سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد:

تخریب دیوار باغ جهانی دولت‌آباد یزد با مجوز انجام شد

سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد یزد اعلام کرد: طراحی و ایجاد مخزن دستی آب و به دنبال آن تخریب دیوار باغ جهانی دولت آباد با توجه به مسئله کمبود آب در یزد، با مجوز هیات راهبردی باغ‌های جهانی کشور اجرا شده است.

به گزارش یزدی نیوز«مجید علومی» به دنبال انعکاس خبر تخریب دیوار باغ جهانی دولت آباد و ایجاد سازه‌ای در جوار این اثر تاریخی اظهار کرد: این طرح کاملاً مصوب و با مجوز هیات راهبردی باغ های جهانی کشور اجرا شده است. 

 
وی با اشاره به این که ایجاد مخزن دستی آب علت اصلی تخریب صورت گرفته است، افزود: باغ دولت‌آباد از سمت پارکینگ آن به دلیل وجود تاسیساتی همچون موتورخانه، منبع هوایی آب و لوله‌های آب در بخشی از این فضا، دارای منظره نامطلوبی است لذا اجرای این طرح با توجه به مسئله کمبود آب در یزد از اهمیت خاصی برخوردار بود.
 
علومی با اشاره به شروع اجرای این طرح از آذرماه سال گذشته، خاطرنشان کرد: یک هفته پس از شروع این طرح، مسقف کردن مخزن آن اجرا شده است و موتورخانه آن نیز مسقف خواهد شد.
 
وی در رابطه با این طرح بیان کرد: جانمایی سیستم تاسیسات آب در زیرزمین و ساماندهی آن متناسب با معماری این اثر و با تایید هیات راهبردی باغ‌های جهانی کشور متشکل از چندین صاحب نظر در زمینه معماری، مصوب شده بود.
 
وی ادامه داد: این مخزن دستی در دو مرحله اجرا شده که شامل مخزن ذخیره آب و موتورخانه است و  در مجاورت دیوار خشتی چینه‌ای باغ دولت آباد قرار داشته است.
 
این مسئول با اشاره به تخریب این دیوار گفت: این دیوار بر اساس شواهد موجود بارها تخریب و بازسازی شده و علاوه بر آن نیز در وضعیت کنونی به سمت بیرون شکم داده بود ولی قطعاً پس از ایجاد موتور‌خانه مجدداً این دویار همانند قبلش بازسازی می‌شود. 
 
وی تاکید کرد: البته تخریب و بازسازی مجدد این دیوار نیز در طرح مصوب شده بود چرا که طرح‌های بزرگی مانند ایجاد سیستم آب‌رسانی در  این بنای تاریخی بدون نظارت و تصویب هیات راهبردی باغ های جهانی امکان اجرا ندارد.
 
علومی تصریح کرد: منظره موجود تا یک ماه آینده وجود نخواهد داشت و سیستم آب‌رسانی نیز در زیر زمین تکمیل می‌شود. 
 
وی از اعتبارات خوب در نظر گرفته شده برای این باغ نیز خبر داد و افزود: خوشبختانه در سال جاری اعتبارت مناسبی در رابطه با مبلمان، ساماندهی و فضای سبز این باغ جهانی در نظر گرفته شده است. 
 
سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد یزد یادآور شد: بازارچه این باغ که در سال گذشته علاوه بر نمای نامناسب، توجه و دید گردشگران به این بنا را گرفته بود با استقرار پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد در سال جاری ساماندهی شد.
 
علومی در پایان استقبال از باغ جهانی دولت آباد یزد را بسیار قابل توجه دانست و گفت: این باغ جهانی تنها در ایام تعطیلات نوروز مورد استقبال و بازدید قریب ۱۵۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی قرار گرفت و عنوان پربازدیدترین بنای تاریخی شهر یزد را به خود اختصاص داد.
 
یاداور می‌شود؛ باغ  دولت‌آباد یکی از باغ‌های قدیمی و مشهور شهر یزد است که بلندترین بادگیر خشتی جهان به ارتفاع ۳۳.۸ متر را در خود جای داده است. این باغ در سال ۱۳۴۶ به شماره ۷۷۴ به ثبت ملی رسیده و سپس در قالب مجموعه باغ‌های ایرانی به ثبت میراث جهانی توسط یونسکو در آمده است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..