نماینده اردکان:

دانش هسته ای از مولفه های تاثیرگذار در امنیت ملی است

نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره مندی از دانش و فناوری هسته ای از جمله مولفه های تاثیرگذار در تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی است .

به گزارش یزدی نیوزروز پنجشنبه دفتر محمدرضا تابش ، وی در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مجتمع اکسیداورانیوم شهید رضایی نژاد اردکان افزود: سه حلقه اول چرخه سوخت هسته ای کشور در استان یزد و عمدتا در شهرستان اردکان واقع است و بالاترین ذخایر اورانیوم کشور نیز در این منطقه وجود دارد.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین تامین امنیت ملی و قدرت چانه زنی دولت در عرصه بین المللی را متاثر از عواملی همچون قدرت ملی و وضعیت ژئوپلیتیکی کشور برشمرد و عنوان کرد: یکی از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در این عرصه، دارا بودن توان علمی در زمینه انرژی هسته ای است.
تابش ادامه داد: در جهان تبعیض آمیز و ناعادلانه کنونی خصوصا در عرصه مناسبات هسته ای ، کشورهای بدخواه، دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای توسط ایران را بر نمی تابند، این در حالی است که رژیم صهیونیستی بدون عضویت در هیچ پیمان و معاهده منع کننده ای، در جهت تولید سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک که قدرت حمل کلاهک هسته ای دارد، گام برمی دارد .
وی اظهار کرد: اما ایران اسلامی علیرغم تایید مکرر آژانس بین المللی اتمی که همه چارچوب های فنی را در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای و اجرای برجام رعایت کرده است، مورد هجمه و تهدید قرار می گیرد.
نماینده مردم اردکان اضافه کرد: ما باید از ظرفیت های ذاتی داخل و موقعیت های مختلف جهانی نهایت استفاده را ببریم کما اینکه در برجام این اتفاق افتاد و اکنون نیز در چالش با آمریکا و به تبع آن جهان غرب، مدبرانه و براساس اصول و راهبردی حاکم بر سیاست خارجی ایران یعنی عزت و حکمت و مصلحت، از این ابزار برای ارتقای منافع ملی و خنثی کردن تهدیدهای دشمنان باید بهره جست.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سایت انرژی اتمی اردکان اظهار کرد: همه فعالیت ها در این سایت تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است اما همیشه ایمنی و سلامت مردم در اولویت قرار دارد بطوری که در بدو راه اندازی سایت برای اطمینان بیشتر، چندین کیلومتر جابجا و از منطقه شهری دور شد.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس بر رعایت استانداردهای بین المللی در حمل تولیدات این مجتمع و توجه کامل به موازین زیست محیطی تاکید کرد.
تابش همچنین با توجه به وسعت و بیابانی بودن شهرستان اردکان و اهمیت امنیت منطقه، خواستار ارتقای جایگاه فرماندهی نیروی انتظامی و یگان های رزم سپاه شهرستان شد.
تابش با اشاره به وضعیت اردکان گفت: این شهرستان از قدیم به دلیل تعدد عالمان و حکما و فلاسفه، به یونان کوچک معروف بود وبزرگترین شهرستان استان یزد است که بالاترین رشد جمعیت را نیز داراست و به دلیل توسعه اقتصادی، نرخ اشتغال بالایی را تجربه می کند البته در کنار توسعه صنعتی، در زمینه تولیدات کشاورزی و فرآوری تولیدات نیز حائز جایگاه در کشور است.
بر اساس این گزارش علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این بازدید دستیابی به چرخه سوخت هسته ای و قدرت عمل در مرزهای رژیم صهیونیستی را از جمله عواملی دانست که راه را بر انجام توافق برجام هموار کرد. 
همچنین حجت الاسلام ذوالنور رئیس کمیته هسته ای کمیسیون یادشده نیز گفت: صنعت هسته ای کشور باید در دوران پسا جام تقویت شود تا اقتدار ایران محفوظ بماند .
موافقی معاون سازمان انرژی اتمی نیز با ابراز قدرانی از نمایندگان مجلس در اجرای این پروژه در مورد فرآیند تولید اورانیوم در کشور عنوان کرد: علیرغم برخی محدودیت ها در تعداد سانتریفوژها،صنعت صلح آمیز هسته ای کشور توانمندی خود را افزایش داد و در صورت خروج از برجام بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری این فعالیت ها را با برنامه و قوت از سر می گیریم.
رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در سفر به اردکان از سایت انرژی اتمی این شهرستان و زیارتگاه جهانی زرتشتیان در چک چک بازدید کردند و با حضور در گلزار شهدا و مقبره آیت الله خاتمی(ره) به مقام شهدا و آن عالم اخلاق ادای احترام کردند.
 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..