هنرمند ابرکوهی:

شهید آوینی با هر نوع تفکری تعامل داشت؛ اما از اعتقادات خود عقب نشینی نکرد

هنرمند ابرکوهی ضمن تأکید بر استفاده از هنرمندان بومی در شهرستان، اظهار کرد: شهید آوینی نماد و الگویی برای هنرمندان کشور است و این شهید والامقام با هر نوع تفکری تعامل داشت؛ اما از اعتقادات خود عقب نشینی نکرد.

به گزارش یزدی نیوز بیستم فروردین‌ماه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل‌قلم است که دفاع مقدس را آن‌چنان هنرمندانه به تصویر کشید که برای تمامی نسل‌های آینده جاودانه شد. در همین راستا خبرنگار فارس گفتگویی با یکی از هنرمندان ۳۳ ساله انقلابی شهرستان ابرکوه ترتیب داده است که با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی و مواد، در رشته عکاسی نیز فعالیت دارد.

برای عکاس حیات وحش دوربین یک سلاح است در جهت محیط بانی

ابوالفضل فلاح زاده که علاقه‌مند به عکاسی طبیعت و حیات‌وحش بوده و این کار را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کند، اظهار کرد: تلاش دارم که فعالیت هنری خود را در بخش محیط‌زیست، حمایت از حیوانات و گونه‌های جانوری گسترش دهم؛ چراکه معتقدم عکاس حیاط وحش به ‌نوعی یک محیط بان محسوب می‌شود که سلاح او، دوربین است.

فلاح زاده ادامه داد: عکاس حیات‌وحش می‌تواند با ثبت زیبایی‌های محیط‌زیست و حیات‌وحش، آگاهی‌های مردم را از محیط پیرامون شان افزایش داده، روحیه زیبایی ستایی و زیبایی پروری مردم را تقویت کرده و در نهایت با کمک همین مردم در راستای حفاظت از این نعمت های خداوندی قدم بردارد.

 

هنرمند با آثارش می تواند دغدغه مردم و مشکلات جامعه را بازگو و حتی رفع کند

وی که یکی از آثارش در جشنواره عکس حیات‌وحش ایران در سوئد، در زمره منتخبین نهایی قرار گرفت، اضافه کرد: هنرمند در رشته‌های مختلف می‌تواند با زبان هنر که زبانی غیرمستقیم است مشکلات و نیازهای جامعه، دغدغه‌های مردم و دردهای آنان را بازگو کرده و حتی برخی مسائل را نقد کند تا منجر به پیشرفت جامعه و رفع مشکلات شود.

هنرمند ابرکوهی افزود: هنرمندان باید به سمت تولید آثاری بروند که ارزش‌ها را بیان، مشکلات را مطرح و یا راهکار ارائه کند و یا حداقل نقش آگاهی دهنده داشته باشند. مردم با دیدن آثار سمعی، بصری، هنرهای تجسمی و… است که می‌توانند موضوعاتی همچون طلاق، فقر، اعتیاد، کارتون خوابی و … را درک کرده و یا بالعکس زیبایی‌های زندگی را لمس کنند.

فلاح زاده در رابطه با عکاسی در ابرکوه، ابراز کرد: با تغییر عکاسی از آنالوگ به دیجیتال، جوانان و نوجوانان بسیاری به این هنر جذب شدند؛ اما متأسفانه پیشرفت‌ها در این حوزه بیشتر به‌صورت فردی بوده است. عدم وجود یک گالری برای ارائه آثار هنرمندان، عدم حمایت مسئولین از آثار هنری برای ارسال آن‌ها به گالری سایر شهرها، حمایت نشدن از جشنواره‌ها و سوگواره‌های عکس، عدم ارائه آموزش‌های جامع و کامل از جمله مشکلات عکاسی در ابرکوه است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کلیه عکاسان ابرکوه همیشه در ماندگار ساختن برنامه‌ها و آیین‌های خاص حضور فعال داشته‌اند، پیشنهاد می‌شود که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قدری قوی‌تر در زمینه میدان دادن به هنرمندان بومی، تشکیل یک انجمن و ساماندهی وضعیت عکاسان و همچنین حمایت از برنامه‌هایی که به‌صورت خودجوش انجام می‌دهند، وارد عمل شود.

مسئولین ارتباط خود را با هنرمندان گسترش دهند

عکاس ابرکوهی با بیان اینکه مجموعه هنر ابرکوه در زمینه آموزش با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: ظاهراً هنر در شهرستان ابرکوه به‌طور ویژه حمایت نمی‌شود و مُثبِت این ادعا منقطع شدن زنجیره برپایی سوگواره عکس عاشورایی و یا استفاده از هنرمندان غیربومی برای اجرای برنامه‌هایی است که ما در شهرستان نمونه بهترین‌ استعدادها در زمینه مجری‌گری، موسیقی، برگزاری برنامه‌های مذهبی، جشن و … داریم.

