مهدی زمان زاده در هفته نامه پرگار نوشت:

تحلیل اشتباه بی بی سی از بحران آب یزد و مسئله جبر جغرافیایی

به گزارش یزدی نیوزدر هیاهوی قطع آب شرب یزد، شبکه بی بی سی فارسی به عنوان یک رسانه معاند، گزارشی از وضعیت بحران آب بین دو استان یزد و اصفهان را پخش کرد. برنامه ای که محتوایش سوال و جواب مجری و یک متخصص تغییرات اقلیمی بود به بحث های جالبی رسید. در ابتدا مجری از ناپایداری خط لوله انتقال آب  پرسید و متخصص پاسخ و علت و ریشه آن را مربوط به مسائل کشاورزان اصفهانی دانست.

سپس از شدت بحران آب در یزد سخن به میان آمد و وضعیت منابع آبی یزد همچون کم بارش ترین استان کشور، همسایگی با دو کویر بزرگ  ایران و … سخن گفته شد. 
اما متخصص برنامه گفت با همه این مسائل که گریبان یزد را گرفته، توسعه صنعتی در استان در دستور کار بوده به عنوان مثال شرکت های فولادی زیادی راه اندازی شده، کشت گلخانه ای گسترده و کارواش های زیاد در استان  یزد باعث تشدید بحران آب شده است.
باید گفت برخی از استدلال های این شبکه اشتباه است.
یکم:
توسعه صنایع یزد خصوصا فولاد با استفاده از چاه های آب شور یزد صورت می گیرد. به عنوان مثال شرکت چادرملو که از آب چاه های شور استفاده می کند یکی از بزرگترین سیستم های آب شیرین کن در ایران را دارد. 
بیش از ۸۴ درصد منابع آب استان شوری بالای ۳ هزار دارد و قابل استفاده در بخش کشاورزی و شرب نیست به همین دلیل از این آب ها در صنعت استفاده می شود. یزدی ها در طول تاریخ به دلیل جبر جغرافیایی و اقلیم خود یاد گرفته اند چگونه از قطره قطره آب استفاده کنند. توسعه صنعتی در یزد بر مبنای بهره گیری از همین مسئله بوده است. هرچند در همه این سالها کوشیده شده صنعت بدون آب توسعه یابد و به جز کالای های استراتژیک مابقی صنایع مبتنی بر کم آبخواهی جلو گرفته است. در عین حال نباید برخی تصمیمات اشتباه را نادیده انگاشت.
 
دوم:
کشت گلخانه ای افتخار یزد است چرا که مسئولان یزدی سالها پیش با درک بحران آب، روند تغییر کشت را در استان آغاز کرده اند. همین اقدامی که اکنون در برخی استان ها تازه شروع شده است.کشت گلخانه ای در استان یزد جایگزین کشت غرقابی شده و به شدت به حفظ منابع آبی کشاورزی استان کمک کرده است. روندی که هرچه سریع تر باید درکل کشور توسعه یابد.
سوم:
درباره کارواش ها هم اطلاعات ناقصی به دست متخصص بی بی سی رسیده است. از بهار سال ۹۶ به این سو در استان یزد هیچ کارواش جدیدی تاسیس نشده است و کارواش های موجود هم در مدت زمان مشخصی باید از آب پساب خود استفاده کنند که این امر در حال تحقق است. تعداد کارواش ها هم نسبت به سایر استان ها کم و در حد نرمال است با این حال یزدی ها خیلی حواسشان به مصرف آب بوده است.
اگر چند روزی در یزد زندگی کنید می توانید مفهوم صرفه جویی در بین مردم را درک خواهید کرد. هرچه باشد یزد به عنوان عروس کویر قرن هاست آب ندارد و مردم یاد گرفته اند چگونه بهترین استفاده را ببرند و بر جبر جغرافیایی مسلط شوند.
 
منبع:هفته نامه پرگار

بخش نظردهی بسته شده است..