ثبت سه اثر دیگر استان یزد در فهرست آثار ملی منقول

سه اثر منقول فرهنگی- تاریخی شهرستان بافق در استان یزد به فهرست آثار ملی منقول کشورمان اضافه شد.

به گزارش یزدی نیوز«ساشا ریاحی مقدم» معاون میراث فرهنگی استان یزد در این باره اعلام کرد: این سه اثر وقفی که شامل کوس صفوی، کوس مشهور به نادری و یک عدد شمشیر است، در امامزاده عبداله(ع) بافق نگهداری می‌شوند. 

 
وی افزود: کوس صفوی امامزاده عبدالله بافق محفظه‌ای مسی است به صورت گنبدی به ارتفاع ۵۳ سانتی‌متر که دهانه آن دارای لبه برگشته به داخل و قطر ۴۴ سانتی متر می‌باشد. محل دهانه با پوست آهو و مهارهایی از جنس لیف خرما پوشیده می‌شده، دو سوراخ در بدنه جهت نصب طناب حمال وجود دارد و متن وقف‌نامه بر روی بدنه آن حک شده است.
 
به گفته‌ی این مسئول، قدمت این کوس به سال ۱۰۹۴ هـ.ق باز می‌گردد و این اثر به شماره ثبتی ۶۷۵ در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده است. 
 
ریاحی مقدم در ادامه در خصوص شمشیر ثبت شده نیز گفت: این شمشیر از جنس آلیاژ به طول کلی ۹۶ سانتی متر و به پهنای تیغه ۳.۲ سانتی‌متر است. طول دسته ۱۲ سانتی‌متر و طرفین آن چوب خراطی شده و در انتهای دسته، طوقی برنجی با نقوش گل اسلیمی به صورت برجسته است.
 
وی ادامه داد: این شمشیر درسال ۱۱۰۲ هجری قمری جهت استفاده در مراسم تعزیه وقف گردیده است و هم اکنون در اختیار متولیان امامزاده عبدالله بافق است.
 
ریاحی‌مقدم با اشاره به ثبت این اثر به شماره ۶۷۶در فهرست آثار منقول کشور، خاطرنشان کرد: کتیبه این شمشیر دو بخش است که یک بخش آن به صورت کادر مدور و دو عبارت در بالا و پایین آن در طول تیغه وجود دارد و مربوط به سازنده شمشیر است و بخش دوم درطرفین و تیغه به وقفنامه مربوط است. 
 
وی همچنین در خصوص کوس نادری گفت: این اثر متعلق به سال ۱۱۸۹ هـ- ق، به شکل استوانه‌ای و از جنس مس است و براساس اخباری که سینه به سینه نقل شده مردم معتقد هستند این کوس توسط نادرشاه افشار زمان عبور از شهر بافق بر امامزاده عبدالله وقف شده است تا در نقاره‌خانه این امامزاده مورد استفاده قرارگیرد و وقف‌نامه مندرج روی آن توسط افرادی که مسئول نگهداری آن بودند، حک شده است.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که اثر مذکور به شماره ۶۷۷ در فهرست آثار منقول کشور ثبت شد،‌ یادآور شد: تاکنون ۳۰ اثر منقول استان یزد در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده و از ۵۸ اثر ثبتی شهرستان بافق نیز سه مورد ذکر شده جزو آثار منقول است.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..