دادستان یزد خبر داد؛

تشکیل گشت‌های بازرسی مشترک برای حفاظت از منابع آبی استان/توقیف دستگاه‌های الاکلنگی و خودروهای حامل آنها

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: مدیریت بحران کم آبی در استان مسلزم عزم جدی و همکاری کامل مردم و مسئولان است.

به گزارش یزدی نیوز«علی اکبر شمس» در جلسه کار گروه صیانت از منابع آبی استان یزد افزود: کمیته‌ای در زیر مجموعه شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری استان یزد متشکل از مجموعه قضایی، انتظامی و مسئولان اجرایی متولی آب در دادسرای مرکز استان تشکیل شده است که در دو حوزه مصارف کشاورزی و صنعتی و همچنین بخش شرب و خانگی با رصد دقیق مبادی مصرف آّب، شناسایی انشعابات غیر مجاز، اضافه برداشت‌ها و مصارف غیر متعارف را جهت برخورد‌های قانونی در دستور کار دارد. 

 
وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید به فراخور مسئولیت ذاتی خود در صیانت از منابع آبی استان اهتمام ویژه داشته باشند و در این مسئله به فرهنگ‌سازی و اقناع مردم به همراهی در مدیریت بحران کم آبی استان نیز مبادرت کنند. 
 
این مقام قضایی تشکیل کارگروه صیانت از منابع آبی استان را دارای اهمیت زیاد در حفظ حقوق عامه دانست و بیان کرد: در اتخاذ یک رویکرد هماهنگ، سیاست واحد و ورود با سرعت و جدیت به مسئله آب مداخله کرد و جلوگیری از هرگونه تخلف در این زمینه از نتایج این کارگروه خواهد بود. 
 
وی ابراز کرد: حضور همه متولیان آب در استان اعم از آبفای شهری و روستای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و اتخاذ تصمیمات اثر بخش و ابلاغ این سیاست‌ها و تصمیمات به سراسر استان از دیگر نتایج این کارگروه است. 
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد با اشاره به وجود چاه‌های غیرمجاز در بخش‌هایی از استان و همچنین اضافه برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز، اظهار کرد: به منظور حفاظت از منابع آبی زیر زمینی که با خشکسالی‌های سنوات اخیر به شدت با کاهش ذخیره روبرو شده و موجب پایین رفتن سطح آب شده است، گشت‌های بازرسی مشترک از دستگاه قضایی، ضابطین، و شرکت سهامی آب منطقه ای در شهرستان‌های استان تشکیل می‌شود تا برخورد با متخلفین با سرعت بیشتری انجام شود. 
 
وی با تأکید بر اقناع مردم به درک شرایط حساس موجود در کمبود آب و همچنین فرهنگ سازی در این زمینه، گفت: مردم خود باید یار دستگاه‌های متولی در زمینه جلوگیری از هدر رفت و سوء مصرف و اضافه برداشت آب باشند و در صورت اطلاع از هرگونه تخلف در مسئله آب، به مبادی ذیربط اطلاع رسانی کنند.
 
شمس، دستگاه قضایی را حامی دستگاه‌های متولی آب در استان ذکر کرد و افزود: دستگاه قضایی در جهت صیانت از منابع آب، حمایت ویژه خود را سازمان‌های متولی خواهد داشت و از هرگونه راهکار عملیاتی در این زمینه استقبال می‌کند.
 
وی بر توقیف دستگاه‌های الا کلنگی تأکید و اظهار کرد: توقیف و درخواست ضبط دستگاه‌های الاکلنگی که جز حفر چاه‌های غیر مجاز، کارکردی نداردند و به علاوه توقیف خودرو حامل دستگاه که در جلسه دادستان‌های سراسر استان نیز مصوب شده است، باید با جدیدت دنبال شود.
 
این مقام قضایی تصریح کرد: توقیف و ضبط ادوات مخصوص حفر چاه‌های غیر مجاز، اعطای مجوز لازم جهت شناسایی و پلمپ چاه‌های غیر مجاز و همچنین شناسایی مشترکین پر مصرف توسط شرکت آب و فضلاب و اخطاریه  به آنها و همچنین در صورت عدم رعایت، تشکیل پرونده قضایی از جمله تصمصمات و مصوبات کارگروه صیانت از منابع آب استان است که باید در اسراسر استان نیز اجرایی شود.
 
شمس در پایان پیگیری اصلاح روند اعطای مجوز در خصوص واحد های پر آب خواه و تغییر الگوها به سمت واحدهای کم آب خواه را از دیگرمصوبات کارگروه ذکر کرد و گفت: هماهنگی صنایع و معادن با شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب در راستای تحقق اهداف طرح شده ضروری است. 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..