فلاح زاده خاطرنشان کرد: بها ندادن به هنرمندان بومی آنان را دلسرد کرده و رفته‌رفته موجبات مهاجرت شان را فراهم می کند، کما اینکه تاکنون شاهد چنین اتفاقات ناگواری نیز بوده‌ایم. لذا متولیان امر باید ارتباط خود را با هنرمندان افزایش داده و حداقل در طول سال جلساتی برگزار کنند که نماینده‌ای از هر رشته هنری در آن حضور داشته و مشکلات و نیازهای حوزه فعالیت خود را بیان کند.

وی در رابطه با چگونگی استفاده از ظرفیت هنر و هنرمند در جامعه، تأکید کرد: پیش از هر چیز باید برای هنرمند و هنرش ارزش قائل شد تا او هم بتواند در راستای حفظ ارزش‌ها و اعتقاداتی که دارد به تولید آثار هنری فاخر اقدام کند.

این هنرمند ابرکوهی اضافه کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جنگ نرم و استفاده از ابزارهای فرهنگی برای تقابل با تهاجمات کشورهای بیگانه و در رأس آن‌ها آمریکا و اسرائیل، می‌توان از هنر به‌عنوان یک ابزار تأثیرگذار که می‌تواند نظر اقشار مختلف به ویژه قشر جوان را برای خنثی‌سازی نقشه‌های شوم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران جلب کند، بهره‌گیری کرد.

فلاح زاده هنر انقلابی را هنری که در تقابل باارزش‌های دینی، ملی و مذهبی نباشد، دانست و گفت: هنر انقلابی باید به تمامیت جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته، هم‌جهت با ارزش‌ها و اهداف اسلام و انقلاب باشد و از سوی دیگر مضامین فوق را نه‌تنها تضعیف نکرده بلکه تقویت‌کننده آن‌ها باشد.

شهید آوینی با هر نوع سلیقه تعامل داشت ولی از اعتقادات خود عقب نشینی نکرد

وی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، اذعان کرد: بر اساس مطالعاتی که از شخصیت این شهید هنرمند داشته‌ام، آوینی نه‌تنها یک هنرمند برجسته، بلکه فردی بود که توانست با سلیقه‌های مختلف در زمان خودش ارتباطی قوی برقرار کرده و حتی در دل افرادی که امروز زندگی می‌کنند و او را هرگز ندیده‌اند هم، جایگاهی ویژه داشته باشد.

این عکاس جوان تصریح کرد: هنرمندان امروز نیز باید به تأسی از شهید آوینی، وجهه مردمی بودن خود را حفظ کرده و کمتر روحیه سفارش پذیری داشته و بیشتر بتوانند اثرگذار باشند. هنرمند متعهد و انقلابی کسی است که همانند سید شهیدان اهل‌قلم با تمامی سلایق تعامل داشته اما در حوزه ارزش‌ها و اعتقاداتی که دارد حتی ذره‌ای قدم به عقب برندارد.

مسئولین اگر به هنرمندان کمک نمی کنند، مانع تراشی هم نکنند

فلاح زاده ضمن گلایه از دیدگاه فانتزی مسئولین به هنر، عنوان کرد: هنرمند در تصمیم‌گیری‌های مسئولین ظهور و بروز عملی ندارد درحالی‌که نگاه مثبت آنان می‌تواند برای هنرمند در جهت آثار تولید ارزشمند دلگرمی باشد. در همین راستا انتظار می‌رود اگر مسئولین به پیشرفت هنر و هنرمند کمکی نمی‌کنند، حداقل برای آنان مانع‌تراشی هم نداشته باشند.

عکس ماندگار، مفهوم و  احساسی تکرار نشدنی را منتقل می کند

وی در ادامه ثبت لحظاتی را که هرگز تکرار شدنی نیست، عکس ماندگار دانست و اضافه کرد: تصاویر ماندگار آن‌هایی هستند که آن‌قدر کوچک‌اند که اصلاً دیده نمی‌شوند، اما وقتی به عکس تبدیل می‌شوند، بسیار بزرگ شده و همه دنیا آن را می‌بینند. چنین تصویری ممکن است فاقد موارد فنی و تکنیکی باشد؛ اما در یک لحظه خاص و به نحوی ثبت شده است که یک احساس و مفهوم بی‌نظیر را منتقل می‌کند.

هنرمند ابرکوهی ابراز کرد: عکس شهید دوران دفاع مقدس که در یک میدان مین بر زمین افتاده و آن میدان به یک گلستان تبدیل شده است، نمونه همین عکس‌های ماندگار است که قرار نیست در هیچ جای دیگر تاریخ تکرار شود. حافظه‌ای قوی از یک ملت غیور در پس چنین عکس‌هایی پنهان است که نشان می‌دهد روح مقاومت، میهن و ناموس‌پرستی در وجود مردم ایران موج می‌زند.

فلاح زاده در خاتمه یادآور شد: تأثیرگذارترین عکس من لحظه وداع حضرت سکینه با امام حسین(ع) و دلبری این دختر برای پدرش بود که آن را در مراسم تعزیه عصر عاشورا ثبت کردم.

 

منبع:خبرگزاری فارس

بخش نظردهی بسته شده است..