رفع کمبود نیاز برق در زمان پیک بار با مدیریت مصرف

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق استان یزد گفت: امسال میزان کسری برق کشور در زمان پیک بار پنج هزار و 500 مگاوات است که یکهزار و 500 مگاوات آن با مدیریت مصرف مردمی برطرف می شود.

به گزارش یزدی نیوزابوالفضل اسدی در جمع مدیران عامل نیروگاههای دولتی و خصوصی استان یزد که به منظور برنامه ریزی برای آمادگی حداکثری تولید در زمان پیک برق تشکیل شده بود گفت: سال گذشته پیک بار کشور ۵۵ هزار و ۴۴۲ مگاوات بوده که امسال پیش بینی می شود این میزان با پنج درصد رشد به ۵۸ هزار و ۲۱۵ مگاوات برسد.

 
وی با بیان اینکه سال گذشته میزان تولید نیروگاه آبی کشور ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات بود افزود: این میزان امسال پنج هزار و ۳۰۰ مگاوات بوده که چهار مگاوات کاهش نشان می دهد؛ ضمن آنکه ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات نیز رشد مصرف خواهیم داشت.
 
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق یزد خاطرنشان کرد: مشارکت موثر صنایع در کاهش و جابجایی بار از ساعت پیک به غیر پیک و همچنین مشارکت مردم در مدیریت مصرف بویژه بارهای سرمایشی که حدود ۱۹ هزار مگاوات برآورد می شود را می طلبد.
 
وی، میزان ظرفیت نیروگاهی استان را ۲هزار و ۶۹۰ مگاوات اعلام و اضافه کرد: یکهزار و ۶۰۰ مگاوات نیز یا اضافه شده و یا بزودی اضافه خواهد شد.
 
اسدی خاطرنشان کرد: از پنج هزار و ۵۰۰ مگاوات کمبود برق ، ۲هزار مگاوات به عنوان سهم شرکتهای توزیع مدیریت برق ، ۲هزار مگاوات سهم صنایع بزرگ و تبادل برون مرزی و مابقی سهم مدیریت مردم در مصرف در نظر گرفته شده است.
 
وی تأمین و ذخیره سازی مناسب سوخت مایع نیروگاهها و برنامه ریزی لازم برای تعمیرات میان دوره ای و اساسی مولدها را از جمله برنامه های امسال اعلام کرد و گفت: امیدواریم امسال با همراهی مردم و تلاش نیروگاهها ، مشابه سالهای گذشته شاهد گذر موفق از پیک بار برق باشیم.
 
وی با بیان اینکه بخشی از رشد مصرف برق امسال با پیگیری های شرکت مادر تخصص تولید برق حرارتی و در مدار قرار گرفتن نیروگاههای جدید تأمین شده است ،گفت: همچنین با پیگیری ها و برنامه ریزی های انجام شده ، بازدیدهای اساسی و میاندوره ای و نیز به موقع از تمامی نیروگاههای استان یزد انجام شده و هم اکنون تمام مولدها به صورت کامل ،آماده بهره برداری است.
 
اسدی درباره مصرف گاز به عنوان یک سوخت پاک در نیروگاههای اصلی استان تصریح کرد: هم اکنون مصرف این نوع سوخت در نیروگاه سیکل ترکیبی استان ۹۵۴ میلیون مترمکعب ، نیروگاه شیرکوه ۵۲۷ میلیون مترمکعب و در نیروگاه تابان ۴۱۷ میلیون مترمکعب بوده که هم در صرفه جویی انرژی و هم در درآمد این نیروگاهها موثر بوده است.
 
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق استان یزد در ادامه جلسه گفت: ۶۰ درصد انرژی الکترویکی نیروگاهی کشور توسط نیروگاهها بخش خصوصی تأمین می شود.
 
این مسئول افزود: نیروگاههای استان باید برای کمک به یکدیگر و کاهش ضریب خاموشی ها برای ایجاد انبار مشترک قطعات برای سرعت بخشیدن به تعمیرات تلاش و در این خصوص الگویی مناسب تدوین کنند.
 
هم اکنون استان یزد رتبه ۱۱ کشور را در قدرت نامی نیروگاهی و رتبه ۱۲ در تولید ناخالص نیروگاهی را در میان استانها دارد.
 
سهم نیروگاههای کشور در تولید برق استان نیز به ترتیب شامل نیروگاه سیکل ترکیبی یزد ۳۸ درصد ، نیروگاه ترکیبی سرو ۱۹ درصد ، نیروگاه ترکیبی شیرکوه و نیروگاه تابان هر کدام ۱۸ درصد ، نیروگاه شهید زنبق ۳.۸درصد و مابقی سایر نیروگاههاست.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..