ درصدی جمعیت کیفری زندان‌ها روبرو بوده ایم . 
 
در پایان جلسه از مدیر کل زندان های استان و ۵ نفر از قضات فعال در این عرصه با اهداء لوح از طرف رییس کل دادگستری استان تقدیر شد.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..