مدیرکل مدیریت بحران استانداری

دغدغه مسئولان استان یزد تامین آب آشامیدنی شهروندان است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با اشاره به تداوم بحران خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها گفت: تامین آب شرب مصرفی استان از جمله دغدغه مسئولان استان است.

به گزارش یزدی نیوزهادی هادی نسب در حاشیه نشست ستاد بحران شهرستان ابرکوه  اظهار کرد که کمبود آب جدی است،باید فرهنگ مدیریت مصرف آب را در استان دنبال کرد .

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی تلاش های بسیار خوبی نسبت به مدیریت مصرف آب با اجرای طرح آبیاری نوین و کاشت محصولات کم آبخواه انجام داده است .
هادی نسب ادامه داد: این سازمان برای حفظ ذخایر آبی و با توجه به شرایط بحرانی و ایجاد فروچاله ها در ابرکوه که حاصل برداشت های بی رویه آب است ، تلاش ها را مضاعف کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با توجه به وقوع حوادث غیرمترقبه و تدوام خشکسالی اظهار کرد: سالانه به دلیل تداوم این پدیده یکهزار میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف استان وارد می شود که ۷۰۰میلیارد تومان آن مربوط به بخش کشاورزی است. 
هادی نسب با بیان اینکه از اوایل سال ۹۷ تاکنون شاهد حوادث غیرمترقبه از جمله تگرگ ، توفان، سیل و گرمازدگی به بخش کشاورزی هستیم، تاکید کرد: برآورد اولیه خسارت ها ۲۵۰ میلیارد تومان گزارش شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی بیشترین خسارت مربوط به شهرستانهای ابرکوه ، خاتم و بافق است، ادامه داد: مسئولان موظف شدند میزان خسارت نهایی کارشناسی شده را تا چند روز آینده به مدیریت بحران استانداری اعلام کنند تا به ستاد بحران کشور منعکس شود. 
هم اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی استان یک هزار و ۷۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار ۸۳۳ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان ۸۲۷ میلیون مترمکعب ولی کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که به همین دلیل این امر هرسال موجب افت بیش از ۵۰ سانتی‌ متر سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال ۱۳۸۷،سه هزار و ۱۶۶ لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۶۳۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود ۵۰ درصد آب شرب استان در فصل سرما و ۲۰ تا ۳۰ درصد در تابستان را تامین می کند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت داشت.
 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..