معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

سند جامع سلامت در یزد تدوین می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از تدوین سند جامع سلامت با سه هدف عمده افزایش امید به زندگی، افزایش کیفیت زندگی و جامعه توانمند و پویا خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز محمدحسن لطفی در نشستی خبری با اشاره به اینکه امسال وزارت بهداشت فراخوانی در راستای شعار هفته سلامت منتشر کرده و مردم را به مشارکت در تامین سلامت فراخوانده است، اظهار داشت: ۷۵ درصد بحث سلامت مردم باید توسط خود آنها و حاکمیت تامین شود.

 
وی بیان کرد: در این زمینه مشارکت باید آگاهانه، داوطلبانه، مبتنی بر توانمندسازی مردم و در نهایت متعهدانه و مسئولانه باشد.
 
رئیس مرکز بهداشت استان یزد با تاکید بر اینکه در چرخه درمان، رعایت حال افراد جامعه باید مدنظر باشد و با آنها مسئولانه برخورد شود، تصریح کرد: در راستای وظایف مردم و مسئولان و حاکمیت در امر سلامت، سند جامع سلامت مردم استان یزد در دست تدوین است.
 
لطفی خاطرنشان کرد: این سند با سه هدف کلان از جمله افزایش امید به زندگی، افزایش کیفیت زندگی و داشتن جامعه توانمند تدوین خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان یزد دسترسی مردم در مناطق شهری و روستایی به خدمات سلامت عادلانه است، افزود: ۹۰ پایگاه سلامت، ۱۷۱ خانه بهداشت، ۷۱ مرکز دندانپزشکی، دو کلینیک بیماری‌های رفتاری و یک مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار فعال است و به مردم در مناطق مختلف خدمات ارائه می دهد.
 
لطفی ادامه داد: در مورد کیفیت خدمات نیز ادعایی نداریم و معتقدیم باید پرسنل خود را توانمند کنیم ضمن اینکه بحث کارایی سیستم نیز بسیار حائز اهمیت است و در صدد ارتقاء آن هستیم.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص‌های سلامت در استان یزد ا ظهار داشت: استان یزد در زمینه کم‌تحرکی و ابتلا به دیابت جزو پنج استان اول کشور، در زمینه ابتلا به فشار خون جزو ۹ استان اول، در زمینه چاقی و اضافه وزن در رتبه ۱۴، مصرف فست فود در رتبه ششم، مصرف ماهی رتبه ۲۶، میوه و سبزی رتبه ۱۹ و مصرف دخانیات در رتبه ۱۲ در بین ۳۰ استان کشور قرار دارد.
 
وی عنوان کرد: به طور قطع ارتقاء سواد سلامت مردم از مواردی است که می تواند شاخص‌های سلامت استان را ارتقاء دهد و رسانه ها در این زمینه بسیار اثرگذار هستند.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..