مدیرکل دامپزشکی:

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یزد تحت کنترل است

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به شناسایی هشت کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان از ابتدای سال 1397تاکنون گفت: با اقدام به موقع کارشناسان این بیماری مهار شد و تحت کنترل است.

به گزارش یزدی نیوزدکتر علی اکبر حداد زاده افزود: با شناسایی، قرنطینه ، معدوم سازی و انجام مراحل ضدعفونی و پلمپ مراکز آلوده برای مدتی، از سرایت بیماری جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در صنعت طیور کشور در حال چرخش است، فوق العاده واگیر است، انتظار می‌رود پروررش دهندگان طیور صنعتی و بومی اصول بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: مردم با اطمینان گوشت مرغ و سایر طیور پرورشی استان را مصرف کنند.
مدیرکل دامپزشکی یزد یادآورشد: هیچ یک از واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان تاکنون به این بیماری آلوده نشده است.
وی اضافه کرد: یزد علاوه بر تامین نیاز استان بخشی از مرغ و تخم مرغ مورد نیاز سایر استان ها را تامین می کند و در مواردی هم بخشی از تولید به خارج صادر می شود.
وی ادامه داد: این موضوع بیانگر سخت کوشی پرورش دهندگان و نظارت بر کیفیت و سلامت پرورش دام و تولید فراورده های خام دامی استان است.
مجموع واحدهای مرغدارای استان یزد یکهزار و ۱۰۰ مورد اعلام شده است. 
اولین بار گزارش‌ های رسمی مسوولان چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در باره همه‌گیری ویروس H5N8 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد.
در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند. 
آنفلوآنزای پرندگان با وجود اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسانها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند. 
 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..