راه‌های تحقق شعار سال از زبان رییس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، با تبریک به همه هم‌میهنان و ایرانیان و با آرزوی نوروزی شاد و شیرین و سالی پر از خیر و برکت، سال جدید را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند .

به گزارش یزدی نیوز«علی اکبر کلانتر» رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در مورد راهکارهای تحقق شعار امسال و این که با توجه به ظرفیت‌های موجود تا چه میزان می‌توان به تحقق شعار سال امیدوار بود؟ می‌گوید: ابتدا باید از خود بپرسیم چه مقدار از تولیدات ساخت ایران مطلوبیت کیفی و قیمت رقابتی برای از صحنه به در کردن رقبای منطقه ای و برندهای خارجی را دارند.

 
وی این سئوال را مربوط به کالاها و شرکت‌هایی می‌داند که آن همه امکانات، زیرساخت‌ها، قوانین رقابتی، فناوری های روز، دانش فنی، نیروی انسانی آموزش دیده، هزینه‌های مالی و بهره های بانکی پایین، تورم نزدیک به صفر و حمایت‌های گسترده دولتی و امثالهم را دارند . 
 
وی در پاسخ عنوان می‌کند: بیایید واقع بین باشیم و برای یک بار هم شده به اندازه توانایی و پتانسیل های کشور و اقتصاد ملی برنامه‌ریزی کنیم . آیا اگر تا بحال چنین کرده بودیم و به جای بلندپروازی و آرزوهای دست نیافتنی، واقعیت‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را می‌پذیرفتیم، کارها را به اجزا کوچک و قابل اجرا تقسیم و توسعه و پیشرفت را نقطه به نقطه برنامه ریزی و اجرا می‌کردیم، بهتر نبود؟
 
کلانتر با بیان این که به هر حال شعار امسال این گونه است، نقطه شروعی خوب و کاملاً دست یافتنی است، اظهار می‌کند: در این که هر شروعی، سختی‌هایی دارد و برای هر هدف والایی باید هزینه‌هایی پرداخت، هیچ شکی نیست لذا باید منطقی بود و به جای فرافکنی و عدم قبول مسئولیت و تقصیر چه از ناحیه تولید‌کننده، چه دولت و چه مصرف‌کننده، بیاییم با دید کلان و ملی موضوع را تعریف و تبیین کنیم و ببینیم دلایل اقبال و عدم اقبال به برخی از کالاهای داخلی چیست؟
 
وی می‌گوید: به هر حال بزرگی کردن، لوازم و ابزاری دارد و برای حمایت از کالای ایرانی هم باید نخست ابزار آن را فراهم کنیم . باید در ابتدا ببینیم برای آن که بتوانیم کالایی با کیفیت و قیمت مطلوب تولید و عرضه کنیم به چه ابزاری نیاز داریم. پارامتر‌های موثر بر تولید باکیفیت خوب آیا تنها ماشین آلات و مواد اولیه خوب است؟ سهم تکنولوژی، دانش فنی، تخصص و توانایی نیروی انسانی، بهره وری نیروی کار و زیر ساخت ها چیست و چه مقدار موثر است؟
 
به اعتقاد رییس خانه صنعت، معد و تجارت استان، دولت باید توجه کند در سال‌های گذشته در بسیاری از رشته‌های صنعتی چند برابر نیاز و مصرف داخلی ظرفیت ایجاد شده و اگر شبکه توزیع مناسب و همچنین توانمندی و زیرساخت‌های مناسب برای صادرات محصولات این صنایع ایجاد کنیم، بار منفی اختلالی که عدم توازن عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند، خود به عاملی بر علیه تولید تبدیل خواهد شد . 
 
وی در مورد این که ارتقا فهم نظری و توانمندی مدیریتی اشخاص مرتبط با تولید اعم از دولتی و فعالین اقتصادی به چه شکل ممکن می‌شود؟ خاطرنشان می‌کند: باید با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در پریودهای زمانی مشخص و منظم، این نقیصه مهم را به دور از شعار و کارهای نمایشی و براساس نیازسنجی واقعی برای همه دست‌اندرکاران و مرتبطان تولید اعم از فعالین اقتصادی، کارشناسان و مدیران واحدهای تولیدی و همچنین سازمان‌های دولتی و دانشجویان و اساتید دانشگاهی برطرف کرد.
 
کلانتر ادامه می‌دهد: باید گواهی و تاییدیه شرکت در این دوره‌ها را در درجه‌بندی واحدهای تولیدی برای اولویت در دریافت خدمات دولتی، اخذ تسهیلات بانکی و ایجاد و توسعه واحدها لحاظ کرد. به این ترتیب دیگر فجایعی نظیر آنچه در پرداخت تسهیلات به افراد کم‌توان و کم‌تجربه در موضوع وام‌های زود بازده اتفاق نمی‌افتد و معوقات بانکی و رانت خواری و فساد نیز کاهش خواهد یافت . 
 
این مسئول در پایان راجع به برنامه‌های خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در این رابطه نیز می‌گوید: همانطور که می‌دانید شعار «تولید ملی، افتخار ملی» سالهاست شعار محوری خانه صنعت و معدن بوده  و عملی شدن شعار حمایت از کالای ایرانی علاوه بر این که در همین راستا است به دلیل این که مستقیماً بر زندگی و فعالیت اعضای این تشکل که همگی تولیدکننده هستند، تاثیر می‌گذارد لذا خانه صنعت، معدن و تجارت از هر حرکتی در راستای تحقق این شعار حمایت کرده، تمام توان تخصصی و تجربه خود را برای هرچه بهتر پیاده شدن آن به کار خواهد بست . 
 
وی اضافه کرد: در خانه صنعت یزد اعلام می‌کنیم که برای هر سه موضوع مهم فوق یعنی "رقابتی کردن و ایجاد مطلوبیت بیشتر کالاهای ایرانی"، "ارتقا سطح دانش نظری دست اندرکاران و مرتبطین صنعت و معدن" و همچنین "افزایش صادرات محصولات و کالاهای ایرانی" ایده و پیشنهاد داریم و آماده همکاری هستیم و همانطور که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیشترین طرح و پیشنهاد و برنامه را در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان، مصوب و بدون هیچ تبلیغ و خودنمایی نزدیک به ۱۰۰ درصد آنها را اجرا کردیم و با وجود این که در گزارشات این طرح را به نام دیگران سند زدند، بازهم با افتخار آمادگی خود را برای ارائه این طرح‌ها و همکاری با مسئولین اجرایی در اجرای این پیشنهادات و تحقق حمایت واقعی از تولید ملی و کالای ایرانی اعلام می‌کنیم.
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..